[biologie] Mossenonderzoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[biologie] Mossenonderzoek

Voor school ben ik bezig met een practicum over de invloed van verschillende abiotische factoren op mossen. Weet iemand misschien hoe je de PH van grond verandert? Ik heb nu grond met een PH waarde van 6,2, maar eigenlijk moet het een stuk hoger zijn. En als iemand nog verdere suggesties of opmerkingen over het onderzoek heeft hoor ik dat graag.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] Mossenonderzoek

Normaal gesproken verander je de pH waarden met NaOH en HCl. Ik zie niet waarom je dit niet voor aarde zou kunnen gebruiken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 11

Re: [biologie] Mossenonderzoek

Dat zou misschien kunnen, maar weet jij hoe je aan natronloog en zoutzuur komt? Misschien kan het ook wel met kalk dacht ik, maar ik weet niet precies in welke mate kalk de Ph verandert.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] Mossenonderzoek

Dat kan wel degelijk met kalk, sterker nog, het is in de agronomische wereld te doen gebruikelijk om dat met kalk te doen. Meestal met dolokal, dat is een andere naam voor dolomietkalk, een mengsel van calcium- en magnesiumcarbonaat.

Hoeveel je hiervan zou moeten gebruiken hangt helemaal af van je grondsoort, meer in het bijzonder van de omvang van je uitwisselingscomplex. Dat is een moeilijk woord voor hoeveel ionen geadsorbeerd kunnen worden in je grond. Voor grof zand bijna niks, voor kleigrond behoorlijk wat. In het algemeen, hoe hoger het organisch-stofgehalte, en hoe hoger het kleigehalte, hoe meer kalk je nodig zult hebben voor een bepaalde pH verhoging.

NaOH en HCl, Wouter's suggesties, zou ik niet gebruiken voor pH beinvloeding. er zijn namelijk maar weinig planten die houden van natrium of chloriden, en alleen al hogere concentraties hiervan in je grond zouden je groei fors kunnen beinvloeden, zodat je je pH-effect niet meer waarneemt.

Voor de goede orde, je weet dat de meeste mossen zuurminnend zijn? pH 6,2 is een zuurgraad waarbij de meeste mossen al niet meer welig tieren. Dus als je hiervandaan nog gaat verhogen, zou je mosgroei vrijwel moeten verdwijnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer