Nieuwe muziekgenres?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Nieuwe muziekgenres?

Er zijn ik weet niet hoeveel verschillende muziekgenres. Vooral met de introductie van de electrische gitaar en electronische muziekinstrumenten is het hard gegaan. Maar hebben we alle muziekgenres nu gehad of zullen er nog meer muziekgenres bijkomen? Aan van voor stijl of kenmerken moet ik dan denken? Ik zou zo 1-2-3 geen nieuw muziekgenre kunnen bedenken.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Nieuwe muziekgenres?

Heeft dit niet méér te maken met cultuur dan met wetenschap?

In ieder geval, volgens mij zijn er 100000000001 muziekgenres... Het licht er maar net aan hoe strikt je de normen volgt die bepalen wanneer een nummer tot een bepaald genre hoort.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Nieuwe muziekgenres?

De opdeling is toch iets puur artificieels,

en je voert ze door zover je wilt.

Zelf ben ik metalliefhebber,

en zeker daar gaan ze oneindig door met opdelen.

En past een band niet in een vakje, verzin je desnoods

maar een nieuwe naam hiervoor.

Naargelang muziekstijlen meer uit elkaar drijven,

worden er steeds nieuwe namen uitgevonden.

En de techniek stopt momenteel nog niet,

nieuwe (variaties) van instrumenten worden nog gemaakt,

nieuwe speeltechnieken worden uitgevonden van instrumenten,

muzikanten springen creactief om met allerlei geluiden,...

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Nieuwe muziekgenres?

Ik zou zo 1-2-3 geen nieuw muziekgenre kunnen bedenken.


Als je dat wel kon, zou het ook wel heel makkelijk zijn he!

:wink:

Nee de muziek is nog lang uit "uitgeevolueerd" er blijven altijd wel mensen die iets totaal nieuws bedenken, al wordt het natuurlijk wel steeds moeilijker omdat er al zoveel is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Nieuwe muziekgenres?

zpidermen schreef: Ik zou zo 1-2-3 geen nieuw muziekgenre kunnen bedenken.


Als je dat wel kon, zou het ook wel heel makkelijk zijn he!

:wink:

Nee de muziek is nog lang uit "uitgeevolueerd" er blijven altijd wel mensen die iets totaal nieuws bedenken, al wordt het natuurlijk wel steeds moeilijker omdat er al zoveel is.
Precies! Er zijn al zoveel muziekgenres, en daarom heb ik juist wel de indruk dat het aantal muziekgenres langzaam aan het uitevolueren is. En dan heb ik het dus niet over mengvormen wat dan op een gegeven moment ook weer een nieuwe muziuekgenre gaat vormen, maar over basale muziekgenres als jazz, blues, country&western, r&b, reggea, heavy metal, hip hop, enz. Komen er vandaag de dag nog steeds regelmatig nieuwe muziekgenres die we aan bovenstaand rijtje toe kunnen voegen, of zijn het steeds meer alleen maar mengvormen? In mengvormen ben ik dus niet zo geinteresseerd.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nieuwe muziekgenres?

Alles is een mengvorm van stijlen, Het is maar net hoe je elke stijl wilt definiëren. Dit hokjes denken zorgt voor een eeuwige opdeling in steeds kleinere hokjes.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Nieuwe muziekgenres?

Doet me denken aan Oasis. Hun muziek heeft veel weg van dat van de Beatels. Hun verdediging was dat de mogelijkheden voor nieuwe muziek op waren, alles was al een keer gedaan. Dit is echter je reinste kwats. Er zijn zoveel tonen, klanken, woorden enz. dat de mogelijkheden (schier)oneindig zijn. Natuurlijk moeten de combinaties wel goed klinken, maar dat is een kwestie van een goede muziekschrijver.

Dit kun je rechtstreeks doorvoeren naar de muziekstijlen. Je maakt een combinatie van tonen, klanken en woorden die jij als muziekmaker prettig vindt klinken. Dit vormt een muziekstuk. Voor de mensen is het makkelijk om dit stuk te ordenen in één van de bekende stijlen. Als we dat niet kunnen, verzinnen we een andere stijl. Die ligt meestal tussen reeds bekende stijlen in.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Nieuwe muziekgenres?

Er zijn zoveel tonen, klanken, woorden enz. dat de mogelijkheden (schier)oneindig zijn. Natuurlijk moeten de combinaties wel goed klinken, maar dat is een kwestie van een goede muziekschrijver.


of een kwestie van smaak... er zijn muziekstijlen waar ik me echt niet in kan vinden en het niet om aan te horen vind, terwijl anderen het nou eenmaal geweldig vinden.. je vind altijd wel iemand die er gek van is, vind je er genoeg van; heb je weer een publiek voor je nieuwe stijl

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Nieuwe muziekgenres?

Ja goed, als je het zo bekijkt.... Terror vind ik bijvoorbeeld ook geen muziek :roll:

Maar wat ik bedoelde is dat de maker van de muziek wel enige kennis van zaken moet hebben en niet lukraak maar wat tonen moet produceren.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nieuwe muziekgenres?

nou als je maar genoeg apen hebt die een lang genoege tijd noten lukraak bij elkaar smijten krijg je vanzelf beethovens vijfde.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Nieuwe muziekgenres?

nou als je maar genoeg apen hebt die een lang genoeg tijd noten lukraak bij elkaar smijten krijg je vanzelf beethovens vijfde.
Heb je ook enig idee hoelang...? Laten we voor het gemak maar uitgaan van 1 aap. Sorry hoor, maar dit vind ik zo'n onzin argumentatie... Vooral bij de evolutietheorie kom je dit soort onzin tegen. Dus kom nou maar eens met een onderbouwde rekensom hoelang het gaat duren voordat 1 aap de vijfde van Beethoven speelt.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Nieuwe muziekgenres?

terug ontopic:

Muziek is 1 van mijn grote passies, en ik denk dat nieuwe genres zich net zo hard zullen gaan ontwikkelen als dat altijd al gebeurt is. Natuurlijk met pieken en dalen, sinds de ontdekking van de turntable is de Hiphop en met hiphop een hele zooi aan aanverwante stijlen in relatief korte tijd tot uiting gekomen. Dan duurt het weer even voor met ontdekt wat met een computer allemaal mogelijk is en hupsa, weer een hele rits aan verschillende genres/subgenres!
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nieuwe muziekgenres?

Heb je ook enig idee hoelang...? Laten we voor het gemak maar uitgaan van 1 aap. Sorry hoor, maar dit vind ik zo'n onzin argumentatie... Vooral bij de evolutietheorie kom je dit soort onzin tegen. Dus kom nou maar eens met een onderbouwde rekensom hoelang het gaat duren voordat 1 aap de vijfde van Beethoven speelt.
Muziek genres zijn zoals ik het zie ook onderhevig aan een soort van evolutie. Elke mogelijke soort kan ontstaan, echter door selectie (danwel door de componist die het zelf niets vind, danwel door de producent die het niets vind, of het publiek dat het niets vind) kan een nieuw muziekstuk snel uitsterven of zelfs nooit het daglicht zien. Alleen het 'best aangepaste' muziekgenre zal overleven. Wat geld als 'best aangepast' veranderd per tijdsperiode.

De analogie die ik maakte met de apen was puur bedoeld om te laten zien dat er oneidig veel mogelijkheden zijn. Hier zijn geen berekeningen op los te laten.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 7.068

Re: Nieuwe muziekgenres?

Vooral bij de evolutietheorie kom je dit soort onzin tegen.
Zou je een voorbeeld kunnen geven van een gepubliceerd wetenschappelijk werk dat betrekking heeft op evolutietheorie waar "dit soort onzin" in voorkomt?

Trouwens, Wouter_Masselink refereerde (indirect) naar dit theorema. Het gaat om een wiskundig principe. Waarom is dit "een soort onzin"?

Berichten: 10

Re: Nieuwe muziekgenres?

zpidermen schreef: Ik zou zo 1-2-3 geen nieuw muziekgenre kunnen bedenken.
Als je dat wel kon, zou het ook wel heel makkelijk zijn he!

:wink:
Kenmerk van een muziekgenre is dat het herkenbaar is, dus opvallende en kenmerkende basiselementen bevat. Wat dat betreft kunnen we dus nog behoorlijk wat genres verzinnen. Of het een succesvol genre wordt kan je helaas niet zelf bepalen, dat doet de muziekliefhebber of, met een vreselijk woord, de consument.

Te denken valt aan:

- collages van ringtones (zal al wel bestaan)

- ritmisch exploderend vuurwerk

- romantische metal (b.v. met harpen, lijkt me lastig trouwens)

- etc.

Reageer