[Elektronica] Werking van led schakeling (Wheel of fortune)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[Elektronica] Werking van led schakeling (Wheel of fortune)

zou er mij iemand de werking van deze schakeling kunnen uitleggen

MvgSimon :roll:

] Moderator Strangequark: Welkom Simon, in het vervolg als je weer een vraag hebt, zet alsjeblieft er een duidelijke topic titel boven. NIEMAND begrijpt wat je wil met de titel: werking. Van wat??? Ik heb de topic verbeterd, probeer in het vervolg te kijken naar andere topic titels.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektronica] Werking van led schakeling (Wheel of fortune)

welke schakeling??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: [Elektronica] Werking van led schakeling (Wheel of fortune)

welke schakeling??
Deze: http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id=349843

(Afkomstig van een inmiddels verwijderde dubbelpost)
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 7.068

Re: [Elektronica] Werking van led schakeling (Wheel of fortune)

zou er mij iemand de werking  van deze schakeling kunnen uitleggen
Alweer een velleman-kit... wordt onderwijs gesponserd door die gozers?

Maar goed, ik wil wel helpen. Begin eens met de datasheet van de HEF4017BP op te zoeken en te lezen wat die chip doet (op deze site kun je die datasheet vast wel vinden). Zodra je dat gedaan hebt, vertel dan eens wat die chip volgens jou doet (en dan kunnen we kijken waar het volgende knelpunt zit).

Berichten: 4

Re: [Elektronica] Werking van led schakeling (Wheel of fortune)

Helow EvilBro

Ik wil even melden dat ik helemaal niet thuis ben in de diepere wereld van de electronica

Ik heb deze werking enkel nodig omdat ik deze nodig heb voor mijn onderdeel electronica van mijn eindwerk dit mag dus heel beknopt zijn

kan u mij helpen

mvg SimonThe3

Berichten: 7.068

Re: [Elektronica] Werking van led schakeling (Wheel of fortune)

SimonThe3 schreef:Ik heb deze werking enkel nodig omdat ik deze nodig heb voor mijn onderdeel electronica van mijn eindwerk dit mag dus heel beknopt zijn

kan u mij helpen


Twee dingen:

1. Gaarne leestekens gebruiken.

2. Dat helpen doe ik al: Bekijk de datasheet nu maar even. Je hoeft niet de innerlijke werking van de chip te analyseren. Je hoeft alleen globaal te snappen wat de chip doet. Als je de chip snapt (of niet snapt en er dan een vraag over stelt) kunnen we de rest van de schakeling bekijken.

Berichten: 4

Re: [Elektronica] Werking van led schakeling (Wheel of fortune)

Ik heb de datasheets bekeken maar ik geraak er niet wijs uit.

Ik krijg nl. maar één uur electronica in de week en zelfs dat uur is verwaarloosbaar. Ik weet met moeite wat een weerstand is.

Ik moet enkel een beknopte versie hebben van de werking van mijn elektronisch rad van fortuin.

Berichten: 7.068

Re: [Elektronica] Werking van led schakeling (Wheel of fortune)

De HEF4017B heeft 10 uitgangen (eigenlijk 11, maar een wordt niet in je schakeling gebruikt). 1 van die tien uitgangen is actief. Stel even dat dit O3 is. Als het signaal op de klokingang (Clk) van laag (0V) naar hoog (positieve voedingspanning) gaat dan wordt de volgende uitgang actief (in dit geval dus O4). O4 is dan dus de actieve uitgang (en O3 niet meer). Als de klok van hoog naar laag gaat gebeurt er niks. Bij de volgende opgaande klokflank wordt O5 actief (en zo door tot O9 waarna O0 actief aan de beurt is).

Kun je nu iets zeggen over het gedrag dat je verwacht van het signaal op de klokingang CLK? (Het antwoord is ja! :roll: )

Berichten: 4

Re: [Elektronica] Werking van led schakeling (Wheel of fortune)

bedankt voor de informatie.

mvg Simon

Reageer