Gedachten *letterlijk* van het gezicht aflezen

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 28

Gedachten *letterlijk* van het gezicht aflezen

Ik besteed momenteel enige tijd aan het volgende:

(Dit betreft niet het paranormale)

Als ik me tegenover een persoon bevindt, en 'in gedachten' (lees door aub) een vraag stel aan de persoon in kwestie, en dan een 'ja' of 'nee' probeer af te lezen van diens gezicht, dan geeft mij dit interessante resultaten.

Ik zal zo uitleggen dat dit psychologie en niet het paranormale betreft.

Ik heb een vriend van mij vandaag het volgende gevraagd:

'Kun je een getal van 1-4 in gedachten nemen en dan moet ik het raden.'

Ik had 3 van de 4 goed. De eerste 3 waren goed, we stopten bij de vierde die fout was. Helaas was er niet meer tijd voor een uitvoeriger experiment. De kans hierop was ongeveer 5%, als mijn berekening juist is.

Ik ben van plan verder te gaan met dit soort experimenten.

Mijn theorie is als volgt:

Als ik de persoon een vraag stel 'in gedachten', dan bewegen de spieren in mijn gezicht heel gering, maar bewegen ze niettemin. Mijn vriend decodeert mijn vraag hieruit. Ik 'denk' bijvoorbeeld: 'Denk je aan 1?' Op zijn beurt antwoord mijn vriend: 'Nee', ook weer te lezen van de spierbeweging die aktief is in zijn gezicht.

Als je nu min of meer onbewust iemand een vraag stelt en die iemand die min of meer onbewust beantwoordt, kom je dan niet bij een gedachtenlezer terecht?

Misschien is hier al over geschreven, maar ik heb iets dergelijks nog nooit onder ogen gehad. Ik vraag me dan wel af of ze een eventueel onderzoek goed doorgezet hebben.

Vincent

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Gedachten *letterlijk* van het gezicht aflezen

Vincent1976 schreef:Mijn theorie is als volgt:

Als ik de persoon een vraag stel 'in gedachten', dan bewegen de spieren in mijn gezicht heel gering, maar bewegen ze niettemin. Mijn vriend decodeert mijn vraag hieruit. Ik 'denk' bijvoorbeeld: 'Denk je aan 1?' Op zijn beurt antwoord mijn vriend: 'Nee', ook weer te lezen van de spierbeweging die aktief is in zijn gezicht.
Van bijvoorbeeld de "micro-expressions" die Paul Ekman heeft beschreven, lijkt me het 'bestaan' onomstreden (Paul Ekman is de naam die ik er zo snel bij heb, maar ik weet niet of hij ze het eerst heeft beschreven).

Ik denk dat je langs die weg best ver komt, maar 'in gedachten een vraag stellen' en het antwoord daarop 'zien' in het gezicht van een persoon.. nee, dat geloof ik niet.

3 van 4 vind ik niet slecht, maar zoals je zelf ook al aangeeft, niet voldoende voor een gegronde conclusie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microexpression

http://www.paulekman.com/
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 28

Re: Gedachten *letterlijk* van het gezicht aflezen

Wat ook misschien een mogelijkheid is, is de volgende:

Mijn vriend 'begrijpt' dat ik hem 'in gedachten' de vraag stel of hij bijvoorbeeld aan 1 denkt. 1 en 2, 3, 4 hebben misschien emotionele betekenissen.

1: 1 God, 1 man, 1 vrouw, 1 hemel, 1 nul, 1 oerknal, 1 (schaak)zet, 1 mond, 1 Mozart, 1 Hitler, 1 geloof, 1 waarheid, 1 soort waarheid, de 'emperische', etc.

2: 2 harten, 2 ogen, 2 vrienden, 2 tengenstanders, 2 merken, 2 wielen in een fiets, etc.

3: God, Jezus en de Heilige Geest, een sexueel trio, 3-dimensionaal, 3 biertjes, 3-2-1, etc.

4: 4-dimensionaal, twee stellen (partner-ruil), vier vingers, 4 weken, 4 autowielen, 'vier' van 'vieren' van 'feestvieren', etc.

Als mijn vriend niet aan '1' denkt dan zit er niet ergens 'ver' in zijn gedachten het idee van 1 mond. Ik 'lees' af aan het gezicht van mijn vriend dat de emotie die hoort bij de gedachte aan 1 mond ontbreekt. Op naar 2, 3, en dan 4.

Vincent

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Gedachten *letterlijk* van het gezicht aflezen

Ik denk dat het antwoord eerder af te leiden is uit de case "Slimme Hans".

"soms denken we alleen nog maar, onbewust reageert ons lichaam dan. En dat ziet het paard, en reageert daarop."

http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/new/?...tie/slimme_hans
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 28

Re: Gedachten *letterlijk* van het gezicht aflezen

Zou ook heel goed kunnen, denk ik zo op het eerste gezicht.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Gedachten *letterlijk* van het gezicht aflezen

De kans hierop was ongeveer 5%t
De kans op 3 maal achter elkaar het juiste getal raden uit vier getallen is nog kleiner dan 5%, namelijk:
\(\left(\frac{1}{4}\right)^3 = \frac{1,56}{100}\)
De kans om 4x keer achter elkaar het juiste nummer te zeggen is nóg kleiner:
\(\left(\frac{1}{4}\right)^4 = \frac{0,39}{100}\)
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 28

Re: Gedachten *letterlijk* van het gezicht aflezen

Dankjewel voor je duidelijke berekening.

PS: Ik zal binnenkort een uitvoerig experiment doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Gedachten *letterlijk* van het gezicht aflezen

Deze topic is gesloten. De redenen daarvoor zijn aan de topicstarter via een persoonlijk bericht kenbaar gemaakt.

-slotje-
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gesloten