Springen naar inhoud

[elektriciteit] Stroom onderbrekers

• Log in om te kunnen reageren

solarplanet

solarplanet

• >250 berichten
  • 380 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2006 - 18:29

De oude inductie spoelen hadden een interrupter die een gelijkstroom tussen de 6 en 12 volt onderbrak om een wisselspanning te genereren,ook in de bobine van een auto is er een onderbreker die de gelijkstroom onderbreekt.

Mijn vraag is hoeveel x per sec onderbreekt een bobine en inductiespoel de stroom,en hoe ziet de sinusgolf eruit.Is de mechanische interruptie wel snel genoeg,waarom genoegt een sinus afname niet?

In een wisselspanning van 50hz neemt de stroom met een sinus naar de nul af,dit gebeurt binnen een 1/100 sec,of eigenlijk binnen de helft van 1/100 sec.

Volgens de theorie springt er een vonk over omdat de stroom abrupt afbreekt,maar is dat ook zo,zou een sinusafname binnen een 1/100 sec ook niet leiden tot een vonkoverslag
Stop de overbevolking

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2006 - 19:33

De oude inductie spoelen hadden een interrupter die een gelijkstroom tussen de 6 en 12 volt onderbrak om een wisselspanning te genereren,ook in de bobine van een auto is er een onderbreker die de gelijkstroom onderbreekt.

Mijn vraag is hoeveel x per sec onderbreekt een bobine en inductiespoel de stroom,en hoe ziet de sinusgolf eruit.Is de mechanische interruptie wel snel genoeg,waarom genoegt een sinus afname niet?

In een wisselspanning van 50hz neemt de stroom met een sinus naar de nul af,dit gebeurt binnen een 1/100 sec,of eigenlijk binnen de helft van 1/100 sec.

Volgens de theorie springt er een vonk over omdat de stroom abrupt afbreekt,maar is dat ook zo,zou een sinusafname binnen een 1/100 sec ook niet leiden tot een vonkoverslag

De bobine wordt wisselend tot zo'n 100 x per sec. onderbroken.
De truc is dat het een plotselinge onderbreking is. Het opgebouwde magn.veld verdwijnd dan ook plotseling en zal daardoor een hoge spanning in de spoel opwekken. Het onderbreken gaat niet gelijdelijk zoals in een sinusvormige bron maar zeer snel.
Het eerste wiel was echt niet rond

solarplanet

solarplanet

• >250 berichten
  • 380 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2006 - 22:34

O,dus de mechanische verwijdering van het kontakt is werkelijk snel genoeg.Ik dacht dat de stroom nog even aan het kontakt zou kleven,zodat de stroom niet zo-abrupt zou zijn.

Hoeveel volt levert zo,n plotselinge onderbreking op,hoeveel volt heb je als basis spanning voor de pr.spoel nodig om na onderbreking bv 1 mm luchtweerstand te overbruggen met een vonkoverslag wanneer de sec. spoel een gelijk aantal windingen heeft :wink:
Stop de overbevolking

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2006 - 19:16

O,dus de mechanische verwijdering van het kontakt is werkelijk snel genoeg.Ik dacht dat de stroom nog even aan het kontakt zou kleven,zodat de stroom niet zo-abrupt zou zijn.

Hoeveel volt levert zo,n plotselinge onderbreking op,hoeveel volt heb je als basis spanning voor de pr.spoel nodig om na onderbreking bv 1 mm luchtweerstand te overbruggen met een vonkoverslag wanneer de sec. spoel een gelijk aantal windingen heeft  :wink:

De ouderwetse contactpuntjes zijn geheel mechanisch en de bobine doet het nog als het toerental 600 omw/min is ofwel 10 per sec.

Het voltage hangt af van het ontwerp van de bobine, hoe meer secund. wikkelingen hoe hoger de spanning wordt.

De vonk moet om de brandstof te kunen onsteken voldoende energie hebben. Als het enige doel zou zijn een vonk te procuceren dan kon met een kleinere bobine gewerkt worden.

Hoe dat gaat met sec-primeaire wikkelingen 1:1 weet ik niet.

solarplanet

solarplanet

• >250 berichten
  • 380 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2006 - 16:37

Wat ik niet goed begrijp met die bobines is,waarom de vonk overslaat dmv de onderbreker via de kontaktpunten,de sec spanning moet eigenlijk hoog genoeg zijn om direct een vonk te laten overslaan.

Maar waarom veronderstellen ze dat de vonk pas overslaat als de stroom door de kontaktpunten wordt onderbroken?

1.Is dat daadwerkelijk om de vonk over te laten slaan,omdat er een hogere inductie spanning wordt gegenereerd,omdat anders zonder onderbreking geen vonk overslaat?
2.Of is het om een pulserende stroom op te wekken.
Stop de overbevolking

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 mei 2006 - 22:48

Het is omdat in de primaire door de onderbreking een plotselinge stroomverandering ontstaat, en dat veroorzaakt een hoge inductiespanning in de secundaire.

solarplanet

solarplanet

• >250 berichten
  • 380 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2006 - 20:02

Ja dat begrijp ik ook maar waarom transformeren ze niet gewoon die spanning door genoeg sec windingen te wikkelen.

------------
Wombar die 600 toeren/min en die 10 onderbrekingen per sec. is dat minimaal wat kunnen ze draaien die bobines.
Stop de overbevolking

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 mei 2006 - 22:48

Ja dat begrijp ik ook maar waarom transformeren ze niet gewoon die spanning door genoeg sec windingen te wikkelen.

Dat doen ze ook. In een bobine is het aantal secundaire windingen veel groter dan het aantal primaire windingen.

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2006 - 11:45

------------
Wombar die 600 toeren/min en die 10 onderbrekingen per sec. is dat minimaal wat kunnen ze draaien die bobines.

Ik denk dat er geen minimum toerental is, in principe maakt het niet uit, als je een keer de bobine oplaad en je onderbreekt de stroom dan zal die ook een hoge spanning genereren. Het gaat erom dat de stroom onderbroken wordt.
De vonk bij de contactpunten is een bijverschijnsel en een condensator moet het vonkje doven anders branden de contactpunten in.

solarplanet

solarplanet

• >250 berichten
  • 380 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2006 - 19:25

Klazon en wombat maar waarom dan die onderbreking als er genoeg sec. windingen zijn?

Als ik het goed begrepen heb transformeerd de stroom nog niet voor de pr stroomkring onderbroken is,als de stroom onderbroken wordt zorgt de inductie spanning en het aantal sec windingen voor de vonkoverslag in de bobine via de sec. spoel?.

Mijn vraag is dan wat moet de winding verhouding tussen pr en sec. zijn,tov de sec. airgap om pas te transformeren bij de pr. stroomonderbreking?

Het aantal toeren van 600/min en het aantal onderbrekingen van 10/sec. is dat het minimum,hoeveel onderbrekingen maakt een auto bij 120km per uur?
Stop de overbevolking

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 mei 2006 - 22:38

Klazon en wombat maar waarom dan die onderbreking als er genoeg sec. windingen zijn?

Het is een combinatie van snelle stroomverandering is de primaire en de juiste windingsverhouding. Hoe groot die verhouding is, ik zou het niet weten.

Het aantal toeren van 600/min en het aantal onderbrekingen van 10/sec. is dat het minimum,hoeveel onderbrekingen maakt een auto bij 120km per uur?

Het aantal onderbrekingen is niet zozeer gebonden aan de snelheid, maar aan het toerental van de motor. Bij een viertaktmotor ontsteekt elke cylinder 1 keer per 2 omwentelingen. Dus bij een viercylinder heb je 2 onderbrekingen per omwenteling, bij een zescylinder 3 onderbrekingen per omwenteling, enz.
Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat het bij b.v. een 12-cylinder bij hoge toerentallen wat te veel wordt voor 1 onderbreker, dan verdelen ze het werk over 2 onderbrekers en 2 bobines.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures