Niet alle volwassenen ter wereld kunnen melk drinken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 792

Niet alle volwassenen ter wereld kunnen melk drinken

Hallo,

ik heb net gehoord dat er een bepaald gen in je lichaam actief wordt eens je een bepaalde leeftijd bereikt, waardoor je geen melk meer kan verteren. Bij bepaalde volkeren, zoals bij Belgische en Nederlandse autochtonen, blijft dat gen inactief.

Chinezen en indianen in Amerika zouden bijna allemaal geen melk meer kunnen drinken op volwassen leeftijd. Dit heeft dan ook verregaande gevolgen op de landbouw en dergelijke.

Klopt dit? Of is het een 'urban legend'? Ik heb wel al gehoord van lactose intolerantie, maar ik dacht dat dat in elk volk uitzonderingen waren.

Iemand zei me dat dit een racistische vraag is, maar ik hoop van niet. In elk geval lijkt het me wel iets belangrijk om te weten, in principe hoor ik dus een Chinees geen glas melk voor te schotelen??

Het is ook een interessante vraag meen ik op het oog van menselijke evolutie. Hoe is die splitsing gebeurd?

Berichten: 718

Re: Niet alle volwassenen ter wereld kunnen melk drinken

Dat verhaal klopt. Lactose intolerantie is de norm en wij zijn in dat opzicht een mutatie. Waarom is het een racistische vraag?

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Niet alle volwassenen ter wereld kunnen melk drinken

Gewoon, er zijn mensen die nerveus worden van zodra je zwarten/aziaten enz.. gaat vergelijken.

Dus melk kunnen drinken is abnormaal bij volwassenen? Dat gaat zeker niet op voor dieren zoals katten?

En bijvoorbeeld Chinezen, Japanners, Congolezen, Irakezen zij kunnen dat allemaal niet drinken? Nou stel ik ga voor een Chinese erasmusstudent een broodje halen, en ie weet niet dat er kaas tussen zit, doe ik hem dan wat aan? :roll:

Berichten: 718

Re: Niet alle volwassenen ter wereld kunnen melk drinken

evilbu schreef:Gewoon, er zijn mensen die nerveus worden van zodra je zwarten/aziaten enz.. gaat vergelijken.

Dus melk kunnen drinken is abnormaal bij volwassenen?  Dat gaat zeker niet op voor dieren zoals katten?

En bijvoorbeeld Chinezen, Japanners, Congolezen, Irakezen zij kunnen dat allemaal niet drinken?  Nou stel ik ga voor een Chinese erasmusstudent een broodje halen, en ie weet niet dat er kaas tussen zit, doe ik hem dan wat aan? :roll:
Van Irakezen zou ik het niet weten maar Japanners en Chinezen kunnen in het algemeen niet tegen (koe)melk.

Berichten: 4.546

Re: Niet alle volwassenen ter wereld kunnen melk drinken

wij zijn natuurlijk het enige wezen op aarde dat melk drink terwijl ze volwassen zijn, en nog van een andere diersoort ook!

wat is de eigenlijk het chineese/japanse "versie" van onze melk, wat drinken zij dan zoals wij melk drinken?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Niet alle volwassenen ter wereld kunnen melk drinken

Dat gaat zeker niet op voor dieren zoals katten?
Jazeker wel, katten en egels (en veel andere beesten) kunnen ook niet tegen gewone (koe)melk. Een beetje af en toe kan niet zoveel kwaad, maar toch liever niet geven.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: Niet alle volwassenen ter wereld kunnen melk drinken

Er bestaat toch ook lactase pillen voor mensen die lactose intolerant zijn. Weet iemand waar die te koop zijn?
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Niet alle volwassenen ter wereld kunnen melk drinken

Gewoon, er zijn mensen die nerveus worden van zodra je zwarten/aziaten enz.. gaat vergelijken.
In de wetenschap is het heel normaal om verschillende bevolkingsgroepen afzonderlijk met elkaar te vergelijken. Op biologisch niveau zijn er namelijk een hele hoop verschillen zoals lactose intolerantie. Zou je iedereen over dezelfde kam scheren dan geeft dit een hoop problemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Niet alle volwassenen ter wereld kunnen melk drinken

Hoe komt het eigenlijk dat Tibetanen (toch aziaten) wel yak-melk kunnen drinken? Zijn zij ook een uitzondering of zit er geen lactose in yak-melk?

En Japanners en Chinezen drinken misschien soja-melk? Afrikanen en Zuid-amerikanen kokosmelk?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Niet alle volwassenen ter wereld kunnen melk drinken

Hun kazen zijn dan waarschijnlijk ook van iets anders dan koeienmelk gemaakt?

Of is kaas door het bereidingsproces onschadelijk geworden?

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: Niet alle volwassenen ter wereld kunnen melk drinken

Ik kom uit een Indiaas gezin. Mijn oma van 80 jaar kan heel goed tegen melk, en zijn zoon/ mijn vader, is lactose-intolerant.
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Berichten: 209

Re: Niet alle volwassenen ter wereld kunnen melk drinken

Nederlandse kaas bevat geen lactose en kan dus gebruikt worden in een lactose-beperkt dieet.

Smeerkazen en enkele buitenlandse kazen echter niet!

De enzympreparaten zijn verkrijgbaar bij drogisterij en apotheek

Artu, Kerutabs (tabletten) en Kerulac (vloeibaar)

http://www.artu-biologicals.com/content/ho...lactose&lang=nl

Solgar, Lactase 3500 (kauwtabletten)

http://www.solgar.nl/groep/2/Solgar+Produc...product=1000268
Melktolerantie voordeel in menselijke evolutie

Alle zoogdieren kunnen in de eerste weken of maanden na hun geboorte lactose verteren. Na de zoogperiode neemt over het algemeen de activiteit van het lactose-splitsende enzym lactase af, tot ruwweg 10% van het neonatale niveau. Dit is ook het geval bij ongeveer driekwart van de mensheid. De meeste blanke inwoners van Noordwest-Europa en hun afstammelingen in andere gebieden behouden echter het vermogen om lactose te verteren.

De meest-aangehangen verklaring voor dit fenomeen is dat bij deze bevolkingsgroepen in het verleden een mutatie is opgetreden in het systeem dat verantwoordelijk is voor de feedback-regulering van de lactase-aanmaak. Het daaruit resulterende vermogen om melk te consumeren was mogelijk een overlevingsvoordeel voor mensen in een gebied met relatief weinig zonlicht, en dus lage vitamine D-spiegels en beperkte calciumabsorptie (2). Het verdragen van melk betekent ook toegang tot een voedingsbron waarvoor niet-lactoseverteerders een alternatief moesten zoeken. Vanwege deze overlevingsvoordelen is de mutatie in stand gebleven, zo luidt de hypothese. Een alternatieve verklaring luidt dat niet-melkgebruikers in de loop van de evolutie meer rachitis en osteoporotische bekkenmisvormingen hadden, en daarom minder kinderen kregen (3). Het vermogen om op volwassen leeftijd lactose af te breken wordt ook waargenomen bij sommige bevolkingsgroepen in de Sahara, waar de beschikbaarheid van kamelenmelk een overlevingsvoordeel geweest kan zijn, en in de Himalaya, waar hetzelfde geldt voor yak-melk.
http://www.voedingsmagazine.nl/artikel.asp...86&uitgaveid=35

Volgens mij is yakmelk redelijk zuur waardoor de hoeveelheid lactose beperkter is en dus beter te verdragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Niet alle volwassenen ter wereld kunnen melk drinken

Een ding is mij onduidelijk. Dat gen, hoe zit dat?

Maakt dat dat het grootste deel van de bevolking : NOOIT koeienmelk kan drinken, en alleen in zijn eerste jaren menselijke melk

OF

maakt het dat het grootste deel van de bevolking "alle' melk kan drinken, en daarna niks meer na die eerste jaartjes

snap je mijn vraag, hoe zit het met het onderscheid 'menselijke" melk en koeiemelk

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Niet alle volwassenen ter wereld kunnen melk drinken

Nee dat gen maakt een enzym dat lactase splitst.

Waarom lactosa splitsen? Wel als het niet gespiltst wordt hebben wij geen toegang tot de suikers galactose en glucose die wij wel kunnen opnemen en gebruiken.

Andere genen maken eiwitten (enzymen) die de productie van dit eiwit activeren, deze enzymen worden zelf dan minder of niet meer gemaakt. (bv doordat er een bepaald eiwit niet meer aanwezig is na een bepaalde periode)

Ik denk geen verschil menselijk melk en koemelk, ik denk dat het vooral daardoor is dat dat ontwikkeld was, vanaf een gegeven moment kan de boorling jou melk niet meer verteren en moet hij overgaan naar andere voedsel (moeder en mogelijk volgend kind kunnen weer energie opbouwen)

xd

Reageer