[Mechanica] Advies voor een geschikt zelfstudieboek

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 146

[Mechanica] Advies voor een geschikt zelfstudieboek

Hallo Allemaal

Ik wil graag voor een toelatingsexamen mijn kennis van mechanica wat opschroeven. Nu weet ik eigelijk niet zo goed welk boek hiervoor geschikt is. Weet een van jullie misschien een boek dat hiervoor geschikt is?

Alvast bedankt voor de moeite.

P.s. Engels is geen probleem

Berichten: 179

Re: [Mechanica] Advies voor een geschikt zelfstudieboek

Weet een van jullie misschien een boek dat hiervoor geschikt is?
Ik heb zelf een goed boek uit een serie van Russel C. Hibbeler in het Nederlands vertaald.

Maar dit is mechanica voor technici ISBN 90 395 0398 2

Misschien zoek je het wat algemener??

Best een dikke pil als je alleen maar wilt opvijzelen.

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enf...PrdId=666780020

Je hebt ze zo te zien ook in paperback:

http://www.beslist.nl/boeken/d0000096381/M...oductinformatie

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: [Mechanica] Advies voor een geschikt zelfstudieboek

Hoi

Ik denk dat ik iets algemeners zoek, over onderwerpen als bewegen, krachten en vectoren en dat soort zaken. Als dat in bovenstaand boek voldoende naar voren komt hoor ik het graag.

Groet Emil
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Berichten: 179

Re: [Mechanica] Advies voor een geschikt zelfstudieboek

Ik denk dat ik iets algemeners zoek, over onderwerpen als bewegen, krachten en vectoren en dat soort zaken.
Oordeel zelf, citaat uit het woord vooraf:

Inhoud.

Het boek is ingedeeld in tien hoofdstukken, waarin de geïntroduceerde principes eerst worden toegepast op eenvoudige situaties.

In de meeste gevallen wordt een principe eerst toegepast op een puntmassa, vervolgens op een star lichaam waarop een systeem van krachten die in één vlak liggen uitgeoefend wordt en tenslotte op een algemeen geval van driedimensionale krachtsystemen die werken op een star lichaam.

In hoofdstuk 1, waar de eigenlijke tekst begint, wordt een inleiding in de mechanica gegeven en uitleg gegeven over de verschillende eenheden. Het begrip vector en de eigenschappen van krachten waarvan de werklijnen door één punt gaan, worden besproken in hoofdstuk 2. Het door één punt gaan , worden besproken in hoofdstuk 2.

Deze theorie wordt vervolgens toegepast op het evenwicht bij puntmassa’s in hoofdstuk 3. In hoofdstuk 4 wordt in algemene temen uitleg gegeven over geconcentreerde en verdeelde krachtensystemen en de methodes die gebruikt kunnen worden om ze te vereenvoudigen. De principes van evenwicht bij starre lichamen worden in hoofdstuk 5 uiteengezet en vervolgens toegepast op specifieke problemen in hoofdstuk 6. Daarbij speelt het evenwicht van vakwerken, draagconstructies en werktuigen een rol. De analyse van inwendige krachten in balken en kabels komen in hoofdstuk 7 aan de orde. Toepassingen die gebruikt kunnen worden bij vraagstukken waarin wrijvingskracht een rol speelt, worden besproken in hoofdstuk 8. Onderwerpen die betrekken hebben op het aangrijpingspunt van de zwaartekracht en het zwaartepunt worden behandeld in hoofdstuk 9. Mocht men nog tijd over hebben dan kunnen wat geavanceerde onderwerpen, aangegeven met een ster (*) behandeld worden. Deze onderwerpen staan voornamelijk in hoofdstuk 10 (oppervlakte en massa-traagheidsmomenten). Merk op dat dit materiaal ook een bruikbaar naslagwerk is voor basisprincipes wanneer het wordt besproken in vervolgcursussen. De docent kan naar eigen goeddunken het materiaal in een andere volgorde behandelen zonder dat daarbij de continuïteit verloren gaat. Zo is het mogelijk het concept van een kracht en alle nodige methodes voor vectoranalyse in te leiden door hoofdstuk 2 en paragraaf 4.1 te bespreken, vervolgens, na het behandelen van hoofdstuk 4 (kracht- en momentensystemen), de evenwichtsmethodes in hoofdstuk 3 en 5.

De navolgende uitgaves behandelen Dynamica en Sterkteleer.

Verder heb ik geen vergelijk, misschien iemand anders ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Mechanica] Advies voor een geschikt zelfstudieboek

Wat voor diepgang moet erin zitten? Misschien is het eerste deel van de Feynmann lectures wel wat, alhoewel deze vrij eenvoudig begint.

Voor een wat gevorderde niveau is het boek van Marion & Thornton ook wel wat, maar deze is zeker niet eenvoudgi.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: [Mechanica] Advies voor een geschikt zelfstudieboek

Hoi

Mijn niveau schommelt zo rond 6 VWO qua natuurkunde, voor wiskunde helaas iets lager. Dus als er enkel met moeilijke integralen gegooid wordt zal ik waarschijnlijk afhaken.

Groet Emil
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Mechanica] Advies voor een geschikt zelfstudieboek

Dan is Marion zeker geen goed boek voor jouw.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: [Mechanica] Advies voor een geschikt zelfstudieboek

Hoi

Ik zal eens kijken naar feynmann lectures

Groet Emil

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: [Mechanica] Advies voor een geschikt zelfstudieboek

Hoi

Ik heb ondertussen enkele recensies gelezen en zijn de boeken van Feynmann nu echt zo geweldig?

Groet Emil
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Mechanica] Advies voor een geschikt zelfstudieboek

Ga even naar de Slegte, daar staan bij 2de hands boeken tal van boeken voor een zacht prijsje en verschillend niveau op de plank

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Mechanica] Advies voor een geschikt zelfstudieboek

Physics for scientist and engineers

C. Giancoli

perfect boek;)

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Mechanica] Advies voor een geschikt zelfstudieboek

General Physics

C. Giancoli

perfect boek :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: [Mechanica] Advies voor een geschikt zelfstudieboek

NATUURKUNDE voor wetenschap en techniek

deel I: Mechanica

2de editie Douglas C.Giancoly

ISBN: 9062339018

PERFECT boek

Reageer