[Scheikunde] examenvraag 2001 (1e tijdvak)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[Scheikunde] examenvraag 2001 (1e tijdvak)

het betreft hier vraag 13, bereken het aantal mmol eiwit-N per gram diervoeding A.

Dit zijn m'n gegevens:

Geconcentreerd zwavelzuur toevoegen aan een eiwit, ga er vanuit dat alle stikstof atomen NH4+ worden.

-Aan 1 gram diervoeding wordt 4mL geconcentreerd zwavelzuur toegevoegd. Na enige tijd verwarmen wordt ht mengsel volledig overgebracht in een maatkolf en met gedestilleerd water aangevuld tot een volume van 50,0 mL.

-Van de ontstane oplossing wordt 5,0 mL gepipetteerd in een erlenmeyer. Vervolgens wordt aan de inhoud van de erlenmeyer een overmaat NaOH toegevoegd. Het NH4+ wordt daardoor volledig omgezet in NH3.

-Daarna wordt door verhitting al het NH3 uit de oplossing verwijderd. Al het NH3 wordt geleid in 5,0 mL 0,10 M zoutzuur. Het opgeloste HCl is in overmaat aanwezig. Het NH3 wordt door reactie met zoutzuur volledig omgezet in NH4+.

-Tenslotte wordt de oplossing getitreerd met NaOH. Bij deze titratie reageert alleen het overgebleven H+ (H3O+).

Men voert bovenbeschreven bepaling uit aan een diervoeding 'A'. Voor de genoemde titratie blijkt 7,7 mL 0,030 M NaOH nodig te zijn.

na te lezen op:

http://downloads.kennisnet.nl/oefenexamens...k1_2001_1_o.pdf

het is vraag 13 (lees ook vraag 12 voor info)

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] examenvraag 2001 (1e tijdvak)

..euh... ja, en dus wat verwacht je van ons? dat we deze even oplossen? Dit is geen huiswerkmachine. Laat eerst eens zien hoe ver je al bent en waar je vast loopt, dan zullen mensen zich eerder geroepen voelen om je te helpen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: [Scheikunde] examenvraag 2001 (1e tijdvak)

Zie Wouter_Masselink, maar wat me geen moeite heeft gekost is dit: bekijk het maar eens.

http://downloads.kennisnet.nl/oefenexamens...k1_2001_2_c.pdf
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 18

Re: [Scheikunde] examenvraag 2001 (1e tijdvak)

@ math, dat zijn de antwoorden van het 2e tijdvak,. Deze vraag komt uit het 1e tijdvak.

@wouter...normaal gesproken weet ik hoe je een titratie moet berekenen, maar aangezien het hier om meer dan 1 reactie gaat, weet ik niet eens waar ik moet beginnen :S

Ik heb mijn examens trouwens van de examenCdrom van de UT. Daar staan bij de wat oudere examens alleen antwoorden...geen uitleg, vandaar.

Reageer