athlon64 x2 multitasking

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 266

athlon64 x2 multitasking

voor alle computernerds, heeft weinig met wetenschap te maken maar was leuk experimentje dat ik vanavond deed:

http://home.planet.nl/~klijb029/Multitasking.avi

Hier heb ik tegelijk draaien:

Unreal Tournament

Unreal Tournament 2004

NoLimits Rollercoaster (pro achtbaan simulatie)

Winamp 5

3x Windows media player clasic met james bond

:roll: heeft me toch wel overtuigd dat een dual processor werkt
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 108

Re: athlon64 x2 multitasking

Kon je dat ook al niet met een single core processor :-).

Ik had even gehoopt dat hier een discussie begon over parallele algoritmes, concurency, of iets dergelijks.
(-% Twistedmind %-)

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: athlon64 x2 multitasking

die discussie kunnen we natuurlijk altijd nog beginnen :roll:
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: athlon64 x2 multitasking

Okee, de duo core van pentium is beter dan de dual core van AMD omdat die van Pentium een cache samen deelt terwijl de duo van AMD elke core zijn eigen cache heeft.

Een duo core heeft ook alleen maar zin als je multitasked, maar dat is logisch

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: athlon64 x2 multitasking

Ik doe niet anders dan multitasken, en dat met mijn AMD 1.0 GHz en 512 MB DDR 333. Al moet ik bekennen dat een nieuwe PC mij zeer aangenaam lijkt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 108

Re: athlon64 x2 multitasking

DePurpereWolf schreef:Okee, de duo core van pentium is beter dan de dual core van AMD omdat die van Pentium een cache samen deelt terwijl de duo van AMD elke core zijn eigen cache heeft.

Een duo core heeft ook alleen maar zin als je multitasked, maar dat is logisch
Niet alleen multitasken, maar ook bij een multi-threaded programma's. Die multi-core processors zijn ook een uitdaging voor de softwarewereld. Het schrijven van (correct werkende) multi-threaded software is een stuk ingewikkelder dan software die op een thread werkt.

Een gedeelde cache lijkt me meestal wel beter, maar ik kan me ook gevallen voorstellen waar het niet nodig is. Bij multitasken zal het niet veel uitmaken, de applicaties werken toch los van elkaar.

Bij een multi-threaded programma hangt er het vanaf, hoe de threads zijn opgezet, of er veel communicatie tussen is.
(-% Twistedmind %-)

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: athlon64 x2 multitasking

DePurpereWolf schreef:Okee, de duo core van pentium is beter dan de dual core van AMD omdat die van Pentium een cache samen deelt terwijl de duo van AMD elke core zijn eigen cache heeft.

Een duo core heeft ook alleen maar zin als je multitasked, maar dat is logisch
Of voor games die multithreads ondersteunen.

Btw Amd heeft geen last van de memory latency, intel daarintegen wel.

En intel verkoopt het vel voordat de beer geschoten is.

Want AMD komt ook wel met een antwoord.

Berichten: 96

Re: athlon64 x2 multitasking

Een van de weinige toepassingen die ik vooralsnog ben tegengekomen waarbij de kracht van de dualcore volledig wordt uitgebuit zijn applicaties zoals het folding@home-project. De dualcore verricht hier bijna 2x zoveel arbeid (dat is aantal GFLOPS, of PPD in termen van eiwitten vouwen) bij een ongeveer gelijkwaardig stroomverbruik als een singlecore! En dat scheelt veel geld, zeker een punt om rekening mee te houden. (Wat dit betreft presteert AMD overigens stukken beter dan Intel: Intel verbruikt zo'n 1,5x zoveel energie voor hetzelfde rekenwerk als een AMD. Betrouwbare reviews over AMD versus Intel zijn o.a. te vinden op Tom's Hardware.)

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: athlon64 x2 multitasking

Het is inderdaad nog even wachten tot de softwareproducenten, en vooral ook de gameproducenten gebruik gaan maken van het dual core gebeuren.

Ik merk nu voornamelijk het verschil bij het renderen met Maya (3d design) Dat werkt ook vrijwel 2 keer zo snel als een single core.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: athlon64 x2 multitasking

J.E.T schreef:
DePurpereWolf schreef:Okee, de duo core van pentium is beter dan de dual core van AMD omdat die van Pentium een cache samen deelt terwijl de duo van AMD elke core zijn eigen cache heeft.

Een duo core heeft ook alleen maar zin als je multitasked, maar dat is logisch
Of voor games die multithreads ondersteunen.

Btw Amd heeft geen last van de memory latency, intel daarintegen wel.

En intel verkoopt het vel voordat de beer geschoten is.

Want AMD komt ook wel met een antwoord.
Ach ja, en zo kunnen we blijven bezig zijn, Intel heeft verklaard dit latency probleem te hebben opgelost, en stelt dat zijn hyperthreading technologie perfect geschikt is voor dual/quad cores. Ach, het maakt allemaal niet zoveel uit, vaak is een goed moederbord met snelle DRAM veel belangrijker dan of het nou 4200+ of 4000+ is.

Het punt is wel dat Intel, AMD 'and the likes' nu niet meer hun prestatie kunnen vergroten door naar kleinere nodes te gaan omdat voor kleinere nodes het energie verbruik de pan uit loopt. Ze moeten dus aan het IC designen slaan. Ik denk dat dat voor veel betere efficientere pc's zal zorgen.

Goh, het lijkt hier wel GoT :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: athlon64 x2 multitasking

Op GoT zitten alleen iets te veel mensen/kinderen die partijdig / onproffesioneel zijn en van alles lopen af te kraken.

Met een normale vraag hoef je er niet aan te komen want dan ben je al meteen een n00b ^^
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 4.546

Re: athlon64 x2 multitasking

erg he die fora :)

ik wilde ook die dual core kopen (dan loopt F.E.A.R zo lkkr :) ) maar had helaas geld voor een 3800+, maar volgens mij kun je daar ook best veel mee (F.E.A.R??)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: athlon64 x2 multitasking

een 3800+ is als je geen grbruikmaakt van multitasking beter dan een X2 4000+ ofzo. die "xxxx+" vind ik erg verwarrend.

ik raad je aan een (tweemaal zo dure) intel conroe E6400 tekopen voor je geld, dan heb je intel's nieuwe lijn core 2 duo, en het is de budgetkeuze, als je wilt gamen moet te gewoon niet teveel bezuiningen op je v-kaart, de asus X1900XT heeft een prijsverlaging ondergaan, als je niet zo veel geld wilt uitgeven raad ik je minimaal een NV 7600GT aan, in spellen blijft toch de v-kaart de belangrijkste factor

over GoT, daar heerst echt een vreselijke sfeer als je wetenschapsforum bent gewend, ik ben ook al meerdere malen geblokt

Berichten: 4.546

Re: athlon64 x2 multitasking

kocht dit voor 1000 euries rond:

BEHUIZING YOURS 9807 400W ATX



MB ASUS A AM2 M2N-E ATX

CPU AMD Athlon64 X2 AM2 3800+ 2.4GH 512 BOX

MEMORY KINGSTON 1024MB DDR/2/667

VGA ASUS PCIe 256M EN7600GT Sil/2DHT

HDD WD 250GB 16MB SATA I RAID WD2500YD

DVD RW NEC AD-5170 18x Black BULK

SPK LOGITECH R10 2.0 speakerset

KB LOGITECH Classic Keyboard Zwart PS/2

MOUSE LOGITECH B58 Optical Scroll

MICROSOFT WINDOWS XP HOME NL CD + Licentie

lijkt me toch niet verkeerd :) had ook niet meer te besteden dan die 1000 euro, vind dat ik toch zéker waar voor mn geld heb (begin volgende week is ie klaar, woohoo! vrijheid at last!)

ik hoorde ook dat Intel op het gebied van dual cores een inhaalslag heeft gemaakt en nu voor AMD loopt. hoe duur is die X1900XT trouwens? ik hoorde trouwens ook dat proccesoren en RAM nu een flink stuk duurder zijn geworden en dat je 2 maanden geleden een stuk goedkoper uit geweest zou zijn, hoe komt dit?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 2.589

Re: athlon64 x2 multitasking

Hoe kan je een programma schrijven voor zo een dual core? Gewoon in c/c++?

Groeten.

Reageer