Springen naar inhoud

Hoe kan het dat een TV een raar en vervormd beeld kan geven?

• Log in om te kunnen reageren

bats

bats

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2006 - 17:29

Ik heb wel eens een keer op TV gezien dat er werd uitgezonden en dat er over de beeldbuis een band liep die van boven naar beneden (of andersom) en dat door die (gekke)band het beeld werd vervormd.
Bijv. je ziet een gewoon gezicht op TV, totdat die band langskomt en dat door die band het gezicht naar links of rechts wordt vervormd. En dan is dat deel van het gezicht dat vervormd wordt net zo breed als de band die er overlangs komt. Ik heb dat weleens gezien. Het effect van de vervorming doet denken aan een soort "lachspiegel".
Het is een band die over de gehele breedte van de beeldbuis heen loopt, maar zelf heel dun is, dus een soort streep. Ik weet wel dat dan in de uitzending een storing zit. Maar ik vraag me af hoe kan zoiets?
Ook heb ik wel eens meegemaakt dat het beeld van de TV telkens verspringt, alsof het lijkt dat de beelden (heel snel) van beneden naar boven lopen. Een soort geflikker van het beeld. En hoe kan zoiets?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cleopatra

Cleopatra

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2006 - 20:47

Ik denk dat dit magneten zijn... probeer zelf maar eens met een magneet voor je tv en dan zal je zien dat er precies "vlekken" opkomen, als het niet meteen weggaat, zet je tv dan eens uit en aan..... maar hou de magneet er NIET TE LANG voor....

Kan ook zijn dat je iets anders bedoeld... maar ik kan toch niets anders bedenken....

Succes

sdk

sdk

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2006 - 08:46

Hoi,

Die horizontale band die verticaal over het beeld heen beweegd komt door storing van elektrische apparatuur in de buurt (gereedschap, motoren, dimmers etc).

De frequentie van het net is 50Hz - periode is dus 20ms. Sommige apparatuur gebruiken alleen stroom in een vast deel van die 20ms, dus bijvoorbeeld elke periode van 0 tot 4ms. Die tijdsduur bepaald de hoogte van de band (korte tijd is smalle band, langere tijd breder).

Dat je die band langzaam ziet bewegen komt doordat de (verticale) frequentie van het TV signaal ook 50Hz is, maar niet precies gelijkloopt met de netfrequentie.

Let trouwens op met magneten, voor je het weet heb je je TV onherstelbaar beschadigd.

....

*_gast_zeeman_*

• Gast

Geplaatst op 06 mei 2006 - 18:40

Er is iets mis met de verticale syncronisatie.Storingen van zenders etc,geven diagonale lijnen.De fout moet gezocht worden in het toestel.Wanneer je aangesloten bent op de kabel is de kans op storing gering.Werk je met een antenne dan krijg je alle rotsooi binnen.Als er een vliegtuig passeert krijg je zelfs een dubbel beeld.(reflectie,radar effect)

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2006 - 21:27

Eigenlijk heb ik me altijd afgevraagd hoe het mogelijk is dat een TV een mooi onvervormd beeld geeft als ik bedenk hoeveel mogelijkeden er zijn om een vertekend beeld te geven. Maar ja ik ben nu eenmaal een bewonderaar van moderne techniek!
Sorry als dit even off topic is!

Schwartz

Schwartz

• >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 mei 2006 - 22:31

Het mooiste aan tv toestellen is dat een toestel van 1965 nog steeds het tv signaal kan omzetten naar een beeld.
Bij computers moet men om de 5 jaar een ander apparaat met 'zogenaamd bijzondere software' aanschaffen om uberhaupt nog mee te kunnen draaien.

Grappig is wel dat ik een nieuw moederbord heb gekocht met een 2.8 GHz processor en ingebouwde grafische kaart enzo en je kunt gewoon nog met windows98 werken.
Dus niks extra winst aan dat bedrijf.
Voor internetten en tekstverwerking en wat spellen werkt het allemaal prima.
En de dos spellen draaien ook zo als het moet.
Dus lekker puh Microsoft.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures