[Techniek/Natuurkunde?] vastmaken (electrische) draadjes

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

[Techniek/Natuurkunde?] vastmaken (electrische) draadjes

Hallo,

Ik was voor school bezig met een klein electrisch dingetje te bouwen, maar toen schoot er een draadje los. Het is een normaal, klein geplastificeerd koperdraadje. Het is helemaal los van dat groene plaatje (hoe heet zo'n ding ookalweer). Hoe krijg ik dat er weer goed aan vast?

Afbeelding

hier zie je het losse draadje, vlak bij het punt waar hij los is geschoten. Ik zou het heel fijn vinden als iemand mij kon helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: [Techniek/Natuurkunde?] vastmaken (electrische) draadjes

solderen?

en printplaat?

Berichten: 2

Re: [Techniek/Natuurkunde?] vastmaken (electrische) draadjes

king nero schreef:solderen?

en printplaat?
uhm ik ben nogal a-technisch (daarom is dat draadje natuurlijk ook losgegaan :wink: )

solderen? Dat heb ik volgens mij 1x gedaan 4 jaar geleden... Iig heb ik hier geen soldeerbout liggen.

Printplaat? Wat is dat? Kan het niet gewoon met superlijm? Of ben ik nou heel erg dom?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Techniek/Natuurkunde?] vastmaken (electrische) draadjes

een printplaat is zo'n plastic plaat waarop koperdraden voorgedrukt (geprint) staan. In die afgedrukte "draadjes" kun je gaatjes boren zodat je er heel makkelijk de pennetjes van allerlei elektrische dingetjes (weerstandjes, condensatortjes en zo) op kunt bevestigen en zo met elkaar verbinden om een elektronisch circuit te maken.

Je groene draadje moet misschien naar een batterij of zo om dat circuit van spanning te voorzien. Dat moet dan weer vastgesoldeerd worden op precies dezelfde plaats waar het is afgebroken. Dus als je er geen verstand van hebt, heb je hopelijk wel verstand van het iemand weten te vinden die wel een beetje verstand van elektronica (én een fijn soldeerboutje [wortel] ) heeft.....
Kan het niet gewoon met superlijm?
nee
Of ben ik nou heel erg dom?
je weet gewoon niks van dit soort dingen af. En als je je dat realiseert en er naar handelt ben je niet dom. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer