GLM repeated measures

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

GLM repeated measures

Hallo,

Ik heb een vraag betreffende het volgende. Voor een onderzoekje dat ik uitvoer met een aantal mensen wil ik kijken hoe 2 groepen (=BS factor) verschillen mbt de reactietijden in een taakje met 4 condities (=WS factors). Om dit te doen heb ik GLM repeated measures gebruikt, alleen heb ik een vraag over de uitvoer.

Het conditie effect blijkt significant en ik heb pairwise comparisions opgevraagd om dit verder uit te diepen. Bij het main effect van conditie wordt elke conditie met elkaar vergeleken, en nu blijkt dat conditie 4 sign verschilt van alle andere condities. Nu vraag ik me af of dat dat geldt voor beide groepen? Of is dit resultaat zeg maar samengenomen over de 2 groepen? Ik wil namelijk weten wat het effect is van de WS factor binnen elke groep, maar kan ik dit dan aflezen uit de pairwise comparisons vd GLM uitvoer of moet ik hiervoor een one-way ANOVA doen voor elke groep apart?

Hopelijk is duidelijk wat mijn vraag is en kan iemand mij helpen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: GLM repeated measures

Ik zou je graag helpen maar ik begrijp het niet zo goed (dat ligt waarschijnlijk niet aan jou maar aan mij)
Nu vraag ik me af of dat dat geldt voor beide groepen? Of is dit resultaat zeg maar samengenomen over de 2 groepen? Ik wil namelijk weten wat het effect is van de WS factor binnen elke groep, maar kan ik dit dan aflezen uit de pairwise comparisons vd GLM uitvoer of moet ik hiervoor een one-way ANOVA doen voor elke groep apart?
Als je het gequote deel nog eens kunt verduidelijken zal ik nog eens een poging wagen om je te begrijpen.

Volgens mij wil je gewoon elke conditie vergelijken tegenover de andere condities samen en dat kan via een Scheffé of een Bonferonni
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 2

Re: GLM repeated measures

Hoi



ja sorry volgens mij heb ik het niet zo duidelijk verwoord.

Nog een poging:

ik wil 2 groepen vergelijken (normalen + autisten) mbt de reactie tijden op een bepaalde taak (flanker taak). Deze taak kent 4 condities, en uit de repeated measures GLM uitvoer blijkt dat het conditie-effect significant is. Maar dit geeft mij te weinig info, omdat ik wil weten welke conditie sign. is. Daarom heb ik post-hoc tests (pairwise comparisons) opgevraagd, en hieruit blijkt dat conditie 4 om het zo maar even te noemen, significant verschilt van alle andere condities. Maar ik vraag me nu af of ik uit deze uitvoer kan opmaken dat dit geldt voor de normalen en autisten groep. Ik denk zelf dat ik, om dit te weten te komen, aparte ANOVA (oid) moet doen voor de normal en autisten groep apart, omdat ik dus ook wil weten hoe de condities verschillen van deze 2 groepen apart.

Nou, hopelijk is mijn verhaal nu iets duidelijker.

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: GLM repeated measures

Ik had eerder geopteerd voor een multiregressie analyse (voor de bijdrage van elke conditie te weten) met aanmaken van een dummyvariabele voor groepen waarden 0 voor normaal (referentie) en waarden 1 voor autisten. Verder kon je dan nog interactievariabelen aanmaken mbt dummyvariabele per conditie. Maar..iedereen zijn werkwijze.

De bijdrage van normaal vs autisten kan je inderdaad zien door een ANOVA toets (door te kijken of de gemiddelden significant verschillen)

Maar, ik ben ook maar een student, en ik maak hélas veel fouten tegen statistiek. Ik denk dat hier grotere genieen zitten dan mij. Dus alle hulp is welkom :roll:
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Reageer