Springen naar inhoud

houtskool(?)briketten

• Log in om te kunnen reageren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 mei 2006 - 16:13

De zon schijnt, de thermometer wijst 20+ aan en de familie wilde weer eens een braai. Dus ma naar de winkel gestuurd om entrecote en houtskool. Nou heb ik maar een klein grilletje, en vorig jaar per ongeluk een zak briketten gekocht, die ik in die kleine ondiepe grill niet lekker aan het gloeien kreeg. Maar ja (je kunt vrouwen niet om een boodschap sturen) :roll: ma komt dus thuis met een zak briketten.

Ik denk, vooruit, dan sla ik ze maar in kleinere stukken, dan zal het ook wel gaan.

Jaja, met een gewone klauwhamer dus mooi niet. Met een grote klap met een voorhamer sla je ze aan poeier, dat is dus ook geen oplossing. Tenslotte maar een oude beitel gepakt, en daarmee, met een flinke klauwhamerklap of drie per briket, de briketten gehalveerd.

IN die briketten kwam ik zelfs nog wel kiezelsteenslag tegen, zodat ik even dacht brokjes asfalt aan het kloppen te zijn.

De vraag: waarvan en hoe worden houtskoolbriketten gemaakt?
En als daar kiezel en al in zit, wat zit er dan mogelijk nog meer in, en is dat wel zo gezond?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2006 - 17:18

Eerst en vooral, ik weet niet wat 'braai' betekent, maar ik neem aan barbecue?

Een houtskoolbriket is niets meer dan fijngemalen houtskool in een mooie vorm geperst. Dus qua samenstelling kan je kijken naar gewoon houtskool neem ik aan.

Barbecuen kan geen kwaad, zolang je het goed doet. Wanneer je het niet goed doet, kunnen er PCA's vrijkomen (polycyclische aromatische koolwaterstoffen). Wanneer je vlees op het rooster ligt begint er na een tijdje vet af te druppen. Wanneer dat vet op de hete briketten valt leidt dit tot enkele chemische reacties (die ik niet ken) waardoor PCA's vrijkomen. Wanneer die PCA's worden opgenomen in het vlees, is dit kankerverwekkend.

Enkele tips voor je begint te barbecuen:

- Kies bij voorkeur niet te vette vlees- en vissoorten, snijd zichtbaar vet weg en gebruik geen gerookte producten (die al PCAís bevatten).
- Wacht minstens 15 minuten tussen het aansteken van de houtskool en het roosteren van de levensmiddelen zodat kankerverwekkende stoffen ten dele verdwenen zijn. Begin dus pas te roosteren wanneer de houtskool gloeit en met een laagje witte asse is bedekt.
- Dien de bereide gerechten op op een schone schotel die niet gediend heeft voor de rauwe producten.
- Gebruik zo weinig mogelijk olie om het vlees in te smeren. Kies hitttebestendige olie zoals arachideolie of olijfolie, die een meer uitgesproken smaak heeft.

Smakelijk :roll:
Ik hoop dat je er wat uit opgestoken hebt.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2006 - 17:47

je beantwoord je vraag grotendeels zelf al. houtskool briketten bestaan uit houtskool. Asvalt en ander gruis brand zo lastig.
"Meep meep meep." Beaker

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 mei 2006 - 19:35

Een braai is Suid-Afrikaans voor barbeque. En ja, dat er houtskool in zou moeten zitten had ik zelf gelukkig ook al bedacht :roll: Dat barbequeen de nodige risico's voor de gezondheid met zich brengt weet ik gelukkig, en daar hou ik rekening mee. Zo aan het begin van het seizoen een terechte herinnering voor onze lezertjes, maar daa ging het even niet om :P

Maar zij die briketten nou een afvalprodukt, dat via een pers-procede (sorry, geen rechtstreekse accenten via dit toetsenbord) alsnog bruikbaar en verkoopbaar wordt gemaakt, of is het juist een "veredeld" produkt, dat dus voordelen zou moeten hebben boven gewone houtskool?

En hoe blijft dat dan zo mooi (en bikkelhard) aan elkaar geplakt zitten, zodat je het niet met gewoon geweld kapotgeslagen krijgt?

In de kapotgeslagen briketten kwam ik dus kiezel tegen, en ook nog wel andere kleine brokjes niet-zwart materiaal (en dus geen houtskool).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2006 - 18:21

Een braai is Suid-Afrikaans voor barbeque. En ja, dat er houtskool in zou moeten zitten had ik zelf gelukkig ook al bedacht  :roll: Dat barbequeen de nodige risico's voor de gezondheid met zich brengt weet ik gelukkig, en daar hou ik rekening mee. Zo aan het begin van het seizoen een terechte herinnering voor onze lezertjes, maar daa ging het even niet om :P  

Maar zij die briketten nou een afvalprodukt, dat via een pers-procede (sorry, geen rechtstreekse accenten via dit toetsenbord) alsnog bruikbaar en verkoopbaar wordt gemaakt, of is het juist een "veredeld" produkt, dat dus voordelen zou moeten hebben boven gewone houtskool?

En hoe blijft dat dan zo mooi (en bikkelhard) aan elkaar geplakt zitten, zodat je het niet met gewoon geweld kapotgeslagen krijgt?  

In de kapotgeslagen briketten kwam ik dus kiezel tegen, en ook nog wel andere kleine brokjes niet-zwart materiaal (en dus geen houtskool).

Er zit waarschijnlijk cokes in. Steenkool waar door verhitting het gas eruit is gehaald. Dus die kiezelsteen komt ook uit een mijn.
Dat ze niet de beste kwal. kolen gebruiken mag duidelijk zijn.
Het overgebleven cokes kan tot briketten of een soort eierkool worden geperst en dat kan voor barbeque'n worden gebruikt.
Het eerste wiel was echt niet rond

• Gast

Geplaatst op 25 september 2007 - 12:33

Houtskool briketten worden idd gemaakt van een afvalprodukt. namelijk het gruis wat overblijft van de normale houtskool productie en niet gebruikt kan worden voor industriele toepassingen. In dit gruis zit ook vakk zand en kiesels, dat mee is gekomen tijdens het transport van het houtskool.

Om van dit gruis een briket te maken word er een bindmiddel gebruikt, dit is in de meeste gevallen zetmeel uit granen of aardappelen. Maar er kan ook bij de goedkopere briketten klei gebruikt worden als bindmiddel. Dit mengsel word onder druk en warmte gemaakt tot een briket.

Wat betreft het kleiner maken van de briketten...... Er worden juist briketten van gemaakt omdat het gruis niet brand!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures