Pieptoon in je oor

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Pieptoon in je oor

Soms hoor ik een pieptoon in m'n oor. Vlak voor die pieptoon lijkt het alsof m'n gehoorbuis verstopt raakt of dat er druk opgebouwd wordt en vlak daarna hoor ik dan die pieptoon. Hoe ontstaat precies die pieptoon? Staat m'n trommelvlies soms te resoneren ofso?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Pieptoon in je oor

Ja! Dat vroeg ik met het laatst ook af.

Volgens mijn moeder zijn mensen over je aan het praten als je oor piept (dwaas, I know :roll: ). Als je oor links piept praten ze positief over je: "Hoe linker hoe flinker", als het rechts piept: "Hoe rechter hoe slechter". Daar moet ik sindsdien altijd aan denken als mijn oor piept! Best wel geinig.

Ontopic:

Tinnitus of oorsuizen is het horen van sis-, fluit-, brom- of pieptonen in één of beide oren. De waarneming wordt door de lijder gedaan maar niet door anderen.

Oorsuizen kan veroorzaakt worden door:

* plotselinge harde geluiden

* gehoorverlies

* schedelfractuur

* medicijnen: aspirine, diuretica, aminoglycosiden, kinine

* chronische middenoorontsteking

* otosclerose

* oorsmeer

* ziekte van Ménière

* ontsteking van een verstandskies

* hoge bloeddruk en atherosclerose

* stress en depressiviteit


Steeds meer mensen lijken op onverklaarbare wijze last te krijgen van hoge pieptonen in de oor. Een mogelijke oorzaak kan de toename van UMTS-masten zijn met diens in het hoorbare gebied gepulste frequenties.

UMTS masten zijn nieuwe sterke radiostralers, die op dezelfde radiofrequentie als een magnetron de omgeving bestraalt. Door deze radiogolven kun je bijvoorbeeld televisie op je mobiele telefoon bekijken. Deze magnetronmasten schieten als paddestoelen uit de grond. Het is sinds kort dat er, behalve radar, zo'n hoge radiofrequentie gebruikt wordt voor telecommunicatie; zelfs GSM had niet zo'n absurd hoge radiofrequentie.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: Pieptoon in je oor

Zo een absurd hoge frequentie is toch alleen maar handig. Ons hamertje in het oor kan namelijk helemaal niet op die frequentie slaan, dus levert het geen geluid op. Ik vraag me af waarom iedereen zo bang is voor die masten zonder dat er ook nog maar enig fatsoenlijk bewijs geleverd is dat het schadelijk zou zijn. De meeste rapporten die melden dat het schadelijk is zijn van dusdanig slechte statistische kwaliteit, dat ik ze gelijk de prullenmand inwerp.

Maar on topic over oorsuizen: ik wil ook wel eens weten waarom we dat horen. Na een avondje in een discotheek gestaan te hebben naar buiten gaan levert bij mij ook wel eens oorsuizen op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Pieptoon in je oor

Na een avondje in een discotheek gestaan te hebben naar buiten gaan levert bij mij ook wel eens oorsuizen op.
Kun je nagaan hoe ongezond hard de muziek staat. Ik denk dat dat discotheek-oorsuizen niet veel te maken heeft met die pieptoon.

Als we voor een baas in zo'n lawaaiige omgeving moesten werken zouden we weigeren, en zou de arbeidsrechter ons nog gelijk geven ook. Maar 's zaterdagsavonds betalen we grof geld voor dat 'plezier'. Kortom, collectieve hypocriete mafheid.

Jouw oorsuizen zou ik veiligheidshalve beschouwen als weer een klein stukje gehoorverlies. Een deel tijdelijk, een deel definitief.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: Pieptoon in je oor

Ik vroeg het me ook af. Ik dacht dat het iets met radio golven had te maken. :roll:
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Berichten: 93

Re: Pieptoon in je oor

Is dit niet een symptoom van de ziekte van Menieres ?
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Pieptoon in je oor

Kortom, collectieve hypocriete mafheid


Dat vind ik een nogal gedurfde uitspraak.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Pieptoon in je oor

Jan van de Velde schreef:Kortom, collectieve hypocriete mafheid
Dat vind ik een nogal gedurfde uitspraak.
Ik niet :P

En het gaat niet alleen om disco's. Er rijden ook van die auto's rond waarbij het lijkt of ze met geluidsdruk worden aangedreven, die je boemboemend van honderd meter ver hoort aankomen. Of MP3-spelertjes, als je op een metertje of wat zo'n ding als bijstaander hoort terwijl de luidsprekertjes IN iemands oren zitten...... au. Het gaat om tientallen procenten van (vooral) de jeugd, dat noem ik zo zoetjes aan collectief. :P

Overal nemen we ten koste van veel geld maatregelen om lawaai-overlast of erger, gehoorschade, te voorkomen of te verminderen. Als je een uurtje moet werken onder een geluidsdruk van 90 dB heb je het recht dat te weigeren. En diezelfde weigeraars staan in het weekend uuuuren te dansen bij 110 dB, komen met suizende oren buiten en stappen dan in hun boemboem-auto's.

Dat noem ik hypocriet. :roll:

Als je over een jaar of twintig een goed handeltje wil hebben moet je in de gehoorapparatenbusiness gaan. En dat we dat toestaan als maatschappij, dat noem ik maf. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Pieptoon in je oor

zojuist de aankondiging gehoord

zondagavond 14 mei 21.10 Canvas (Belgie 2):

OverLeven.

Ditmaal over gehoorschade bij jongeren als gevolg van disco en MP3...........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 23

Re: Pieptoon in je oor

@ Jan van de Velde

is het maf of normaal als iets collectief gedaan word?

Berichten: 4.546

Re: Pieptoon in je oor

ik zal het maar beantwoorden, dat is normaal (niet dat ik het leuk vind) de mens is van oudsher een kuddedier :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Pieptoon in je oor

Jouw oorsuizen zou ik veiligheidshalve beschouwen als weer een klein stukje gehoorverlies. Een deel tijdelijk, een deel definitief.
Ja maar, hoe werkt dat dan? Ik zat gewoon achter m'n computer, had geen muziek aan en er was ook geen andere herrie, ik heb een plat beeldscherm dus de straling zal het ook wel niet wezen. En dan nog: bij gehoorbeschadiging denk ik altijd aan trilhaartjes die blijvend beschadigd raken en hun functie dus niet meer kunnen uitvoeren. Maar wat heeft dat dan met die pieptoon en die lichte druk in m'n oor te maken? Kortom: hoe ontstaat precies die pieptoon?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Pieptoon in je oor

Ik vroeg me dat laatst ook af. Het ontstaat zonder dat er een directe aanleiding voor lijkt te zijn. Terwijl je gewoon in je kamer aan het werk bent bijvoorbeeld. Of aan het koken. Natuurlijk heb ik ook wel eens harde muziek op staan, maar dat is dan in mijn kamer. Aan maffe MP3-spelers doe ik niet, dus da's het probleem niet.

Trouwens @moderators: ik vraag hier aubsoluut niet om persoonlijk medisch advies, ik vraag me alleen af hoe dat proces van piepen in elkaar zit.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Pieptoon in je oor

Die pieptoon ontstaat omdat er een gehoorzenuw van die pieptoon staat te zenden naar je hersenen.

De gehoorzenuw is verbonden met een haartje die op en neer zwaait als er een trilling is.

De zenuw kan door stoffen of door een drukverandering plots tot 'er is een trilling aanwezig hier' boodschap naar je hersenen zenden.

Misschien dat het haartje of de zenuw zelf de geest gaat geven of de geest geeft....

Je verliest in je mensenleven steeds meer hoge tonen...

Dus oppassen met geluidsnivo's en de duur ervan.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Pieptoon in je oor

Zou het dan zo zijn dat iedere keer dat je zo'n pieptoon hoort, je geluidspectrum verkleint?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer