Pieptoon in je oor

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Pieptoon in je oor

Vond dit openstaande topic dat wel aardig overeenkomend met mijn vraag...

Tijdens een afterparty stond ik (te) dicht in de buurt van een geluidsspeaker, waaruit het geluid kwam van een live band. Ik weet zeker dat ik gedurende een kwartier alleen met mijn linkeroor in de richting van deze speaker heb gestaan, daarna ben ik niet meer teruggekomen. Nu merkte ik zo'n uurtje later op dat er in mijn rechteroor een piepje zat...het bekende verhaal van gehoorbeschadigingen vliegen je dan letterlijk om de oren, maar dit sluit toch niet helemaal aan op mijn waarneming. (Overigens, de piep was na een nachtje slapen weer weg). Nu heb ik een aantal vragen:

Kan iemand mij vertellen hoe het kan dat er een piep in het rechteroor zit als diegene met alleen het linkeroor richting de muziek heeft gestaan? ;)

En waarom ontstaat de piep niet direct maar hoor je deze pas later? Je zou toch denken dat wanneer je je oor een klein beetje beschadigd, dit niet pas een uur later hoort? Na een rondje aan de keukentafel kwamen we ook op de conclusie dat je zo'n piep pas hoort wanneer je bijvoorbeeld in bed ligt...zit hier meer achter of gaan dergelijke dingen je pas opvallen als je in alle rust naar het plafond ligt te staren?

Tot slot vraag ik me nog het volgende af:

Stel persoon A heeft tijdens een popconcert dezelfde gehoorbeschadiging opgelopen als persoon B. (Ze hebben dus "dezelfde" piep in hun oor).

Persoon A gaat gedurende 8 uur naar een stil bos en persoon B neemt gedurende 8 uur plaats naast de snelweg. Welke van deze personen zal eerder van de piep af zijn? Ik vraag me dus af of de omgeving van invloed is op het herstellen van de eerder opgelopen gehoorbeschadiging.

Heeft iemand een interessante uitleg en/of theorie?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pieptoon in je oor

Misschien door weerkaatsing van het geluid? Voor de intensiteit van het geluid maakt het denk ik niet heel veel uit of je daadwerkelijk met je oor richting een geluidsbron staat of niet.

De piep ontstaat later omdat je deze niet opmerkt door de harde muziek.

Persoon A en B zullen even snel van de piep af zijn. Subjectief persoon B iets sneller. Zo lang de snelweg niet opnieuw voor een beschadiging zorgt althans.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Pieptoon in je oor

De piep ontstaat later omdat je deze niet opmerkt door de harde muziek.
Ik bedoelde dat ik na dat kwartier naast de speaker naar buiten ben gegaan, niet meer in de buurt van (harde) muziek ben geweest en pas toen ik in bed ging liggen een piep hoorde. Dus niet op het moment dat ik naar buiten liep en ook niet tijdens de rit naar huis.

Dus valt de piep in het oor dan pas op wanneer je tot rust komt, of komt het door ( voor mij een onbekende reden) dat je gaat liggen. Dus kan een verticale naar horizontale beweging van het lichaam ( en dus ook het van oor) invloed hebben op de sterkte van de piep? Misschien was de piep al wel aanwezig, maar zo zacht dat ik deze pas ben gaan horen toen ik horizontaal ging liggen... Klinkt wat vreemd deze redenering maar vind het vreemd waarom die piep niet gelijk aanwezig is zodra je buiten staat maar pas als je gaat liggen....of zijn er hier mensen die al gelijk last hebben van een piep zodra ze een zaal/kamer verlaten?
Persoon A en B zullen even snel van de piep af zijn. Subjectief persoon B iets sneller.
Waarom denk je dat?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pieptoon in je oor

Ik had een keer vrij snel een piep in mijn oor hoor. Platliggen heeft er niets mee te maken.

Bij dezelfde beschadiging, waarom zou iemand dan sneller van zijn piep af zijn? Omgevingsgeluid heeft mijns inziens geen effect op de genezing/afsterving van de haarcellen, mits deze binnen de fysiologische grens valt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Pieptoon in je oor

Ik had een keer vrij snel een piep in mijn oor hoor. Platliggen heeft er niets mee te maken.
Oké duidelijk, dan ligt het aan mijn oor en is het niets algemeens! ;)
Bij dezelfde beschadiging, waarom zou iemand dan sneller van zijn piep af zijn?
Dat is nu juist de vraag. Misschien omdat het iets te maken heeft met het herstellen van die kleine haartjes in het slakkenhuis of een scheurtje in het trommelvlies...als je je been breekt is het toch ook verstandiger om deze zoveel mogelijk rust te geven zolang het nog niet is hersteld? Zou het geven van rust ( minder dB) voor de beschadigde trilhaartjes/ trommelvlies niet zorgen voor een sneller herstel....?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pieptoon in je oor

als je je been breekt is het toch ook verstandiger om deze zoveel mogelijk rust te geven zolang het nog niet is hersteld?
Klopt, omdat het anders heel veel pijn doet. Daarnaast wil je voorkomen dat je standsveranderingen krijgt bij forse breuken. Maar of het voor de genezing an sich uitmaakt durf ik zelfs bij botbreuken te betwijfelen. Immobilisatie zorgt op langere termijn voor spieratrofie en botafbraak, iets wat de genezing niet ten goede komt.

Wat zou het voor de 'genezing' van een individuele cel uitmaken als deze beweegt? Volgens mij niets.

De vraag is sowieso of de piep verdwijnt door genezing of door adaptatie van het brein. Heb nog even nagezocht en er wordt wel beweerd dat genezing mogelijk is: http://books.google.nl/books?id=sGhzMnst1j...lls&f=false
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer