Springen naar inhoud

Van filosofie naar theorie

• Log in om te kunnen reageren

01mercy

01mercy

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2006 - 21:51

Mijn is altijd geleerd bij filosofie lessen dat filosofie de basis kan vormen voor een theorie, bij een tot nog toe onbegrijpbaar fenomeen. Mits de theoretische kennis al aanwezig is om een nieuwe theorie op te zetten.

Ik vraag me af of we hedendaags niet te overtuigd zijn dat we met de huidige natuurkunde, wiskunde en biologie in staat zouden moeten zijn om alles op den duur te kunnen verklaren.

M.a.w. heeft de wetenschapper zich van de filosofie gedistancieerd?

Mercy

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 mei 2006 - 21:57

Ik vraag me af of we hedendaags niet te overtuigd zijn dat we met de huidige natuurkunde, wiskunde en biologie in staat zouden moeten zijn om alles op den duur te kunnen verklaren.

Wie is daarvan overtuigd dan?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

01mercy

01mercy

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2006 - 21:58

Het feit dat je een theorie hier niet meer met een filosofie mag beginnen

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 mei 2006 - 22:16

Oh, je bedoelt dit? Ik denk dat ie op slot werd gegooid omdat je in "theorieontwikkeling" iets neerzet waar zo te zien helemaal geen theorie werd genoemd of geopperd. Al was het misschien toepasselijker geweest om dat topic naar filosifie te verplaatsen i.p.v. meteen te sluiten.

Overigens heeft dat toch niks te maken met je vermeende overtuiging dat we met de huidige natuurkunde, wiskunde en biologie in staat zouden moeten zijn om alles op den duur te kunnen verklaren?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

01mercy

01mercy

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2006 - 22:50

Ik vraag me af of we hedendaags eerder geneigd zijn om op een onbekend fenomeen een onderzoek in te stellen en getalletjes te produceren of om eerst een stapje terug te doen en te filosoferen wat het precies zou kunnen zijn.

Zijn er overigens (professionele) filosofie groepen bestaande uit wetenschappers?

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 mei 2006 - 23:15

Het willen inpassen in onze huidige modellen is leidt misschien niet altijd tot succes, omdat de modellen nog te beperkt of onvolledig zijn. Maar dingen proberen uit te drukken "wat het precies zou kunnen zijn", tja.. hoe meer je een eenduidige definitie van iets wilt, hoe meer je aan onderzoek en getalletjes (of althans de exactheid van wiskunde) vastzit.

gewoon

gewoon

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2006 - 00:27

Ik lees en hoor steeds veel theorie maar merk nooit iets van de praktijk...alles uitleggen in theorie is gemakkelijk maar het omzetten naar praktijk???

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures