[wiskunde] tan,cos,sin

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 215

[wiskunde] tan,cos,sin

ik heb tegen morgen toets over de tan cos en sin , maar ik kan niet alles, ik ga enkele ( voor jullie makkelijke ) oefeningen geven :

1) op 20 KM afstand van zijn landingsplaats bevind een vliegtuig zich op 1800 m hoogte. hoe groot is de daalhoek?

schets:

vliegtuig

1800

-------------20 Km------- ( zie da als een driehoek )

2) bereken cos 45 graden en tan 45 graden met behulp van nevenstaande figuur

/b

|

45graden |

A/______1______C|

( ook dit is een driehoek )

3) bereken de oppervlakte van het parallellogram ABCD :

/B------------C/

25

A57graden/ 30 D/

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] tan,cos,sin

1) op 20 KM afstand van zijn landingsplaats bevind een vliegtuig zich op 1800 m hoogte. hoe groot is de daalhoek?
In een rechthoekige driehoek met rechthoekszijde x is tan(x) = o/a met o de overstaande rechthoekszijde en a de aanliggende rechthoekszijde. Neem de boogtangens om de hoek x te vinden.
2) bereken cos 45 graden en tan 45 graden met behulp van nevenstaande figuur
Denk aan pythagoras in een rechthoekig driehoek en de formules sin(x) = o/s en cos(x) = a/s met o en a zoals hierboven, s de schuine zijde.
3) bereken de oppervlakte van het parallellogram ABCD :
De tekening is helaas niet duidelijk, misschien kan je in het parallellogram rechthoekige driehoeken vormen? Gebruik de formules van hierboven.

Voor de genoemde formules, zie ook Wikipedia: Sos Cas Toa.

Berichten: 215

Re: [wiskunde] tan,cos,sin

is 1) => 1800/20 ?

en 2 snpa ik nog niet kan je niet gwn de oplossing ( bewerking ) geven,?

toch bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] tan,cos,sin

is 1) => 1800/20 ?
Wat is a en wat is o? Invullen levert dan tan(x), nog niet de hoek x zelf! Schrijf het stap voor stap uit.
en 2 snpa ik nog niet kan je niet gwn de oplossing ( bewerking ) geven,?
Snap je de formules sos,cas,toa? Als een rechthoekige driehoek twee gelijke zijden van 1 heeft, hoe lang is dan de schuine zijde?

Oplossingen geven kan ik wel, maar hier heb je meer aan voor je test.

Goh, ik klink als een leerkracht, sorry :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [wiskunde] tan,cos,sin

is 1) => 1800/20 ?


Is die 1800 in meters of kilomters. Indien het meters zijn moet die 20 20000 worden.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 215

Re: [wiskunde] tan,cos,sin

nee, ik heb destlectie :roll: zo oplossen lukt me niet. als ik de oplossing zie, en hoe het moest vergeet ik da NOOIT meer... dus ik heb er veel meer aan.. dan je denkt. dus geef die gwn maar :P

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] tan,cos,sin

Het was bijna gelukt, maar het is een kleine moeite om met de tips die ik je gaf eerst zelf verder te proberen. Hoe meer mensen aandringen op 'gewoon de oplossing geven', hoe minder zin ik daarin heb. Erg flauw misschien, maar het is wel al effectief gebleken :wink:. Met de tijd die je in het 'zeuren om de oplossing' steekt kan je makkelijk iets van die oefeningen proberen - ik help je graag verder.

Berichten: 215

Re: [wiskunde] tan,cos,sin

tan(1800/20?)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] tan,cos,sin

Zorg dat je getallen in dezelfde eenheid staan (meng niet m met km!) en vul eens letterlijk tan(x) = o/a in, waarbij ik al uitgelegd heb wat o, a en x zijn. Als je dat netjes uitschrijft dan kan je onmogelijk tan(1800/20) krijgen. Laat je redenering hier maar zien, dan zien we waar het fout gaat - of was het gewoon een gok?

Reageer