Springen naar inhoud

Windproblematiek Amerika

• Log in om te kunnen reageren

Desmond

Desmond

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 september 2004 - 12:31

Zou de windproblematiek kunnen worden tegengegaan door meer bossen aan te planten ?

Stel als Amerika zijn woestijnen probeert terug te dringen d.m.v. bosaanplanting, zou dat zodanig effect hebben op de hoge en lage drukgebieden daar, dat men minder last zal krijgen van orkanen en tornado's ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2004 - 16:05

Ik denk dat de grote tornado's over het algemeen uit de atlantische oceaan afkomstig zijn, niet uit amerika zelf.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Desmond

Desmond

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 september 2004 - 17:43

De luchtdruk van een orkaan is laag.
De luchtdruk in een woestijn is hoog.
Aangezien in Amerika veel woestijn is, dacht ik, als er nu bossen worden aangelegd om de luchtdruk daar te veranderen dan kan men de koers van zo'n orkaan misschien beinvloeden.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 september 2004 - 22:31

Even wat verwarring wegwerken: een tornado en een orkaan zijn twee verschillende verschijnselen.

Tornado's (als in Twister en The Wizzard of Oz) ontstaan in het geval van de VS in de Plains in het centrale deel van het land. In het voorjaar botst de koude lucht uit het noorden met de warme, vochtige lucht uit de golf van Mexico. Als het dan ook nog het einde van een zonnige dag is (en het land is goed opgewarmd) krijg je een extreem laag druk gebiedje, met als gevolg een tornado, die -aangezien het het noordelijk halfrond is- altijd tegen de klok indraait.
Een tornado duurt hooguit een paar uur en is hooguit een paar honderd meter in doorsnee.

Orkanen ontstaan boven zee in de nazomer, kunnen vele dagen duren en hebben een veel grotere omvang. Ook deze draaien tegen de klok in (wat zou er gebeuren als zo'n orkaan over de evenaar gaat?!).

Terug naar de vraag:
Het gaat kennelijk om tornado's. Deze ontstaan op de plains, een gebied dat van oost naar west begint met grasland en langzaam overgaat naar woestijn. Als je dit gebied intensief gaat beplanten met bossen heb je mischien wat minder opwarming en daarmee minder tornado, maar het effect wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de ligging tussen Canada en de golf van Mexico.

Het inpolderen van de golf van Mexico is waarschijnlijk effectiever!

Kluizenaar

Kluizenaar

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2005 - 19:53

Het inpolderen van de golf van Mexico is waarschijnlijk effectiever!

En hoe wil je dat doen?? Die is wel zo groot als 2 keer Frankrijk, en voor het grootste deel 2 tot 4 kilometer diep!! Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

wasbeer

wasbeer

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2005 - 20:52

Plant dan meteen de Sahara ook vol, zou ik zeggen. Duh...
Denk je niet dat er in de woestijn geen bomen groeien omdat ze er niet KUNNEN groeien?

Tinustechniek

Tinustechniek

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2005 - 13:35

Plant dan meteen de Sahara ook vol, zou ik zeggen. Duh...
Denk je niet dat er in de woestijn geen bomen groeien omdat ze er niet KUNNEN groeien?

Waarom groeit er dan om precies de zelfde latitude in amerika en indionesie wťl tropisch regenwoud? Het kan dus wel. Vegetatie veroorzaakt waterdamp en neerslag: het is een cirkel. Als je de sahara vol zo planten (terugbrengen naar de oorspronkelijke staat: het wŠs namelijk ook allemaal bos, maar door overbegrazing is het in duizend(en) jaren kapot gemaakt.) dan zou het na 50 jaar kunstmatig bevloeien zich zelf dus kunnen onderhouden.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."
"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures