Klavertje vier

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Klavertje vier

Een klavertje 4, wordt dat veroorzaakt door één of andere afwijking?

Is dit hetzelfde als een mens met bijvoorbeeld 11 vingers?

Berichten: 8

Re: Klavertje vier

volgens mij is dat gewoon een andere soort klaver die minder voorkomt, net zoals je lieveheersbeestjes met verschillend aantal stippen hebt

Re: Klavertje vier

nee nee nee nee het is geen ander soort. wel heb je gekweekte soorten die wel altijd 4 blaadjes hebben. het zijn volgensmij inderdaad afwijkingen, net zoals een mens met 11 vingers.

Re: Klavertje vier

nee nee nee nee het is geen ander soort. wel heb je gekweekte soorten die wel altijd 4 blaadjes hebben. het zijn volgensmij inderdaad afwijkingen, net zoals een mens met 11 vingers.


Zou inderdaad wel kunnen een afwijking zijn.

Op een bepaalde plaats in mijn tuin vond ik door de jaren heen waarschijnlijk al 100 klavertjes-4. Eens je ergens een klavertje-4 vindt, vind je er zeker nog als je goed verder zoekt. Ook de volgende jaren kun je op die plaatsen nog klavertjes-4 vinden. Dit zou ik (geen bioloog maar een 'leek') verklaren door de hoge graad van consanguiniteit van de klaver die dicht bij elkaar staat? Het zou dus inderdaad een afwijking kunnen zijn die van plant op plant doorgegeven wordt...

Re: Klavertje vier

Ik vond trouwens ook al twee klavertjes-5 en klavertje-6. Zijn deze zeer uitzonderlijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Klavertje vier

Ik vond trouwens ook al twee klavertjes-5 en klavertje-6. Zijn deze zeer uitzonderlijk?
denk ik niet omdat ik toen ik klein was mij ooit eens bezig heb gehouden met zoeken achter van die uitzonderlijke klavertjes en ik vond er meer 5 en zes dan 4

overigens: dat van die mensen met elf vingers: was dat een uit de lucht gegrepen vergelijking of bestaat dat echt??? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Klavertje vier

Het klavertje 4 heeft daadwerkelijk een mutatie op genniveau. Dit houdt in dat deze genetische code doorgegeven kan worden aan een volgende generatie. Als in een voorgaand jaar dit klavertje in bloei heeft gestaan en daarbij bevrucht is, kan deze meerdere klavertjes 4 'voortbrengen' in de nabije omgeving. Vandaar dat een hoge graad aan klavertjes 4 wel voor kan komen.

Een kans op een klavertje vier tusen de klavertjes drie blijft een uitzondering. Dus voor wat geluk moet je blijven zoeken.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Klavertje vier

Mensen met elf vingers (of twaalf, of negen, etc.) komen regelmatig voor. Het is niet voor niets dat ze bij pasgeboren baby's altijd eerst even de vingers en tenen tellen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Klavertje vier

Het is een mutatie, die dacht ik 1/1000 keer voorkomt. Er is zelfs al een klavertje veertien gevonden, maar er zijn ook klavers die zoiezo 4 bladeren hebben, dat is een andere soort.

Reageer