Springen naar inhoud

koppel electromotor versus haakse slijpmachine

• Log in om te kunnen reageren

bos

bos

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 april 2006 - 19:58

Welke opstelling is het sterkst aan de as
A. haakse slijpmachine 2600 watt opgenomen, 1870 watt afgegeven met toerental van 6500-min

B. electromotor 2,6 kw opgenomen 2800 toeren met snaaroverbrenging naar 6500 toeren (230 volt)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 april 2006 - 21:42

Het lijkt me dat het niet uitmaakt. Je gaat een gelijk vermogen omzetten naar een gelijk toerental. Dan zal het koppel ook wel gelijk zijn.

bos

bos

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 april 2006 - 09:10

Dat is voor mij juist de vraag of een koolborstelmotor meer of minder koppel heeft door de aard en bouwwijze van deze motoren.

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2006 - 11:27

een haakse slijpmachine = universele motor.
-
startkoppel/ Nominaal koppel = > tot 3

bij kooianker motor startkoppel/Nominaal koppel => 0,4 tot 3

besluit: Klazon heeft het volledig juist :wink:

---
en vermogen en/of stroom heeft daar niks mee te maken met het koppel
denk aan een gelijkstroom (compoundmotor).
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 april 2006 - 12:20

...of een koolborstelmotor meer of minder koppel heeft .

Meer of minder koppel dan wat?

bos

bos

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 april 2006 - 12:31

het is voor mij een vraag of een koolborstelmotor zoals een haakseslijptol sterker is dan een normale 230 volt motor van eenzelfde opgenomen vermogen en via snaaroverbrenging naar eenzelfde toerental gebrachte uitgaande as?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 april 2006 - 20:11

Je gebruikt een wat verwarrende terminologie, daarom had ik niet meteen door wat je bedoelde.
En eerlijk gezegd heb je het nog steeds niet goed verwoord. Een koolborstelmotor is nl. ook een normale elektromotor. Dus strikt genomen wil je een vergelijking tussen een normale elektromotor en een normale elektromotor. :roll:
Maar ik neem aan dat je de koolborstelmotor wilt vergelijken met een inductiemotor.

Wel, een koolborstelmotor zoals in een slijptol en in een boormachine zit is vrijwel zonder uitzondering een seriemotor. En die heeft als belangrijke eigenschap dat hij bij lage toerentallen het hoogste koppel opwekt, en daarnaast kan hij zeer hoge toerentallen bereiken.

Een inductiemotor heeft zijn hoogste koppel in het middenbereik van zijn toerental. Bij stilstand is het koppel vrij laag, zodat je zo'n motor niet met hoge belasting kunt laten aanlopen. Bovendien is het hoogste toerental begrensd door de netfrequentie op maximaal 3000 rpm. Voor hogere toerentallen moet je dus met een mechanische overbrenging werken.

Niettegenstaande dit alles bljift mijn eerste opmerking van kracht: bij gelijk nominaal vermogen en gelijk toerental zullen beide motoren hetzelfde koppel leveren. Dit volgt nl. uit de simpele wetmatigheid dat vermogen = toerental x koppel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures