Springen naar inhoud

Rusland democratie?

• Log in om te kunnen reageren

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2006 - 09:36

Gisteren zag ik op de Belgische zender Canvas het programma Lichtpunt waar het deze keer over de revoluties in de voormalige sovjetrepublieken ging.

Nu werd ook gemeld dat men in Rusland een revolutie aan het voorbereiden was tegen het Poetin-regime. Blijkbaar is mijn kennis hierover niet echt je dat, want ik dacht dat Poetin een door de bevolking verkozen president was? Dat is dus niet zo? Rusland is dus geen democratie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 08 mei 2006 - 09:43

Poetin is gekozen, en, volgens mij, op een nette manier. Nu heb je natuurlijk altijd wel risico's van fraude, maar ik kan me daar zo even geen ophef over herinneren.

Maar ook tegen gekozen regimes kunnen mensen in opstand komen. Als ze bijvoorbeeld niet waarmaken wat ze beloven. Of als de stemming van het volk gedurende de regeerperiode verandert.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2006 - 09:23

Dus, zoals ik dacht, is er geen reden tot revolutie in Rusland. Er van uitgaand dat de verkiezingsuitslag niet wordt gemanipuleerd natuurlijk.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 09 mei 2006 - 09:45

Ik heb even gezocht, en de enige goede referentie over een mogelijke revolutie in Rusland is deze: http://cf.hum.uva.nl...poetin_feb.html
Een artikel uit een tijdschrift over Rusland uit februari dit jaar.

Hierin staat dat Poetin wel aan populariteit inboet de laatste jaren, maar dat een (al dan niet fluwelen) revolutie vrij onwaarschijnlijk is.
- Jimi Hendrix -

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2006 - 17:22

Interessante vraag!

Ik heb die reportage van Lichtpunt ook gezien. Ik wist niet dat er zo internationaal werd samengewerkt.
Het Amerikaanse IRI onder McCain heeft contacten overal, net als die Bruce Jackson, Serviers adviseren Oekraieners, Oekrainers adviseren Kirgyzen, Georgiers adviseren Wit Russen enz...

Eerst een klein vraagje : ze zeiden :Senator McCain, een vriend van Bush'. Dat denk ik toch niet. In de voorverkiezingen van 2000 was hij Bush zijn rivaal binnen de partij en werden er geruchten over hem verspreid door Rove, waarvan ie zegt erg gekwetst te zijn.

Is Rusland een democratie? Waarschijnlijk niet hoor. Je moet verkiezingen hebben, vrijheid van deelname en vrijheid van menigsuiting.
Een van de drie is niet genoeg (net als in Wit Rusland)

Er was een tijd geleden ook op Canvas een hele reportage over hoe Putin aan de macht kwam. Ie zou een oorlog begonnen zijn tegen Tsjetsjenie in 1999 (sommigen suggeren zelfs , maar dat zijn suggesties, dat ie zelf een hand heeft in het opblazen van de flats in Moskou). Ie is toen premier geworden. Op 31 december 1999 trad Jeltsin af en werd hij president. Met een bijna absolute controle over de media en de populariteit die ie als president al cadeau had was ie onoverwinnelijk.

Soviet praktijken zijn nog altijd in, ie zou als hoofd van de FSB valse seksschandalen aan het licht hebben gebracht, protesterende studenten worden opgepakt,...

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 09 mei 2006 - 18:42

///Uitgaande van je onderschrift wil ik je vriendelijk verzoeken om in plaats van "ie" gewoon "hij" te gebruiken///

Inderdaad, de Russen zijn hun Sovjet-praktijken nog niet helemaal vergeten. Poetin heeft ook geen geheel schone handen gok ik. Maar een revolutie verwacht ik niet, tenzij hij, zoals in het artikel staat, rare acties gaat uitvoeren als de grondwet wijzigen voor zijn eigen gewin.
- Jimi Hendrix -

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2006 - 21:20

Is het in het grote geheel niet uberhaupt de vraag wat een democratie dan wel niet moet inhouden als we het over Rusland hebben? Want dan kan ik het ook gaan vergelijken met Amerika en de Patriot Act, Nederland en de overdaad aan overheidsbemoeienissen, Frankrijk en de achterstandswijken enz.. enz..

M.a.w. als wij onszelf als een democratie zien, dan is het misschien wel verstandig om ook dat eens onder de loep te nemen. Want Rusland heeft wat dat betreft natuurlijk een erfenis met een centrale machtsconglomeratie en de 5-jaren plannen en het is daar een heel andere soort democratie (als het al democratie is :P )

Ik zie waarschijnlijk het begrip democratie anders dan de meesten, iig zie ik Rusland niet als slechter dan bv. onze democratie. Het is hetzelfde systeem in een ander jasje verpakt.

Macht van boven, commerciŽle invloeden en een rechtlijnige politiek zowel binnenlands als buitenlands... sounds familiar :roll:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2006 - 18:37

Voor de geÔnteresseerden :

http://www.iri.org/ is de website van Irish Republican Institute, waarvan je het hoofd McCain zag eisen om de persen weer te doen draaien in Bisjkek

http://www.aeinstein.org/
De Albert Einstein organisatie, waarbij Gene Sharp werkt,die dat handboek voor revoluties heeft geschreven.

Dat handboek kan je hier trouwens downloaden :
http://www.aeinstein...ns/org/FDTD.pdf

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures