Springen naar inhoud

uitbreiden perodiek systeem??

• Log in om te kunnen reageren

joeroe

joeroe

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2006 - 20:13

Zoals de titel misschien al zegt, is het nog mogelijk dat we nieuwe stabiele stoffen vinden /maken, ik bedoel dan wel stoffen die lang bestaan en niet snel vervallen of iets dergelijk.

bvd joeroe

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2006 - 21:01

Sommige bekende elementen bestaan soms maar enkele ogenblikken (ik weet ook niet precies welke, maar ze zijn er wel). Mochten er al elementen worden gevonden, dan is het waarschijnlijk dat het elementen zijn die maar heel kort bestaan.

Gieter

Gieter

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2006 - 21:23

Sommige bekende elementen bestaan soms maar enkele ogenblikken (ik weet ook niet precies welke, maar ze zijn er wel). Mochten er al elementen worden gevonden, dan is het waarschijnlijk dat het elementen zijn die maar heel kort bestaan.

Klopt als een bus, je kan in theorie steeds nieuwere elementen maken maar ze worden steeds minder stabiel en ze bestaan steeds korter. In feite komt het erop neer dat ze zichzelf niet in stand kunnen houden met gevolg dat ze vervallen naar een lager energetisch niveau.(met emisie van straling) Dat doen de meeste elementen en dat is dan de halfwaarde tijd. Met een beetje geduld (miljoen/miljarden jaren) kan je zelfs van goud, lood maken.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

JeroenMeloen

JeroenMeloen

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2006 - 18:38

Van goud lood maken? Das knap, dan zouden er 3 protonen en een zooitje neutronen bij moeten komen!

gemertp

gemertp

• >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2006 - 22:46

Was er niet een mogelijke theorie over iets dat het eiland van stabiliteit heette of iets dergelijks? Dat ging over hele zware stabiele elementen met atoomnummers van 115 ofzo en hoger, maar het was alleen nog maar een theorie.
Peter van Gemert
2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2006 - 11:25

Klopt als een bus, je kan in theorie steeds nieuwere elementen maken maar ze worden steeds minder stabiel en ze bestaan steeds korter. In feite komt het erop neer dat ze zichzelf niet in stand kunnen houden met gevolg dat ze vervallen naar een lager energetisch niveau.(met emisie van straling) Dat doen de meeste elementen en dat is dan de halfwaarde tijd. Met een beetje geduld (miljoen/miljarden jaren) kan je zelfs van goud, lood maken.

Uiteindelijk zal alles in ijzer veranderd zijn.
Het eerste wiel was echt niet rond

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2006 - 21:01

Wombat schreef:

Hoel lang duurt dat dan?
De samenstelling van het heelal is op dit moment nog niet veel anders dan net na de oerknal, voornamenlijk helium en waterstof...

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2006 - 21:10

Waterstof is toch stabiel en blijft toch waterstof?

Steabert

Steabert

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2006 - 22:05

Waterstof is toch stabiel en blijft toch waterstof?

het is inderdaad stabiel als je chemische reacties beschouwt.

ik denk dat Wombat het over kernreacties heeft die bv plaatsvinden in sterren, daar
dient H als brandstof.
formerly known as d

joeroe

joeroe

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2006 - 20:35

Maar nou is mijn vraag nog niet helemaal beantwoord :

Is het nou nog mogelijk stoffen te vinden die wel redelijk stabiel zijn (dus niet een paar seconden ofzo), zodat we er bv iets aan hebben/ iets van kunnen maken
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Gieter

Gieter

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2006 - 15:17

Nee dus. Nieuwe stoffen cq elementen kunnen niet stabiel gemaakt worden. Nieuwe stoffen worden dus gevormd uit al bestaande atomen waarmee verschillende configuraties mogelijk zijn maar elementen zijn op een gegeven moment niet stabiel meer.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2006 - 15:49

Was er niet een mogelijke theorie over iets dat het eiland van stabiliteit heette of iets dergelijks? Dat ging over hele zware stabiele elementen met atoomnummers van 115 ofzo en hoger, maar het was alleen nog maar een theorie.

Yep, daar is inderdaad een theorie over: http://www.kennislin...b/show?id=99290

Het vervolg: http://www.kennislin...b/show?id=99292
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures