mutaties in het DNA

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 83

mutaties in het DNA

Naar aanleiding van een topic die ik had gelezen...

DNA kan veranderd worden las ik hier in (mutatie?)... Ik vroeg me af in welke zin het veranderd kan worden, en welke beperkingen er momenteel nog zijn... En wat er allemaal veranderd kan worden, en in welke periode het in theorie mogelijk is.. (dus of het alleen mogelijk is in een bepaalde periode (ongeboren) of dat het in principe altijd mogelijk is...) En op welke manieren dit mogelijke is. (natuurlijke manieren en door de wetenschap.)

Gebruikersavatar
Berichten: 27

Re: mutaties in het DNA

hmm ik zal een poging doen om je vraag te beantwoorden.

Verschillen in dna kunnen dus ontstaan door mutaties. DNA moleculen zijn kwetsbaar en kunnen beschadegingen oplopen. Meestal worden deze beschadegingen door speciale enzymen weer hersteld, waaronder DNA-polymerase een rol speelt.

Soms lukt het niet, en er treedt dan een verandering op in de volgorde waarin de stikstofbasen in het DNA molecule zijn gerangschikt. De volgorde is dan blijvend gewijzigd.

Als dit op een punt gebeurt in het lichaam hoeft dit niet noodzakelijk een probleem te zijn, maar als dit gebeurt in een eicel bijvoorbeeld zal ieder dna die hieruit gerepliceerd wordt de mutatie bevatten.

Sommige mutaties zijn beperkt tot een bepaald gen, ook wel puntmutaties genoemd. Een Nucleotide word in zulke gevallen vervangen door een ander nucleotide.

Er zijn ook verschillende soorten mutaties ( google zal wel het een en het ander opleveren denk ik, samen met de term DNA )

- Deletie

- Additie

- Inversie

- Translocatie

De aanleiding tot vormen van mutaties is nog onduidelijk, ze komen ook weinig voor. Onder naturlijke omstandigheden ondergaat ongeveer een op de miljard basenparen een verandering, en ook wordt geschat dat een mutatie gemiddeld eenmaal per jaar in een cel voorkomt. slechts een klein deel hiervan leiden tot blijvende verandering.

Er zijn wel een aantal factoren bekend die mutatie verhogend werken, zogenaamde mutagene factoren.

DNA is een kwetsbare stof en door middel van bijvoorbeeld - :

-chemische stoffen

-virussen

-straling met kortegolf ( ioniserend straling, rontgen straling, UV-straling)

..kunnen mutaties vaker optreden

Links:

http://ghr.nlm.nih.gov/info=mutations_and_...sible_mutations

http://users.rcn.com/jkimball.ma.ultranet/.../Mutations.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Mutations

:roll:

Berichten: 83

Re: mutaties in het DNA

Weet je toevallig of de wetenschap DNA in een zekere zin kan veranderen, om het te perfectioneren en te veranderen? (daar was ik vooral nieuwschierig naar)

En welke mogelijkheden er zijn daarin...

Bedankt voor de info trouwens.

Gebruikersavatar
Berichten: 27

Re: mutaties in het DNA

Dat kan inderdaad

Kijk hier bijvoorbeeld eens:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gene_therapy

en hier op het gebied van bacterien en dergelijke

http://en.wikipedia.org/wiki/Recombinant_DNA

http://users.rcn.com/jkimball.ma.ultranet/...mbinantDNA.html

Ik ben zelf niet zon expert op het DNA gebied, mischien dat er hier iemand anders op het forum is die je het zelf kan uitleggen in detail :roll:

Berichten: 590

Re: mutaties in het DNA

Het is inderdaad mogelijk om genen te knippen en plakken, het is echter niet mogelijk om discrete nucleotiden te veranderen, we kunnen DNA niet programmeren...

Berichten: 4.546

Re: mutaties in het DNA

we kunnen het NOG niet :roll: je weet maar nooit waarmee de wetenschap in de toekomst mee op de proppen komt :P
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 590

Re: mutaties in het DNA

Het daadwerkelijk programmeren van DNA ligt op z'n zachts gezegd niet in de nabije toekomst, op dit moment is er geen enkele reden om te denken dat daar snel verandering in komt. Het is ongeveer net zo waarschijnlijk als de eerste tijdmachine. Maar wie weet...

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: mutaties in het DNA

Het DNA aanpassen is vrij makkelijk.

Dit doen wij op het lab vrij regelmatig.

We hebben een eiwit en willen 2 aminozuren veranderen, de threonine op positie 126 en Isoleucine op positie 214. Beide worden vervangen door Alanine.

Door precies de basenparen van het DNA aan te passen die coderen voor deze 2 aminozuren krijg je het eiwit met de mutaties die je wilt.

Dit heeft niks met "random chance" te maken, je kunt veranderen wat je wilt en waar je wilt.

Dit aanpassen van het DNA is relatief eenvoudig en hooguit een paar dagen werk.

Dit wordt dan ook veelvuldig gedaan.

Het aanpassen van genen is geen enkel probleem, het probleem is om dit DNA weer in de cellen te krijgen. Huidige pogingen berusten op adeno virussen.

Virussen bouwen hun DNA in het genoom van de gastheer.

De adenovirussen krijgen het nieuwe gen mee en bouwen dit in het genoom van gastheer cel.

In theorie gaat dat prima, maar in de praktijk is dit een heel stuk moeilijker waar toch langzaam vooruitgang in wordt geboekt.

Gentherapie is een stuk dichterbij dan de meeste van jullie denken.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: mutaties in het DNA

Sterker nog, de eerste clinical trials met gentherapie in mensen zijn al volop aan de gang! google maar eens op "gentherapie trial" (of "gene therapy trial") De techniek is inderdaad al lang bekend en gemakkelijk toepasbaar, de enige moeilijkheid zit m nog in het inbrengen in de cel, en op de juiste plaats tot expressie komen.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 590

Re: mutaties in het DNA

Even googelen op SCID en het wordt duidelijk. In het kort: het gen dat codeert voor een ontbrekend eiwit werd ingebouwd in een retrovirus, dit werd in de patient geïnjecteerd, het gen werd ingbouwd in het genoom van de gastheer en het gen kwam tot expressie. Dit werd bij 10 mensen gedaan, 7 genazen, 3 kregen leukemie en stierven.

Reageer