Chinese mythologie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 80

Chinese mythologie

Iedereen heeft het steeds over de Griekse, de Romeinse, de Germaanse en de Egyptische mythologie.

Nog nooit stilgestaan bij het feit dat er ook een Chinese mythologie bestaat?

Ik probeer zoveel mogelijk informatie te vergaren over dit onderwerp, maar helaas hebben er nog maar zeer weinig internetgebruikers of schrijvers het idee gehad om een website of een boek over Chinese mythologie te maken.

Tot nu toe heb ik de namen van een viertal goden, de legende van Koning Aap (zei het weinig gedetailleerd) en nog enkele onbenullige weetjes. Wie helpt mij aan meer informatie?
Desalniettemin sommeerde de accountant-administratieconsulant het achenebbisje jongetje te zandzeepsodemineraalwatersteenstralen.

Re: Chinese mythologie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chinese_mythologie

hier staan wel dingen :mrgreen: je zei dat je er 4 had

hier staan er wel veel op

misschien was je er zelf al achter gekomen (ik neem aan van wel ) maar even voor de zekerheid

groetjes

Berichten: 3

Re: Chinese mythologie

Volgens de Chinezen, begint de Chinese geschiedenis met 3 heersers en 5 keizers.

Deze heersers hebben naar verluit de agricultuur uitgevonden, bergen verrezen en rivieren verlegd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Three_Soverei...d_Five_Emperors

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Chinese mythologie

Ik ken wel wat chinese sprookjes, telt dat ook?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 1.286

Re: Chinese mythologie

Voor meer info: De mooiste Mythen en Sagen uit China, uitgeverij Verba, 2000, pag. 20 (Scheppingsverhalen), pag. 26 De Chinese Goden, etc.

Berichten: 1.286

Re: Chinese mythologie

P'an Koe is de meest ovalende figuur in de Chinese beschrijving van de scheping. Hij heet ontsproten te zijn de beide natuurbeginselen yin en yang, die - na hem op een onverklaarbare manier te hebben gebaard - hem de taak gaven ghaos vorm te geven en de hemel en de aarde te maken.

P'an betekent ''eierschaal'en Koe wil zeggen bevestigen'' of ''stevig'', wat slaat op de geboorte van P'an Koe vanuit de chaos en op zijn opdracht de wereld eens en voor altijd een vaste vorm te geven. Maar volgens sommigen wordt ''Koe'met een heel ander karakter geschreven en kan de naam niet anders betekenen dan ''onderzoekingen in de oudheid'.

Sommigen pleiten voor een meer gedurfde vertaling en spreken van ''oerafgrond'' of het Babylonische ''tiamat'', wat ''het diepe'' betekent.

een variant op de mythe vertelt hoe er in het begin geen verschil was tussen hemel en aarde. In de chaos waren zij met elkaar verbonden door het Kwen Loeng-gebergte. P'an Koe zou de hemel losgebeiteld hebben van de Kwen Loeng en van dat ogenblik af strekte zich het blauwe uitspandsel hoog en wijd uit boven de uit haar duisternis verloste aarde.

P'an Koe wordt voogesteld als een man van gedrongen gestalte, een dwergachtige figuur gekleed in een berenvel of bedekt met bladeren, soms met elleen een bladerschort voor. Hij heeft twee horens op zijn hoofd, in zijn rechterhand houdt hij een hamer, in zijn linker een beitel (ook wel andersom, de enige werkyuigen die hij bij zijn grote taak gebruikte. Op andere afbeeldingen wordt hij in zijn arbeid bijgestaan door 4 bovennatuurlijke wezens: de eenhoorn, de fenix, de schildpad en de draak. Op weer andere houdt hij de eerste vruchten van zijn schepping in zijn handen: de zon in de ene en de maan in de andere, als de zichtbare bewijzen van zijn geweldige werkzaamheden.

Zijn taak nam 18.000 jaren in beslag.

P'an Koe leefde

in de ochtend van de Tijd:

er bestond geen zand, geen zee,

geen koele golven.

Een aarde was er niet,

geen hoge hemel,

geen plukje levend groen,

niets dan een bodemloze diepte.

Ook in de Chinese verhalen wordt er een periode beschreven van deugdzaamheid en paradijselijk geluk, er is sprake van een tuin met een boom waaraan apels van onstervelijkheid hangen, die bewaakt wordt door een gevleugelde slang (een draak), de val van de mens en het begin van begeerte en strijd (in het christendom de leer der erfzonde), een grote overstroming, uit een maagd geboren godmesen die de mesnheid uit hun toestand van onbeschaafdheid verlossen, de aanbidding van een moeder-maagd, het begrip drie-eenheid, enzovoort.

DIT IS HET BEGIN VAN HET SCHEPPINGSVERHAAL UIT: DE MOOISTE MYTHEN EN SAGEN UIT CHINA, VERBA b.v., Hoevelaken, 2000, bewerking H. te Loo, PAGINA 20-23.

ISBN 90 5513 381 7

NUGI 350

Het aantal bladzijden van dit leerzame boek bedraagd 349 paginas

Berichten: 2

Re: Chinese mythologie

Op bol.com staat een boek genaamd de legende van de draak. t gaat als het goed is over mythologie.

Ik wacht nu op dat boek omdat ik mijn PWS over dit onderwerp houd.

Kan iemand antwoord vinden op deze vragen?

- Waarom hadden de Chinezen mythen?

- Wat is de rol van Mythes binnen hun cultuur?

- Hoe zagen deze mythes er vroeger uit? en nu?

Ik zoek me kapot :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Chinese mythologie

Ga er even vanuit dat de Chinese mythologie qua ontstaan en culturele inbedding weinig verschilt van de klassieke westerse mythologie:
- Waarom hadden de Chinezen mythen?
- Wat is de rol van Mythes binnen hun cultuur?
One of the foremost functions of myth is to establish models for behavior. The figures described in myth are sacred and are therefore worthy role models for human beings. Thus, myths often function to uphold current social structures and institutions: they justify these customs by claiming that they were established by sacred beings.

Another function is to provide people with a religious experience. By retelling myths, human beings detach themselves from the present and return to the mythical age, thereby bringing themselves closer to the divine. In fact, in some cases, a society will reenact a myth in an attempt to reproduce the conditions of the mythical age: for example, it will reenact the healing performed by a god at the beginning of time in order to heal someone in the present.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mythology#Functions_of_myth
There has been extensive interaction between Chinese mythology and the major belief systems of Confucianism, Taoism, and Buddhism. (see Religion in China)

On the one hand, elements of pre-existing mythology were adapted into these belief systems as they developed (in the case of Taoism), or were assimilated into Chinese culture (in the case of Buddhism). On the other hand, elements from the teachings and beliefs of these systems became incorporated into Chinese mythology. For example, the Taoist belief of a spiritual paradise became incorporated into mythology, as the place where immortals and deities dwell.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_mythology
Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparative_mythology

Berichten: 63

Re: Chinese mythologie

Hallo Wolfjesmeid, misschien heb je naast de info die Ypsilon al gaf hier ook nog wat aan:

klik en klik

Berichten: 2

Re: Chinese mythologie

Bedankt voor de links :eusa_whistle: Ik heb er veel aan gehad !

Reageer