Springen naar inhoud

Straling???

• Log in om te kunnen reageren

prinz

prinz

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2006 - 19:45

hallo iedereen,

ik heb een vraag voor jullie in verband met straling!
Kan er mij iemand uitleggen waarom ik met een afstandsbediening met RADIOGOLVEN wel door obstakels kan zenden en met een afstandsbediening met infrarood stralen niet?

Ik heb namelijk al het hele internet afgeschuimt maar helaas,... zonder resultaat!!!

Met vriendelijke groet,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2006 - 20:48

De radiogolven gaan niet door de obstakels heen. In een tunnel bijvoorbeeld ontvang je meestal geen signaal. Ook een onderzeeer kan niet vanuit onder water communiceren. radiogolven hebben echter zo'n lage frequentie dat de golflengte lang is (van enkele centimeters tot aan tientallen meters). Daardoor is het voor dit soort golven eenvoudig om rond een obstakel te gaan. Dit in tegenstelling bij infrarood, die een veel kleinere golflengte heeft.

Aan de andere kant van het spectrum heb je rontgen en gamma straling. Deze hebben zeer korte golflengtes en dus hoge frequenties. Deze hoge frequenties zijn gerelateerd aan veel energie en dit soort straling kan dus wel door objecten heenkomen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures