Lichten van een vliegtuig

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 232

Lichten van een vliegtuig

Ik woon in de buurt (in een straal van 5 km) van een vliegveld. Nu vloog er zojuist een vliegtuig over ons huis en het viel mij op dat de lichten brandden, terwijl het toch licht is buiten. Waarom branden de lichten van een vliegtuig in de dag?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Lichten van een vliegtuig

Vliegtuigen hebben veel verschillende soorten verlichting. Allemaal hebben ze als voornaamste reden het vliegtuig zoveel mogelijk doen opvallen voor andere vliegtuigen. Je kunt je voorstellen dat als je op schiphol langs een landingsbaan staat je een landend vliegtuig in de verte eerder ziet als deze een paar grote schijnwerpers voorop aan heeft (zeker bij slecht weer). De momenten waarop de verschilldende verlichting wordt aangezet is in de meeste gevallen dan ook niet afhankelijk van de tijd van de dag.

Zo wordt het beacon light (1 of 2 rode knipper lichten) aangezet voor het starten van motoren ter indicatie voor het grondpersoneel dat ze maar beter uit de buurt kunnen blijven. De landingslichten waar jij het over hebt (1 tot 4 witte schijnwerpers) worden aangezet in de fases van starten en landen en eventueel taxien als dit nodig is voor het zicht. Dan zijn er nog strobe lights, taxi lights, logo verlichting op de staart en in somige gevallen vleugel verlichting.

Berichten: 866

Re: Lichten van een vliegtuig

Ik heb wel eens gelezen dat die lichten branden omdat vogels het vliegtuig dan beter zien aankomen en wegvliegen. Ook de toren, zeker in een kleinere luchthavens, werkt nog gedeeltelijk visueel en zal het vliegtuig van verder kunnen zien. Dus in het algemeen is het vooral een zaak van "gezien worden" voor grotere veiligheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Lichten van een vliegtuig

Het is niet verplicht, maar een richtlijn is dat de landingslichten aan moeten onder de 18 duizend voet. Landingslichten zijn vooral bedoeld om zichtbaar te zijn voor andere vliegtuigen, of het nou nacht of dag is maakt niet uit. Een gewoon vliegtuig bij dag is ook al slecht te zien op enkele kilometers (wat voor de luchtvaart al een riskante afstand is).
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Lichten van een vliegtuig

Ik vermoed dat je die richtlijn hebt gehoord van een Amerikaan. In de Amerikaanse luchtvaart is 18000ft een belangerijke hoogte (transision level/alt). Hier worden de landingslichten in de grote luchtvaart meestal rond de 10000ft aan gezet en in de kleine luchtvaart voor het binnen vliegen van de controle zone van het vliegveld.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Lichten van een vliegtuig

Geen idee van hoogtes of zo, maar ik zie ze van 65 km afstand op heldere avonden, ook in de schemering, boven Zaventem cirkelen. Dankzij die landingslichten. Dus dat zijn serieuze lampjes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 380

Re: Lichten van een vliegtuig

vliegtuigen voeren ook een rood en een groen licht op de vleugels geloof ik,wat betekenen die?Wat voor kleur voert de staart?
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Lichten van een vliegtuig

Dat zijn de navigatie lichten. Deze worden ontstoken buiten de daglichtperiode of eventueel bij slecht zicht.

Nav lights bestaan uit: een rood licht op de linker vleugeltip, deze is zichtbaar in een sector van recht vooruit tot 110 graden linksom. Een groen licht op de rechter vleugeltip, zichtbaar van recht vooruit tot 110 graden rechtsom. Een wit licht, tot slot, aan de achterzijde zichtbaar van midden achter tot 70 graden naar elke kant (heklicht).

Nav lights maken het makkelijker om in het donker de vliegrichting van een ander vliegtuig binnen zicht afstand te bepalen. Ezelsbrug is: Rood komt van Rechts.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Lichten van een vliegtuig

Nav lights maken het makkelijker om in het donker de vliegrichting van een ander vliegtuig binnen zicht afstand te bepalen. Ezelsbrug is: Rood komt van Rechts.
Net als de boordlichten van schepen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 380

Re: Lichten van een vliegtuig

shimmy je lichten beschrijving is dat van voren naar het vliegtuig toe bekeken of zittend vanuit de kokpit?
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Lichten van een vliegtuig

Met linker vleugel bedoel ik die vleugel die voor de piloot links zit.

Berichten: 14

Re: Lichten van een vliegtuig

Ik heb een vraag die hier misschien mee samenhangt. Waarom moeten de lichten in de kabine tijdens de landing uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Lichten van een vliegtuig

Zodat bij een eventuele evacuatie je ogen al gewend zijn aan het donker en je je weg naar buiten kunt vinden. Evacuatie gebeurt bijna altijd in een spanningsloze cabine omdat de motoren (+generatoren) worden uitgezet. Dit houdt in dat het geheel donker wordt op de evacuatie verlichting na (werkt op eigen batterij).

Je kunt je voorstellen als een vliegtuig dat vel verlicht is eerst geheel donker wordt en vervolgens begint de cabine bemanning te roepen dat men moet evacueren dit zeer desorienterend werkt.

Overigens worden de lichten niet geheel uitgezet maar slechts gedimd. Bovendien gebeurt dit niet alleen voor de landing maar ook voor de start.

Reageer