Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Berekening schuine worp

• Log in om te kunnen reageren

Superus

Superus

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2006 - 20:08

Ik heb hier een vraagstuk waarvan ik de juiste oplossingsmethode maar niet vind.

Een brandweerman spuit water naar een muur vanop een hoogte van 1m, met een beginsnelheid van 14m/s.
De afstand tot de muur bedraagt 9m.
Bepaal de maximale hoogte waarop, de brandweerman, water op de muur kan spuiten.
Bepaalde de kleinste hoek tov de horizontale, waaronder de straal moet worden gericht opdat de straal op grond terecht komt vlak voor de muur.

Oplossingen: Hoogte = 8.95m
Hoek = 6,7į

mvg
Kristof

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cleopatra

Cleopatra

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2006 - 20:42

Vertel misschien wat je eraan niet begrijpt??

Ziet er mij op het eerste zicht niet zo heel moeilijk uit als je de formules kent tenminste... ==> http://www.pascalcol...wo/Sch-worp.doc

Groetjes

Superus

Superus

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2006 - 07:33

Ik zie niet direct hoe ik met die formules het antwoord kan bereiken??
Het grootste probleem vind ik, de hoeveelheid onbekenden.
Je weet immers enkel de begin snelheid en het eindpunt bij beide vragen

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2006 - 17:07

Ik heb eens naar de formules gekeken van cleopatra (ikzelf heb deze stof nog nooit behandeld). Moet je geen hoek hebben waaronder de brandweerman naar de muur spuit om de eerste vraag op te lossen?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Superus

Superus

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2006 - 17:10

Dat is de reden dat ik hier men vraag neerzet, ik heb geen flauw benul hoe ik die hoek kan bepalen. De hoek is geen gegeven waarde.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 mei 2006 - 18:16

De hoek a en hoogte h zijn gerelateerd aan elkaar met de afstand l tot de muur volgens:

tan a = (h-1) / l

Die "-1" komt doordat de brandweerman op 1 meter hoogte staat.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2006 - 10:30

De hoek a en hoogte h zijn gerelateerd aan elkaar met de afstand l tot de muur volgens:

tan a = (h-1) / l

Die "-1" komt doordat de brandweerman op 1 meter hoogte staat.

Ja, maar ga je er dan niet van uit dat de straal perfect recht is? Nu, ik weet het niet, zoals ik al zei heb ik die stof nog nooit onder de loep genomen.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2006 - 10:48

Ja, maar ga je er dan niet van uit dat de straal perfect recht is? Nu, ik weet het niet, zoals ik al zei heb ik die stof nog nooit onder de loep genomen.

De hoek die je zoekt is de hoek de je het water moet geven als het de waterslang verlaat, natuurlijk zal een instantie hierna onmiddellijk het water onder een andere hoek bewegen. Dat zie je duidelijk op de parabool van Cleopatra's document.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2006 - 10:58

LaTeX
LaTeX

t elimineren door vergelijkingen te combineren geeft

LaTeX

Door deze te maximaliseren (afgeleide gelijk aan nul), kun je de hoek en daarmee de hoogte vinden. Echter, dit kan volgens mij alleen numeriek. Er bestaan geen analytische oplossing.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures