aantasting plastic

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

aantasting plastic

Wat voor stof of middel tast plastic aan?

Berichten: 8

Re: aantasting plastic

een zuur al eens geprobeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: aantasting plastic

Ik moest ooit thuis eens plakband van de muur halen die er al heel lang ophong. Ik gebruikte daarvoor een nogal straf product, dus niet dissalvent ( of hoe je het ook schrijft) ofzo, maar iets redelijk sterk om etiketten en plaksel te verwijderen. Ik had dat spul in een plastieken bakje gedaan, en die plastiek was echt dik, na een uur of 2 was die plastiek gewoon gesmolten...

Ik zal er eens proberen achter te komen hoe dit product precies weer heet, het is niet een specifiek product om plastiek op te lossen, maar het tast het wel fameus aan...

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: aantasting plastic

Aceton werkt heel goed.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: aantasting plastic

"Plastic" is een verzamelnaam voor een heel scala aan stoffen met elk andere eigenschappen. Er zijn diverse stoffen waar bepaalde plastic's door aangetast worden, maar andere weer niet.

Veel gebruikte stoffen om plastic's te vervormen zijn:

- aceton

- chloroform

- methyleenchloride

Re: aantasting plastic

bedankt iedereen !!! Jullie hebben me echt een eind op weg geholpen. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: aantasting plastic

wellicht ten overvloede, maar mocht je met chloroform aan de klus gaan.. niet doen of laat je goed informeren!
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: aantasting plastic

laat je goed informeren


Idem voor de andere genoemde stoffen!

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: aantasting plastic

Plastics laten zich over het algemeen niet door basen en zuren aantasten, maar wel door diverse esthersoorten waarvan enkele hierboven zijn genoemd. Anderen zijn b.v. trichloor(benzeen) en Thinner (is mengsel van esthers)

Berichten: 17

Re: aantasting plastic

benzine werkt vaak ook goed hoor :wink:

maar dat zullen jullie wel niet bedoelen

Berichten: 81

Re: aantasting plastic

Plastics laten zich over het algemeen niet door basen en zuren aantasten, maar wel door diverse esthersoorten waarvan enkele hierboven zijn genoemd. Anderen zijn b.v. trichloor(benzeen) en Thinner (is mengsel van esthers)
tricloor is niet benzeen maar Tricloormethaan oftewel CCl3</sub<H

Jij bedoelt geen esters maar ketonen. zoals aceton en thinnner is ook geen ester maar hoofdzakelijk tolueen oftwel benzeen met een methyl groep eraan

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: aantasting plastic

@ Takolin:

Ik weet niet zoveel van deze groepen, maar kan je laatste regel niet lezen, waarschijnlijk omdat deze in subscript staat, maar dacht dat trichloor wél een benzeen was.

Niet gefundeerd staat mij toch wel erg bij dat thinner een mengsel van Esthers en "hogere ketonen" (wat dat dan ook moge zijn) is. Tolueen is een methylbenzeen, lees ik in mijn encycloop, zal dan wel een alcoholvorm zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: aantasting plastic

Trichloor is ook wel erg vaag. Als je bij de drogist of apotheek om tri vraagt, dan krijg je trichlooretheen. Er is vast wel een trichloorbenzeen, en trichloormethaan (ofwel chloroform) bestaat ook. Ik heb het zelf hierboven ook gedaan, maar triviale namen zijn niet handig, zeker niet als je meerdere stoffen kan bedoelen.

Ketonen zijn organische stoffen met een dubbel gebonden zuurstof molecuul aan een ander atoom dan het eerste van de keten (want in dat geval is het een aldehyde). Het bekendste keton is propanon, ofwel aceton. Met hogere ketonen worden ketonen met een relatief hoge molecuulmassa bedoeld, bijvoorbeeld 6-decanon.

Tolueen is inderdaad een methyl benzeen, maar zeker geen alcohol! Misschien komt dat door de verwarrende (triviale) naam toluol.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: aantasting plastic

Bedankt voor de info, maar we lijken langzamerhand in het verkeerde forum te zitten :wink:

Grtz,

Ton

Reageer