[materiaalkunde] metaalrooster

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

[materiaalkunde] metaalrooster

Uit het nieuwsforum:

http://www.physorg.com/news65364178.html
Through a series of computer simulations and experiments using the metal molybdenum, the team determined that three line defects (also known as dislocations) in the crystal structure of metals create a stronger bond than when only two dislocations intersect. Dislocations are the displacements of the regularly packed layers of atoms within the crystal structure.
Afbeelding

Ik vind dit heel leuk om te snappen, maar ik kan me niks voorstellen bij "line defects" ofwel "verplaatsingen van de regelmatig ingedeelde lagen atomen".

Ik heb me een metaalrooster altijd voorgesteld als een massief geheel, min of meer regelmatig volgepakt(vgl een kist sinaasappels), nooit in lagen (daarbij denk ik eerder aan grafiet of zo) laat staan in verplaatsingen van die lagen of verbindingen ertussen. En bij het plaatje zie ik ook eerder draadjes dan laagjes..... [wortel]

Iemand die me het metaalrooster in dit verband eens in lekentaal kan uitleggen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: [materiaalkunde] metaalrooster

Jan van de Velde schreef:Uit het nieuwsforum:

http://www.physorg.com/news65364178.html
Through a series of computer simulations and experiments using the metal molybdenum, the team determined that three line defects (also known as dislocations) in the crystal structure of metals create a stronger bond than when only two dislocations intersect. Dislocations are the displacements of the regularly packed layers of atoms within the crystal structure.
Afbeelding

Ik vind dit heel leuk om te snappen, maar ik kan me niks voorstellen bij "line defects" ofwel "verplaatsingen van de regelmatig ingedeelde lagen atomen".

Ik heb me een metaalrooster altijd voorgesteld als een massief geheel, min of meer regelmatig volgepakt(vgl een kist sinaasappels), nooit in lagen (daarbij denk ik eerder aan grafiet of zo) laat staan in verplaatsingen van die lagen of verbindingen ertussen. En bij het plaatje zie ik ook eerder draadjes dan laagjes..... [wortel]

Iemand die me het metaalrooster in dit verband eens in lekentaal kan uitleggen?
Een metaal rooster is compact. het zijn in elk geval geen draadjes.

Een dislocatie is een onregelmatigheid in een metaalrooster. Als het ware is een extra rijtje atomen tussen de andere rijen gepropt. Aan het eind komen de uiteengeperste rijen weer bijeen. Als er nu een hele laag tussen geperst is dan zijn al de eindjes ook een rij.

Bij een punt waar dislocaties elkaar snijden ontstaan ankerpunten, dit zijn onbeweegelijke punten .

van punt naar punt loopt een dislocatie. Onder spanning (door een kracht) beweegt de lijn zich door het rooster heen en op een gegeven moment onstaat opnieuw tussen de 2 punten een nieuwe dislocatie. De oude is nog steeds verbonden maar helemaal cirkelvormig uitgedijt.

Bij het verminderen van de spanning gaan de dislocaties weer terug naar de oorspronkelijke toestand.

Een blokje metaal is in feite hoofdzakelijk een net metaalrooster met een netwerk van ankerpunten en dislocaties.

Het getoonde draadfiguur is zo'n netwerk.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer