Paar radiogolven en radiotechniek vraagjes....

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Paar radiogolven en radiotechniek vraagjes....

Nu anno 2006 is bijna alles digitaal en zo ook de radio met technieken zoals dab, drm en webradio.

Maar men zou door al dat digitale geweld al bijna vergeten dat we het eerst allemaal analoog deden.

Ondanks de digitalisering heb ik toch nog een paar vragen over de analoge radio en radiogolven algemeen.

1-Waarom zijn de korte, midden en lange golf mono en klinken ze zo dof?

2-De korte golf reflecteerd tegen de ionosfeer van de aarde en kan daarmee enorme afstanden overbruggen, maar hoe werkt dat bij de midden en lange golf.?

3-Afbeelding Stel je voor dat er op de elf, vf of vlf uitgezonden zou worden. Dan zou je die radiogolven toch direct met je gehoor kunnen waarnemen net als dat bepaalde frequenties voor ons als zichtbaar licht waarneembaar zijn met onze ogen?

4-Geluid en licht hebben dus een bepaalde golflengte, heeft reuk dat ook? Zo ja, op welke frequentie zit de reuk dan?

Berichten: 39

Re: Paar radiogolven en radiotechniek vraagjes....

Hoi,
1-Waarom zijn de korte, midden en lange golf mono en klinken ze zo dof?  
Vroeger hebben ze ervoor gekozen om voor omroep zenders 8kHz audio bandbreedte toe te staan en een Amplitude geModuleerd signaal te vereisen. Door de kleine bandbreedte klinkt het geluid dof, maar is goed genoeg voor spraak. Amplitude Modulatie is simpel en heeft een grotere signaal/ruis verhouding (het signaal blijft dus over grotere afstanden verstaanbaar dan bij FM). Nadeel is de gevoeligheid voor atmosferische storingen. Er is wel eens geexperimenteerd met AM-stereo maar dit is nooit van de grond gekomen.

Er is verder helemaal niets op tegen om gewoon in FM stereo uit te zenden op de AM band (530-1600kHz). Alleen, een FM signaal heeft al gauw een 300kHz bandbreedte. Dan kun je op de AM omroepband dus een zender of 3 kwijt. Schiet niet echt op - vandaar de MHz frequenties voor FM.
2-De korte golf reflecteerd tegen de ionosfeer van de aarde en kan daarmee enorme afstanden overbruggen, maar hoe werkt dat bij de midden en lange golf.?  
Die golven buigen mee met het aardoppervlak.
3-Stel je voor dat er op de elf, vf of vlf uitgezonden zou worden. Dan zou je die radiogolven toch direct met je gehoor kunnen waarnemen net als dat bepaalde frequenties voor ons als zichtbaar licht waarneembaar zijn met onze ogen?  
Je zal eerst die elektromagnetische LF golf om moeten zetten in een veranderende luchtdruk om hem te kunnen horen. Gebruik hiervoor een speaker.
4-Geluid en licht hebben dus een bepaalde golflengte, heeft reuk dat ook? Zo ja, op welke frequentie zit de reuk dan?  


Volgens mij bestaat reuk uit deeltjes in de lucht die feromonen heten. Deze feromonen prikkelen bepaalde zenuwen en zo wordt je je bewust van een geur.

Groet,

sdk

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Paar radiogolven en radiotechniek vraagjes....

Ofwel: geluid zijn trillingen van de luchtmoleculen en dat is heel wat anders dan radiogolven (elektromagnetische straling zoals licht).

Reuk is niets anders dan het detecteren van aanwezige geurmoleculen met receptoren in je neus. Dit heeft niets met frequenties of wat dan ook te maken. (Feromonen zijn overigens een heel speciaal soort geurmoleculen, maar dat is een andere discussie.)
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 20

Re: Paar radiogolven en radiotechniek vraagjes....

Ik vroeg het omdat zichtbaar licht ook een bepaalde frequentie heeft, dat vandaar.

Berichten: 20

Re: Paar radiogolven en radiotechniek vraagjes....

Ok, het is dus mogelijk om in een FM modulatie op de midden en lange golf uit te zenden ook al kost dat te veel bandbreedte.

Maar wat zou er gebeuren als je op de Ultra korte golf(fm band) in AM modulatie uitzend en je kent daar de een hogere bandbreedte aan toe met eventueel stereo geluid.

Wat zouden dan de eigenschappen zijn?

Bij een gewone fm zender moeten de antennes elkaar kunnen zien in principe terwijl een middengolfzender het aardoppervlakte volgt. Maar als je een am signaal(met hogere bandbreedte) op de ukw band zou uitzenden, hoe zit het dan??

Gaat het signaal dan ook over het aardoppervlakte of krijgt het de zelfde eigenschappen als een fm signaal?

Hoeweel watt zender heb je dan nodig?

Hoe zit dat dan met televisie?

Zo weet ik dat het geluid een FM modulatie gebruikt en het beeld AM.

Maar waarom is de afstand dan zo beperkt voor het beeld?

Berichten: 3.165

Re: Paar radiogolven en radiotechniek vraagjes....

Over AM en FM is veel te vinden op het Internet.

Een goede start is www.howstuffworks.com

Feromonen zijn die geurmoleculen die wel onbewust worden waargenomen, en zodoende leiden tot een gedragsverandering of een verandering in de concentratie van de hormonen, maar niet bewust worden waargenomen. Dat klinkt wat vager dan dat het is.

De onbewuste waarneming is altijd een apart proces van de bewuste waarneming (ander deel van de hersenen dus). (klein uitstapje, er zijn mensen die wel kunnen zien maar zich daar niet bewust van zijn. Dit is proefondervindelijk bewezen door ze te laten 'gokken' waar de arts of psycholoog zijn vinger houdt. Dit is zeldzaam en een gevolg van specifieke hersenbeschadiging. Dit bewijst dat ook voor het zicht de bewuste waarneming een apart proces is tov de onbewuste waarneming. Zo zijn er ook mensen die wel kunnen praten maar niets kunnen verstaan of andersom).

Een geurmolecuul bindt aan bepaalde reukreceptoren, die eveneens veel in de mond zitten, en triggert allerlei chemische en fysiologische (stroompjes doorheen hersenen) reacties.

Sommige reacties zorgen voor het bewust waarnemen van de geur, anderen zorgen weer voor een gedragswijziging of een wijziging in de hormonen.

Klassieke voorbeelden:

- Libido, wanneer een vrouw bepaalde feromomonen afgeeft dan voelen bepaalde mannen zich meer aangetrokken tot haar. Dit komt ook bij mensen voor en zou een sterk determinerende invloed uitoefenen op onze keuze met welke vrouw we het eerst een praatje gaan maken(sorry voor de romantici :wink: ). Mogelijk houdt dit verband met het selecteren van iemand wiens afweerstelsel compatibel is met dat van jou, zodoende krijgen jouw kindjes een beter immuunstelsel.

- Insecten gebruiken feromonen om met elkaar te communiceren, bijvoorbeeld om te waarschuwen voor gevaar.

- Wanneer meerdere vrouwen in 1 huis samenleven dan zorgen de feromonen voor een synchronisatie van de menstruatie.

Ik heb nog een vraagje. Ik heb al veel geleerd over radiogolven maar het meest fundamentele heb ik nog nooit in mijn natuurkundeboekjes zien staan.

Wat is een radiogolf? Ik doel hiermee uiteraard niet op de operationele definitie wat het effect is en dergelijke, ik doel op de structuur van de radiogolf.

Geluid is een luchtdrukverplaatsing die door ons gehoor en onze hersenen verwerkt worden tot geluiden. Geur is een gevolg van gasmoleculen. Wat zijn radiogolven structureel precies? Als ze door de lucht van punt A naar punt B kunnen dan moeten ze een bepaalde verandering aan de lucht kunnen geven. Wat is die verandering precies? Of weten ze dat nu nog steeds niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Paar radiogolven en radiotechniek vraagjes....

albert davinci schreef:Ik heb nog een vraagje. Ik heb al veel geleerd over radiogolven maar het meest fundamentele heb ik nog nooit in mijn natuurkundeboekjes zien staan.  

Wat is een radiogolf? Ik doel hiermee uiteraard niet op de operationele definitie wat het effect is en dergelijke, ik doel op de structuur van de radiogolf.  

Geluid is een luchtdrukverplaatsing die door ons gehoor en onze hersenen verwerkt worden tot geluiden. Geur is een gevolg van gasmoleculen. Wat zijn radiogolven structureel precies? Als ze door de lucht van punt A naar punt B kunnen dan moeten ze een bepaalde verandering aan de lucht kunnen geven. Wat is die verandering precies? Of weten ze dat nu nog steeds niet?
Radiogolven behoren tot de groep van electromagnetische straling, zie de volgende link:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnet...tische_straling

Nu bestaat een radiogolf uit twee delen:

1- De draaggolf, dit is het hoogfrequente elektromagnetische straling deel (om het maar zo te stellen.

2- De informatie, dit is het laagfrequente deel waar het geluid, spraak of digitale informatie in zit.

Nu zijn er hoofdzakelijk 2 methoden om beide signalen te koppelen, met beide hun voor en nadelen:

AM - of Amplitude modulatie en,

FM - of Frequentiemodulatie, eigenlijk is een betere term hier Hoek modulatie, omdat men in deze vorm ook de fase kan moduleren.

Hier een korte uitleg over de methoden:

AM - met deze methode moduleren we met het informatiesignaal de Amplitude van de draaggolf. We verkrijgen nu dus een signaal met een vaste frequentie en een varierende amplitude.

Nu heeft AM als grote voordeel dat de ontvanger zeer simpel kan zijn. Nadeel is aan de zender kant; redelijk moeilijk te realiseren en het kost aardig wat vermogen, je moet namelijk in de meeste gevallen de draaggolf meezenden, zodat de ontvanger in de pas loopt. Nu wordt in het algemeen de draaggolf onderdrukt, maar toch.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amplitudemodulatie

FM - bij deze methode moduleren we de frequentie of de fase van de draaggolf met ons informatie signaal. We hebben dus een vaste grondfrequentie en een heleboel frequentie die er 'naast' liggen.

Een voordeel is dat een FM signaal super makkelijk te maken is en dat men geen draaggolf heeft. Nadeel is een nogal ingewikkelde ontvanger, hoewel dit niet meer geldt met de huidige IC technologie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Frequentiemodulatie

Uit het bovenstaande verhaal heb ik expres 2 aspecten er uit gelaten, dat zijn bandbreedte en stereo.

Beide zijn namelijk afspraken. Kanalen hebben nu eenmaal een beperkte bandbreedte om storingen met naast gelegen kanalen te voorkomen. Bij AM is dit voor radiosignalen iets van 8kHz, maar bijvoorbeeld TV (AM) is dit 7MHz, het geheel is afhankelijk van de informatie die men wil verzenden.

Stereo is in beide gevallen mogelijk, zie ook onderstaande link:

http://ourworld.compuserve.com/homepages/k...ics/history.htm[/url]
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Paar radiogolven en radiotechniek vraagjes....

Wat zijn radiogolven structureel precies?
Elektromagnetische straling, ofwel fotonen. Als je een BINAS hebt, kijk dan eens in tabel 19B, elektromagnetisch spectrum. Dan zie je ook de broertjes en zusjes van radiogolven, zoals licht, magnetron en röntgen
Als ze door de lucht van punt A naar punt B kunnen dan moeten ze een bepaalde verandering aan de lucht kunnen geven. Wat is die verandering precies? Of weten ze dat nu nog steeds niet?
En elektromagnetische golven hebben dus geen lucht nodig voor voortplanting, en dus veranderen ze er in principe ook niks aan. Je kunt wel radiosignalen naar je astronauten op de maan sturen. Roepen met een luidspreker :roll: heeft geen zin vanwege het gebrek aan lucht of een ander medium.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3.165

Re: Paar radiogolven en radiotechniek vraagjes....

Franske, merci voor de informatie. Ik zal het eens bekijken.
Wat zijn radiogolven structureel precies?
Elektromagnetische straling, ofwel fotonen. Als je een BINAS hebt, kijk dan eens in tabel 19B, elektromagnetisch spectrum. Dan zie je ook de broertjes en zusjes van radiogolven, zoals licht, magnetron en röntgen
Als ze door de lucht van punt A naar punt B kunnen dan moeten ze een bepaalde verandering aan de lucht kunnen geven. Wat is die verandering precies? Of weten ze dat nu nog steeds niet?
En elektromagnetische golven hebben dus geen lucht nodig voor voortplanting, en dus veranderen ze er in principe ook niks aan. Je kunt wel radiosignalen naar je astronauten op de maan sturen. Roepen met een luidspreker :roll: heeft geen zin vanwege het gebrek aan lucht of een ander medium.
Dat van de lucht was een verspreking.

Ik beperkte me eventjes tot onze aarde aangezien de kans vooralsnog klein is dat ik ooit de ruimte inga, hopelijk laat de technologische ontwikkeling mij niet in de steek :wink:

Ik weet dat radiogolven een vorm van electromagnetische straling zijn en zich door het vacuum kunnen voortplanten. Ik ben namelijk nogal gefascineerd door de ruimtevaart, dat is mijn eigenlijk grootste interesse ondanks mijn studiekeuze.

Blijft er altijd nog de vraag wat electromagnetische straling precies is, wat zijn fotonen? Ik ken de eigenschappen van de deeltjes maar wat die deeltjes structureel zijn, hoe ze er uit zien, hoe ze zich voortplanten, hoe groot ze zijn enz daar weet ik toch eigenlijk niets over. Ik heb het altijd wat vaag gevonden.

Blijkbaar is het zo dat we een radiosignaal uitzenden dat we dan een specifieke combinatie van fotonen genereren die zich in een mooie cluster vliegensvlug door de ether verplaatsen en als de identieke groep aankomt en zodoende weer terug kan worden omgezet in een electrisch signaal?

Nog een vraagje over de analoge ontvangers.

Wat gebeurt er precies wanneer je van zender verandert?

Je verandert dan van frequentie maar hoe komt dat overeen met wat er binnen de radio of televisie gebeurt? Wat is er de reden van dat zo'n televisie en radio maar een beperkt aantal zenders aan kunnen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Paar radiogolven en radiotechniek vraagjes....

Ik ken de eigenschappen van de deeltjes maar wat die deeltjes structureel zijn, hoe ze er uit zien, hoe ze zich voortplanten, hoe groot ze zijn enz daar weet ik toch eigenlijk niets over. Ik heb het altijd wat vaag gevonden.
Hah, welkom bij de club. :P De vraag is om te beginnen of fotonen wel deeltjes zijn. In sommige opzichten gedragen ze zich wel als zodanig, in andere opzichten weer niet. Het is voor iedereen nog behoorlijk vaag..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer