rekenen aan een vliegwiel

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

rekenen aan een vliegwiel

Mensen,

Ik ben bezig met een klein autootje, waarin ik de remenergie wil opslaan mbv een vliegwiel. Ik weet alleen niet precies hoe je daaraan moet rekenen.

Weet iemand een formule voor een vliegwiel, hoe je de constante bepaald van een vliegwiel?

Erot = k f2

ik heb hier wel een formule, maar aangezien ik zelf een vliegwiel wil fabriceren, moet ik weten wat de constante daarvan is.

Hebben jullie ook tips hoe ik dat verder aan moet pakken? dat het vliegwiel alleen aangezet wordt als je gaat remmen.

Het gaat om een RC autootje.

bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: rekenen aan een vliegwiel

Het blijft wel een leuk experiment, maar niet echt zinvol, het is niet zo zinvol om dat een RC autotje niet zo veel massa heeft en dat je dus ook bijna geen energie hebt om op te slaan.

Re: rekenen aan een vliegwiel

het is misschien wel ff zinvol te vermelden dat het karretje zeker 5 kg weegt. Ik ben er ook nog niet uit of ik het idd ga gebruiken, maar dat wil ik berekenen. Heeft iemand formules waarmee ik dat kan gaan doen?

Berichten: 73

Re: rekenen aan een vliegwiel

Als je over energie en vliegwielen praat, dan heb je het ook over massatraagheden. Hier een paar formules: Versnelling van een vliegwiel alpha = M / J = moment / massatraagheid = [rad/s^2]

De massatraagheid (J) van een vliegwiel (gezien als massieve cilinder)

J = 1/2 m r^2 (m = massa, r = straal) En tot slot de energie van een vliegwiel E = 1/2 J w^2 (w = omwentelingssnelheid in rad/s)

Het lijkt me niet zo eenvoudig om hier aan te rekenen, maar ik hoop dat je hier wat mee kunt. Succes en hou ons op de hoogte.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: rekenen aan een vliegwiel

Je spreekt over "remenergie", maar rém je ook echt met dat ding, of rem je op de motor? In het laatste geval, zou je de accu er weer mee op moeten laden. In het eerste geval zou je echt een remcommando moeten versturen, dat de motor ontkoppelt en het vliegwiel aankoppelt.

Suc6

Berichten: 2

Re: rekenen aan een vliegwiel

ik rem inderdaad met dat ding.

Reageer