Springen naar inhoud

Electrolyse in (vuil)water , metaal/materiaal overdracht

• Log in om te kunnen reageren

FrostByte

FrostByte

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2006 - 20:08

Hallo, Als electronica man, heb ik het volgende probleem.

Om waternivea“s te meten worden hier enkele RVS stangetjes gebruikt met een klein gelijkstroom spanning, kan zo enkele niveau“s gedetecteerd worden.
Het water is vuil water bv. zout, zeep en andere huishoud goedjes.
Echter na langere tijd zie ik corrosie op de stangetjes

Vragen :
1- Is er een spanningsDrempel waarbij electrolyse start of is dit alleen afhankelijk van de stroom. ?

2- Heeft electrolyse het zelfde (weg-etende) effect als 100uur@1mA of 1uur@100mA wordt toegepast ?

3- Kan ik als functie van de stroom bepalen hoeveel massa weg gegeten wordt uit 1 van de polen ?

p.s. Als testje heb ik even twee stangetjes in wat zout water gedaan met een stroom van dik 1A , je ziet direct dat de pool wordt aangegeten. Ik merk echter wel dat alleen de punt van de stang wordt aangevroten ?!

Groet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2006 - 00:28

Roestvast staal is geen inert electrtodemateriaal en blijft zeker problemen geven bij Uw niveaudetectie met behulp van gelijkstroom.
Het meest betrouwbaar zijn platina electroden, in combinatie met een wisselstroommeting. U heeft maar weinig platina nodig en de detectiestroom kan gering zijn. Er zijn dan nauwelijks chemische reakties aan de elektroden. H. Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2006 - 11:44

grafiet elektronen zijn anders ook al een goed begin

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2006 - 23:16

Jazeker, grafietelektroden kunnen ook als je die op een goede wijze kunt monteren. Maar gelijkstroom met de daarmee verbonden elektrolyse is toch echt af te raden. Met wisselstroom kun je het heel eenvoudig maken door de netfrequentie van 50 c/s te kiezen. In dit milieu moet je alles zo eenvoudig en goedkoop mogelijk nemen zonder afbreuk te doen aan de betrouwbaarheid. Alles moet stevig en robuust gemonteerd worden. hzeil
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures