Germanen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Germanen

Hello, mijn zoon had als taak het opzoeken van de vrijetijdsbestedingen van de germaanse vrouw, op internet, spijtig genoeg hebben wij niets gevonden, kan iemand mij wat informatie daarover geven?

Voor mijn zoon is het te laat (voor de rest van de klas trouwens ook) maar nu ben ik zelf wat op hete kolen om een antwoord te vinden.

Dank bij voorbaat

Shouri

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Germanen

misschien eens zoeken onder de naslagwerken van oa julius caesar. in een bib zouden ze ook wel naslagwerken kunnen hebben over het germaanse leven.

op een geschiedenisforum ga je ook zoiezo al meer hulp krijgen.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Germanen

Caesar heeft vooral over de Galliers geschreven, niet erg veel over de Germanen. Tacitus wel, maar pas op! Weinig objectief allemaal: hij stelde de Germanen voor als een soort edele wilden om hen te confronteren met het decadente Rome. Je bent beter af met een modern geschiedenis boek, want als je er niet in thuis bent is de kans groot dat je zo'n romeinse schrijver verkeerd interpreteerd. Er is ook niet lang geleden een Duitse documentaire-reeks op canvas uitgezonden over de grote volksverhuizingen in de 4e-5e eeuw, misschien kun je daar nog wel ergens video's van vastkrijgen?

Philippe Aries heeft een meerdelinge geschiendenis van het sociale leven geschreven, misschien dat je hem ook wel in de bib vindt. Er staat misschien iets in over de vrijetijdsbesteding bij de Germanen? Georges Duby heeft in 5 boeken de geschiedenis van de vrouw geschreven, zoek daar ook maar eens naar in de bib.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: Germanen

ok, bedankt voor jullie info, zal nog proberen.

Shouri

Berichten: 1.286

Re: Germanen

De germanen was een verzamelnaam van allerlei stammen, zoals de Saksen, Franken, Merovingers, Goten, Visigoten, Thuringers en ga maar zo door. Oorsprongelijk kwamen zij voor het jaar nul voor in Zweden. Een aantal Saksen die in oosterlijk-Duitsland leefde vertrokken na Groot- Britania, de Angel-Saksen. Romeinse bronnen noemde deze heidense mengelmoes germannen (Germania). Na de val van het Romeinse rijk in 476 na Christus en na de grote volksverhuizing zijn deze stammen zich gaan verenigen, vooral onder Clovis I (Merovinsche huis) en Karel de Grote (Frankisch huis), die een bredere indentiteit kregen. Vooral de R.K. kreeg meer voet aan wal onder de verdeelde stammen. Germania werd later Duitsland, zoals we dat nu kennen. Ook Nerderlanse volkstammen waren deels germaans. In Prsma voor de archeologie, is hierover meer te vinden, of over Karel de Grote sites, stambomen e.d.

Berichten: 1.286

Re: Germanen

Op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Germanen hierover meer.

Berichten: 1.286

Re: Germanen

Op http://kleioscoop.digischool.nl/tekst/midd...wen_ger_fra.htm nog meer over de Germannen en de Volksverhuizing.

Berichten: 4

Re: Germanen

Lees een vertaling van de "Gallische Oorlogen" ("De bello Gallico" is de Latijnse titel, volgens mij) van de hand van niemand minder dan Julius Caesar zelf! Het moet in iedere bibliotheek te vinden zijn.

Daarin beschrijft Caesar uitvoerig de gewoonten en gebruiken van de Germaanse volkeren.

Ik weet niet zeker of er ook iets over vrouwen in staat, want het is wel zo, dat die in de Oudheid er niet echt toe deden bij de Romeinen als het ging om oorlogje voeren.

Maar je weet natuurlijk nooit!

Reageer