Losse stenen onder de treinrails

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Losse stenen onder de treinrails

Waarom liggen er altijd van die losse stenen onder treinrails?

ik heb er echt geen idee van en kan het nergens gegoogled krijgen

Afbeelding

het gaat dus over die bruine stenen onder de rails

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Losse stenen onder de treinrails

Die stenen noemen ze het ballastbed en ze dienen meerdere doelen.

Ze dragen het spoor, verdelen de druk op de ondergrond.

Ze houden het spoor op zijn plaats, daarom zijn de dwarsliggers rondom in de stenen ingebed.

Ze laten het regenwater door zodat het spoor niet in een plas water komt te liggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Losse stenen onder de treinrails

zo kunnen zettingen van het grondmassief eenvoudig opgelost worden (extra steentjes bij gooien)
???

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Losse stenen onder de treinrails

Om schokken te absorberen bv, je zou ook jezelf af kunnen vragen waarom de bielzen van hout zijn. Staal (rails) kan uit zetten en de bielzen kunnen dat door hun elasticiteit op vangen, weet je ook meteen waarvoor die stenen dienen, als het beton was konden de rails nergens naar toe waardoor ze kunnen afbreken of andere gekke dingen doen bij heet weer. Plus natuurlijk de redenen hierboven gegeven. Het is gewoon makkelijker om stenen neer te gooien dan van alles beton te maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Losse stenen onder de treinrails

Om schokken te absorberen bv, je zou ook jezelf af kunnen vragen waarom de bielzen van hout zijn.
Bijna alle nieuwe spoor wordt van betonnen bielzen voorzien.......

Uit een inspraakrapport rondom de Sloelijn:

http://www.sloelijn.nl/dbdocs/file_76.pdf
De bielzen zijn vervangen door beton.

ProRail beweert dat de geluidshinder minder zou zijn

maar dat bestrijdt inspreker.Trillingen zijn volgens

inspreker zelfs sterker geworden. Hij vindt het dan

ook een illusie dat met beton voordeel zou worden

behaald.
http://zeeuwse-spoorlijn.filternet.nl/nieuws-oud.htm
SPOORBIELZEN WORDEN VERVANGEN

Arnemuiden-Oost-Souburg- In oktober 2004 zijn de spoorbielzen tussen Arnemuiden en Oost-Souburg vervangen. Eerst is  de baan richting Vlissingen onderhanden genomen, van 21 oktober tot 23 oktober werd de terugrichting tussen Oost-Souburg en Middelburg aangepakt. In de week daarna werd begonnen aan het traject richting Arnemuiden.

De huidige houten spoorbielzen moesten plaats maken voor betonnen exemplaren.

De eerste paar dagen stond de werktrein overdag in Vlissingen, later werd dit Roosendaal. De trein bestond uit 2 diesellocomotieven serie 6400 van Railion, met daarachter verschillende machines waaronder een zogenoemde Robeltrein. In totaal waren er 32 wagons aangehaakt, waaronder zo’n 20 lageboordwagens beladen met de nieuwe betonnen bielzen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Losse stenen onder de treinrails

Betonnen bielzen produceren inderdaad minder luchtgeluid. Dat kun je zelf constateren als je naast een spoorbaan staat waarvan het ene spoor op beton en het andere op hout ligt.

Maar wat betreft de trillingsdoorgifte naar de ondergrond betreft zou het wel eens andersom kunnen zijn.

De HSL van Brussel naar Amsterdam ligt op Nederlands grondgebied zelfs voor een groot deel op een vaste betonnen plaat die op zijn beurt weer op heipalen rust. Allemaal om de stabiliteit te verbeteren. Anders gezegd: dat verzakt minder snel en er hoeft dus minder vaak gecorrigeerd te worden.

Reageer