Muf

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

Muf

kan iemand me vertellen waar het woord 'muf' vandaan komt en of er meer van dat soort woorden* zijn?

* woorden die slaan op reuk en die dus niet zijn afgeleid van een gevoel (fris) of iets visueels/ding (bloemig/kurk) ed.

[edit door Miels: aub geen overmatig gebruik van hoofdletters in het onderwerp]

Berichten: 131

Re: Muf

Dutch Leek schreef:kan iemand me vertellen waar het woord 'muf' vandaan komt en of er meer van dat soort woorden* zijn?  

* woorden die slaan op reuk en die dus niet zijn afgeleid van een gevoel (fris) of iets visueels/ding (bloemig/kurk) ed.


Volgens het etymologische woordenboek van J. de Vries betekent het woord gewoon "rottige lucht" en zou het afkomstig zijn van een Indo-europese wortel *mu die viezigheid aanduidt. Ook in "modder" en "motregen" zou deze wortel te vinden zijn.

Berichten: 20

Re: Muf

Ik denk dat ik toch maar eens zo'n etymologisch-wb aanschaf.

Nu nog het tweede deel van m'n vraag.

Berichten: 131

Re: Muf

Dutch Leek schreef:Ik denk dat ik toch maar eens zo'n etymologisch-wb aanschaf.

Nu nog het tweede deel van m'n vraag.
Maar "muf" heeft niet alleen betrekking op geur. Heb je nooit een muffe aardappel geproefd?

Berichten: 20

Re: Muf

Da's net een voorbeeld aandersom. Een geurspecifiek woord gebruiken om een smaak te beschrijven.

En eigenlijk ook weer niet, want de belangrijkste factor in proeven is de neus/geur en niet de smaak/mond. We proeven grofweg 5 smaken;zoet, zuur, zout, bitter en umami.

Berichten: 131

Re: Muf

Dutch Leek schreef:Da's net een voorbeeld aandersom. Een geurspecifiek woord gebruiken om een smaak te beschrijven.  

En eigenlijk ook weer niet, want de belangrijkste factor in proeven is de neus/geur en niet de smaak/mond. We proeven grofweg 5 smaken;zoet, zuur, zout, bitter en umami.
En niet alleen de geur is belangrijk voor de smaakbeleving. Wanneer men in een restaurant leidingwater in bronwaterflessen serveert, proeven de klanten wat ze denken dat ze krijgen.

En het voorbeeld in de Nederlandse literatuur van de huisknecht Joost die bij de "eenvoudige doch voedzame maaltijd" waarmee traditioneel een avontuur van heer Bommel wordt afgesloten, Algerijnse foezel in een bordeaux-fles serveert, wordt waarschijnlijk in de werkelijkheid behoorlijk vaak nagevolgd zonder dat de gasten het merken.

Toen ik overigens op het Web op "foezel" zocht om de spelling te controleren, bleek dat zowaar een bestaand Nederlands woord te zijn waarmee de hogere alcoholen dan ethanol worden aangeduid die bij de gisting ook in kleine hoeveelheden worden geproduceerd. Zo leer je toch iedere dag wat nieuws!

Reageer