[Elektriciteit] Geleidingsweerstand

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 79

[Elektriciteit] Geleidingsweerstand

Hallo,

Een korte vraag:

Stel ik heb een strip koper en een strip messing. Nu weet ik dat koper beter geleidt dan messing. Maar kunnen jullie mij uitleggen wat het "extra" verlies is met messing strip t.o.v. een koperen strip. De afmetingen en lengte van de stripjes zijn identiek dus alleen het materiaal verschilt.

Groeten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Geleidingsweerstand

Verlies van wat? Vermogen? Vermogens"verlies" P=I²R, dus recht evenredig met de weerstand. Je koperstrip heeft een x greek012.gif kleinere weerstand, en dus ook een I²x kleinere warmte-ontwikkeling....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: [Elektriciteit] Geleidingsweerstand

Verlies van wat? Vermogen? Vermogens"verlies" P=I²R, dus recht evenredig met de weerstand. Je koperstrip heeft een x  greek012.gif kleinere weerstand, en dus ook een I²x kleinere warmte-ontwikkeling....
In de praktijk:

Ik heb een batterij en aan de + en de - zitten koperen stripjes. Deze zijn verbonden met een klein motortje. Ook is er een aparte opstelling gemaakt van de messing stripjes. Welk motortje zal het langst lopen? En maakt de afmetingen van de stripjes nog het een en ander uit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Geleidingsweerstand

elk materiaal heeft een soortelijke weerstand.

hoe groter de soortelijke weerstand rho.gif van je materiaal, hoe meer weerstand je strip heeft

hoe groter de lengte van je strip, hoe meer weerstand je strip heeft

hoe groter de doorsnede-oppervlakte (A) van je strip (breedte x hoogte voor een rechthoekig stripje) hoe kleiner de weerstand van je strip.

in formule:
\( R = \rho \cdot\frac{l}{A}\)
meet je stripjes op, zoek rho.gif op in een tabellenboek en reken precies uit wat je weerstand zal zijn.

Hoe groter de weerstand, hoe groter het vermogensverlies, hoe eerder je motortje stilvalt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: [Elektriciteit] Geleidingsweerstand

Ik heb het opgezocht:

Messing = 0,0630

Koper = 0,0178

Zit al een aardig verschil in. de l en de a in jouw formule zijn voor beide situaties gelijk.

Dus er zit een factor 3,5 in, kan je dan ook zeggen dat de tijdsduur 3,5 korter is? Of haal ik dan het een en ander door elkaar?
Jan van de Velde schreef:elk materiaal heeft een soortelijke weerstand.  

hoe groter de soortelijke weerstand  rho.gif  van je materiaal, hoe meer weerstand je strip heeft

hoe groter de lengte van je strip, hoe meer weerstand je strip heeft

hoe groter de doorsnede-oppervlakte (A) van je strip (breedte x hoogte voor een rechthoekig stripje) hoe kleiner de weerstand van je strip.

in formule:
\( R = \rho \cdot\frac{l}{A}\)
meet je stripjes op, zoek rho.gif  op in een tabellenboek en reken precies uit wat je weerstand zal zijn.  

Hoe groter de weerstand, hoe groter het vermogensverlies, hoe eerder je motortje stilvalt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Geleidingsweerstand

Messing = 0,0630.10-6  greek012.gif m

Koper = 0,0178.10-6  greek012.gif m
sorry, m'n stokpaardje, eenheden, moest even..... [wortel]
Dus er zit een factor 3,5 in, kan je dan ook zeggen dat de tijdsduur 3,5 korter is?
Nee, dan kun je alleen zeggen dat er in je messingstripjes 3,5 x zoveel energie "verloren" zal gaan als in je koperstripjes. Maar gezien de afmetingen van je stripjes (zoals ik die voor mijn geestesoog zie) stellen die weerstanden waarschijnlijk helegaar niets voor ten opzichte van de "weerstand" van je motortje. En dus is die factor waarschijnlijk 0,000nogwat of zo, want die moet je op de hele stroomkring beschouwen, dus inclusief motortje.

Om het nog ingewikkelder te maken: De messingstripjes hebben een hogere weerstand. De stripjes staan in serie met de motor. De totale weerstand van je stroomkring is dus hoger. Het is dus goed mogelijk dat je motortje langer draait met de messingstripjes, omdat de batterij door de hogere weerstand trager "leeg"loopt.

Je motortje zou dus goed een beetje langer kunnen draaien met die messingstripjes. :roll:

Daar staat tegenover dat een batterij een bepaalde hoeveelheid energie kan leveren voordat hij "leeg" is. Van die energie zal een groter deel door je messingstripjes in warmte worden omgezet, zodat er minder energie overblijft voor de totale hoeveelheid beweging die je motortje krijgt.

Je motortje zal dus in totaal minder omwentelingen maken. :D

ik denk overigens niet dat je het verschil met een chronometer zal kunnen meten, dat zou best eens binnen de productiemarges van je batterij kunnen vallen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: [Elektriciteit] Geleidingsweerstand

Ok, dat is voor mij nog redelijk te begrijpen. Dank je voor de snelle reactie. Nu een stapje verder.

Stel ik ga mechanisch een knopfunctie toevoegen. Er is dus een onderbreking in de stroomkring maar zodra ik de metalen plaatjes op elkaar druk ontstaat er uiteraard contact (een zijde van het plaatje is voorzien van een deukje voor beter contact). Daar zal (neem ik aan) ook een verlies optreden? Is dit verlies dan niet te verwaarlozen?

Ik heb namelijk het gevoel dat als je harder drukt het beter contact maakt en er dus minder weerstand ondervindt. Ook zal je het materiaal vervormen en zo meer oppervlak krijgen (in de formule is een groter oppervlak beter).

Is dit heel erg nadelige op het aantal werkende uren van een motortje?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Geleidingsweerstand

voor dat contactpunt geldt hetzelfde als voor de stripjes: je voegt een beetje extra weerstand aan je stroomkring toe, er blijft dus weer een tikje minder energie voor je motortje over.

En hoewel ik de afmetingen van een en ander niet ken denk ik dat je inderdaad mag stellen dat dit soort dingen in het algemeen verwaarloosbaar zullen zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: [Elektriciteit] Geleidingsweerstand

De totaallengte van de stripjes zijn ongveer 200mm. Ik denk inderdaad verwaarloosbaar laat me aub weten als dit niet het geval zou zijn.

Eigenlijk weet ik voldoende zo. Lekker snel en duidelijk opgelost.

Hartelijk dank Jan, en welterusten!
Jan van de Velde schreef:voor dat contactpunt geldt hetzelfde als voor de stripjes: je voegt een beetje extra weerstand aan je stroomkring toe, er blijft dus weer een tikje minder energie voor je motortje over.

En hoewel ik de afmetingen van een en ander niet ken denk ik dat je inderdaad mag stellen dat dit soort dingen in het algemeen verwaarloosbaar zullen zijn.

Reageer