Springen naar inhoud

Lichten van een vliegtuig


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Anne B.

    Anne B.


  • >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2006 - 13:12

Ik woon in de buurt (in een straal van 5 km) van een vliegveld. Nu vloog er zojuist een vliegtuig over ons huis en het viel mij op dat de lichten brandden, terwijl het toch licht is buiten. Waarom branden de lichten van een vliegtuig in de dag?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2006 - 14:03

Vliegtuigen hebben veel verschillende soorten verlichting. Allemaal hebben ze als voornaamste reden het vliegtuig zoveel mogelijk doen opvallen voor andere vliegtuigen. Je kunt je voorstellen dat als je op schiphol langs een landingsbaan staat je een landend vliegtuig in de verte eerder ziet als deze een paar grote schijnwerpers voorop aan heeft (zeker bij slecht weer). De momenten waarop de verschilldende verlichting wordt aangezet is in de meeste gevallen dan ook niet afhankelijk van de tijd van de dag.
Zo wordt het beacon light (1 of 2 rode knipper lichten) aangezet voor het starten van motoren ter indicatie voor het grondpersoneel dat ze maar beter uit de buurt kunnen blijven. De landingslichten waar jij het over hebt (1 tot 4 witte schijnwerpers) worden aangezet in de fases van starten en landen en eventueel taxien als dit nodig is voor het zicht. Dan zijn er nog strobe lights, taxi lights, logo verlichting op de staart en in somige gevallen vleugel verlichting.

#3

Stephaan

    Stephaan


  • >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2006 - 14:05

Ik heb wel eens gelezen dat die lichten branden omdat vogels het vliegtuig dan beter zien aankomen en wegvliegen. Ook de toren, zeker in een kleinere luchthavens, werkt nog gedeeltelijk visueel en zal het vliegtuig van verder kunnen zien. Dus in het algemeen is het vooral een zaak van "gezien worden" voor grotere veiligheid.

#4

gemertp

    gemertp


  • >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2006 - 17:04

Het is niet verplicht, maar een richtlijn is dat de landingslichten aan moeten onder de 18 duizend voet. Landingslichten zijn vooral bedoeld om zichtbaar te zijn voor andere vliegtuigen, of het nou nacht of dag is maakt niet uit. Een gewoon vliegtuig bij dag is ook al slecht te zien op enkele kilometers (wat voor de luchtvaart al een riskante afstand is).
Peter van Gemert
2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

#5

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2006 - 18:04

Ik vermoed dat je die richtlijn hebt gehoord van een Amerikaan. In de Amerikaanse luchtvaart is 18000ft een belangerijke hoogte (transision level/alt). Hier worden de landingslichten in de grote luchtvaart meestal rond de 10000ft aan gezet en in de kleine luchtvaart voor het binnen vliegen van de controle zone van het vliegveld.

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 45313 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2006 - 18:16

Geen idee van hoogtes of zo, maar ik zie ze van 65 km afstand op heldere avonden, ook in de schemering, boven Zaventem cirkelen. Dankzij die landingslichten. Dus dat zijn serieuze lampjes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

solarplanet

    solarplanet


  • >250 berichten
  • 380 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 12:55

vliegtuigen voeren ook een rood en een groen licht op de vleugels geloof ik,wat betekenen die?Wat voor kleur voert de staart?
Stop de overbevolking

#8

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2006 - 13:52

Dat zijn de navigatie lichten. Deze worden ontstoken buiten de daglichtperiode of eventueel bij slecht zicht.

Nav lights bestaan uit: een rood licht op de linker vleugeltip, deze is zichtbaar in een sector van recht vooruit tot 110 graden linksom. Een groen licht op de rechter vleugeltip, zichtbaar van recht vooruit tot 110 graden rechtsom. Een wit licht, tot slot, aan de achterzijde zichtbaar van midden achter tot 70 graden naar elke kant (heklicht).

Nav lights maken het makkelijker om in het donker de vliegrichting van een ander vliegtuig binnen zicht afstand te bepalen. Ezelsbrug is: Rood komt van Rechts.

#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 45313 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2006 - 18:19

Nav lights maken het makkelijker om in het donker de vliegrichting van een ander vliegtuig binnen zicht afstand te bepalen. Ezelsbrug is: Rood komt van Rechts.

Net als de boordlichten van schepen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#10

solarplanet

    solarplanet


  • >250 berichten
  • 380 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2006 - 12:27

shimmy je lichten beschrijving is dat van voren naar het vliegtuig toe bekeken of zittend vanuit de kokpit?
Stop de overbevolking

#11

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2006 - 12:32

Met linker vleugel bedoel ik die vleugel die voor de piloot links zit.

#12

rdohmen

    rdohmen


  • 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2009 - 18:23

Ik heb een vraag die hier misschien mee samenhangt. Waarom moeten de lichten in de kabine tijdens de landing uit?

#13

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2009 - 18:41

Zodat bij een eventuele evacuatie je ogen al gewend zijn aan het donker en je je weg naar buiten kunt vinden. Evacuatie gebeurt bijna altijd in een spanningsloze cabine omdat de motoren (+generatoren) worden uitgezet. Dit houdt in dat het geheel donker wordt op de evacuatie verlichting na (werkt op eigen batterij).
Je kunt je voorstellen als een vliegtuig dat vel verlicht is eerst geheel donker wordt en vervolgens begint de cabine bemanning te roepen dat men moet evacueren dit zeer desorienterend werkt.
Overigens worden de lichten niet geheel uitgezet maar slechts gedimd. Bovendien gebeurt dit niet alleen voor de landing maar ook voor de start.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures