Springen naar inhoud

wanneer zijn de bidprentjes eigenlijk ''ingevoerd''?

• Log in om te kunnen reageren

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2006 - 00:17

he hallo,
een vraagje ;wanneer zijn de bidprentjes eigenlijk een beetje standaard ingeburgerd in de kerk?
en maakt het ook nog verschil in katholieke of het protestantse geloof wbt de bidprentjes?
wat is oorsprong over dit''ritueel''? en wanneer was dat dan ongeveer?
groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Antilight

Antilight

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2006 - 09:05

Hopelijk is dit een andwoord op je vraag:
"De voorloper van de bidprentjes ontstonden rond de 15de eeuw in Nederland dit was door de goddienstoorlog die toen aan de gang was. Deze zorgde ervoor dat de katholieke gemeenschap steeds meer een minderheid werd. Dit probeerde de mensen tegen tegaan door prentjes te verspreiden. Dit om het geloof nieuw leven in te blazen.
Rond 1850 waren de prentjes veranderert in bidprentjes, eerst nog alleen tekst maar daarna ook tekeningetjes. "

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2006 - 10:16

maakt het ook nog verschil in katholieke of het protestantse geloof wbt de bidprentjes?

Bidprentjes binnen de protestantse kerken? Wow, Pangeaman, dat zou vloeken in de kerk zijn! Het idee alleen al, daar moet een protestant van braken.

Volgens een modern Rooms katholiek noemt men de doodsprentjes, die de grootste groep onder de bidprentjes vormen, tegenwoordig 'gedachtenisprentjes'.

Overzicht: www.oud-ver-didam.nl/bidprent1.html

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2006 - 23:30

Bidprentjes binnen de protestantse kerken? Wow, Pangeaman, dat zou vloeken in de kerk zijn! Het idee alleen al, daar moet een protestant van braken.

ja , ik moet toegeven dat ik weinig kennis van zaken heb wat betreft de verschillen van zaken tussen het protestantse en het katholieke geloof.
en weet je , tot voor kort hield deze vraag me niet bezig, want ik had iets tegen deze prentjes. waarschijnlijk ''de dood'' die eromheen hangt.
maar omdat ik al een jaar of 15 met mijn stamboom bezig ben, ben ik sinds kort deze prentjes van de familie gaan verzamelen. puur en alleen om bv de datum te controleren, of de plaats van begraven enz. de oudste is van 1896. nog niet zo oud dus, maar wel al een eind op weg.
mijn gedachte was gewoon simpel; hoe deden ze het vroeger en vanwanneer begonnen deze prentjes? dat was mijn gedachte erachter.
maar de bijgevoegde link is duidelijk.
sta open voor meer discussie hierover.
groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures