Springen naar inhoud

[stromingen] constante drukval.

• Log in om te kunnen reageren

Erik Frèrejean

Erik Frèrejean

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2006 - 14:11

Hallo,

voor een opdracht moet ik een antwoord geven op het volgende probleem:

Beargumenteer waarom per vertakking de drukval hetzelfde moet zijn en hoe dit in de praktijk wordt gedaan als de leidingdiameters al vast liggen.

Ik heb in boeken en op internet gezocht, maar kan nergens een zinnig antwoord vinden zou iemand hier mij kunnen helpen met dit probleem?

bvd, Erik Frèrejean.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 05 mei 2006 - 15:15

Erik, kun je ons wat meer informatie geven over de context waarin deze vraag gesteld wordt? Om wat voor systeem gaat het, welk soort medium stroomt door de buizen, vanuit welke veronderstelde kennis moet het antwoord beredeneerd worden?

Erik Frèrejean

Erik Frèrejean

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2006 - 15:20

Erik, kun je ons wat meer informatie geven over de context waarin deze vraag gesteld wordt? Om wat voor systeem gaat het, welk soort medium stroomt door de buizen, vanuit welke veronderstelde kennis moet het antwoord beredeneerd worden?

Brinx,

Ik zal het proberen.

De opdracht heeft betrekking op een zwembad, er stroomt dus water door het systeem. Over leiding diameter's/lengte's kan ik je niets vertellen aangezien dat in een later stadium van het project aan bod komt.
Het is een opdracht voor m'n HBO opleiding.

Bedoel je dit? Toen ik de opdracht las kreeg ik het idee dat het een algemene vraag was, vandaar dat ik mijn vraag ook vrij algemeen stelde.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 mei 2006 - 22:36

Zoiets stel ik mij voor bij het gegeven:

hoe dit in de praktijk wordt gedaan als de leidingdiameters al vast liggen.

Per vertakking kan een afsluiter worden geplaatst die als een weerstand in de vertakking fungeert, zodat in elke vertakking een gelijke drukval kan worden ingesteld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Erik Frèrejean

Erik Frèrejean

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2006 - 16:56

Zoiets stel ik mij voor bij het gegeven:

hoe dit in de praktijk wordt gedaan als de leidingdiameters al vast liggen.

Per vertakking kan een afsluiter worden geplaatst die als een weerstand in de vertakking fungeert, zodat in elke vertakking een gelijke drukval kan worden ingesteld.

Oké bedankt, maar wat is de reden waarom dit gedaan wordt? Ik bedoel waarom is het belangrijk dat de drukval overal gelijk is?
Heeft dit iets te maken dat als dit niet het geval is de stroming verstoord wordt?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 mei 2006 - 18:09

maar wat is de reden waarom dit gedaan wordt? Ik bedoel waarom is het belangrijk dat de drukval overal gelijk is?

Geen flauw idee. :P Volgens jouw bericht was dat blijkbaar een eis. Waarom dat geëist wordt weet ik ook niet, ik ken de installatie niet waar het om gaat. :P Ik weet niet eens of ik de correcte oplossing gegeven heb, :P om dezelfde reden. Ik gaf alleen maar een idee dat zou moeten kunnen werken..... :roll: .
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Erik Frèrejean

Erik Frèrejean

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2006 - 18:12

maar wat is de reden waarom dit gedaan wordt? Ik bedoel waarom is het belangrijk dat de drukval overal gelijk is?

Geen flauw idee. :P Volgens jouw bericht was dat blijkbaar een eis. Waarom dat geëist wordt weet ik ook niet, ik ken de installatie niet waar het om gaat. :P Ik weet niet eens of ik de correcte oplossing gegeven heb, :P om dezelfde reden. Ik gaf alleen maar een idee dat zou moeten kunnen werken..... :roll: .

Tja ik heb dus hetzelfde probleem. Dit is een onderdeel van m'n project en er staat alleen beschreven dat ik hierop een antwoord moet geven maar verder is er niets bekend :P

iig bedank, ik ga nog even verder kijken dan.

Erik Frèrejean

Erik Frèrejean

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2006 - 04:35

Hoi,

Hier ik nogmaals ik heb na lang zoeken de orginele opdracht gevonden deze is:

De hoofd aanvoerleiding vertakt zich om warm water naar verschillende radiatoren te leiden; de afvoerleidingen komen uiteindelijk weer tezamen. Per vertakking zal de drukval hetzelfde moeten zijn.
Beargumenteer waarom dit zo is en hoe wordt dit in de praktijk, als de leidingdiameters al vast liggen, gerealiseerd.

Kan iemand me nu verder helpen?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 mei 2006 - 07:54

Dan zal de drukval gelijk moeten zijn om er voor te zorgen dat door elke radiator een gelijke hoeveelheid warm water stroomt. Dat betekent dan per radiator een klep, en inregelen. Nog mooier misschien zijn pressostatische kleppen, allen op dezelfde druk ingesteld.

Niet duidelijk is of behalve de leidingdiameters de leidingloop ook vastligt, anders kan nog gedacht worden aan een Tichelmann-systeem.
Dit zorgt automatisch al voor een betere gelijkheid van de drukval, zodat minder grote verschillen weggewerkt hoeven te worden.
http://www.bosy-onli...ausaufgaben.htm
Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures