Losse stenen onder de treinrails
-
- Berichten: 1
Losse stenen onder de treinrails
Waarom liggen er altijd van die losse stenen onder treinrails?
ik heb er echt geen idee van en kan het nergens gegoogled krijgen
het gaat dus over die bruine stenen onder de rails
ik heb er echt geen idee van en kan het nergens gegoogled krijgen
het gaat dus over die bruine stenen onder de rails
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Losse stenen onder de treinrails
Die stenen noemen ze het ballastbed en ze dienen meerdere doelen.
Ze dragen het spoor, verdelen de druk op de ondergrond.
Ze houden het spoor op zijn plaats, daarom zijn de dwarsliggers rondom in de stenen ingebed.
Ze laten het regenwater door zodat het spoor niet in een plas water komt te liggen.
Ze dragen het spoor, verdelen de druk op de ondergrond.
Ze houden het spoor op zijn plaats, daarom zijn de dwarsliggers rondom in de stenen ingebed.
Ze laten het regenwater door zodat het spoor niet in een plas water komt te liggen.
- Berichten: 647
Re: Losse stenen onder de treinrails
zo kunnen zettingen van het grondmassief eenvoudig opgelost worden (extra steentjes bij gooien)
???
- Berichten: 9.240
Re: Losse stenen onder de treinrails
Om schokken te absorberen bv, je zou ook jezelf af kunnen vragen waarom de bielzen van hout zijn. Staal (rails) kan uit zetten en de bielzen kunnen dat door hun elasticiteit op vangen, weet je ook meteen waarvoor die stenen dienen, als het beton was konden de rails nergens naar toe waardoor ze kunnen afbreken of andere gekke dingen doen bij heet weer. Plus natuurlijk de redenen hierboven gegeven. Het is gewoon makkelijker om stenen neer te gooien dan van alles beton te maken.
- Moderator
- Berichten: 51.265
Re: Losse stenen onder de treinrails
Bijna alle nieuwe spoor wordt van betonnen bielzen voorzien.......Om schokken te absorberen bv, je zou ook jezelf af kunnen vragen waarom de bielzen van hout zijn.
Uit een inspraakrapport rondom de Sloelijn:
http://www.sloelijn.nl/dbdocs/file_76.pdf
http://zeeuwse-spoorlijn.filternet.nl/nieuws-oud.htmDe bielzen zijn vervangen door beton.
ProRail beweert dat de geluidshinder minder zou zijn
maar dat bestrijdt inspreker.Trillingen zijn volgens
inspreker zelfs sterker geworden. Hij vindt het dan
ook een illusie dat met beton voordeel zou worden
behaald.
SPOORBIELZEN WORDEN VERVANGEN
Arnemuiden-Oost-Souburg- In oktober 2004 zijn de spoorbielzen tussen Arnemuiden en Oost-Souburg vervangen. Eerst is de baan richting Vlissingen onderhanden genomen, van 21 oktober tot 23 oktober werd de terugrichting tussen Oost-Souburg en Middelburg aangepakt. In de week daarna werd begonnen aan het traject richting Arnemuiden.
De huidige houten spoorbielzen moesten plaats maken voor betonnen exemplaren.
De eerste paar dagen stond de werktrein overdag in Vlissingen, later werd dit Roosendaal. De trein bestond uit 2 diesellocomotieven serie 6400 van Railion, met daarachter verschillende machines waaronder een zogenoemde Robeltrein. In totaal waren er 32 wagons aangehaakt, waaronder zon 20 lageboordwagens beladen met de nieuwe betonnen bielzen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Losse stenen onder de treinrails
Betonnen bielzen produceren inderdaad minder luchtgeluid. Dat kun je zelf constateren als je naast een spoorbaan staat waarvan het ene spoor op beton en het andere op hout ligt.
Maar wat betreft de trillingsdoorgifte naar de ondergrond betreft zou het wel eens andersom kunnen zijn.
De HSL van Brussel naar Amsterdam ligt op Nederlands grondgebied zelfs voor een groot deel op een vaste betonnen plaat die op zijn beurt weer op heipalen rust. Allemaal om de stabiliteit te verbeteren. Anders gezegd: dat verzakt minder snel en er hoeft dus minder vaak gecorrigeerd te worden.
Maar wat betreft de trillingsdoorgifte naar de ondergrond betreft zou het wel eens andersom kunnen zijn.
De HSL van Brussel naar Amsterdam ligt op Nederlands grondgebied zelfs voor een groot deel op een vaste betonnen plaat die op zijn beurt weer op heipalen rust. Allemaal om de stabiliteit te verbeteren. Anders gezegd: dat verzakt minder snel en er hoeft dus minder vaak gecorrigeerd te worden.