Psychologie belangrijk voor hoog IQ?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 28

Psychologie belangrijk voor hoog IQ?

I overweeg om een boek te gaan schrijven hoe je je intelligentie kunt verhogen.

Vanzelfsprekend zal ik het nodige onderzoek moeten verrichten.

Wie denkt, zo een, twee, drie dat de schrijver van een dergelijk boek zich beter kan richten op het direct verhogen van je IQ, of beter eerst zich kan richten op psychologische factoren die (abstract) denken hinderen, de effectiviteit van het geheugen, etc.

Berichten: 108

Re: Psychologie belangrijk voor hoog IQ?

Heb je een acedemischa achtergrond in psychologie of biologie? Heb je professioneel en succesvol de intellegentie van mensen kunnen verhogen met jou behandeling? Heb je je verdiept in de vele boeken, onderzoeken, literatuur die over dit onderwerp zijn geschreven?

Of zat je gewoon in jezelf te denken, en dacht je opeens een orgineel idee bedacht te hebben. Als alleen het laatste het geval is, zou ik nog wachten met schrijven.
(-% Twistedmind %-)

Berichten: 28

Re: Psychologie belangrijk voor hoog IQ?

TwistedMind schreef:Heb je een acedemischa achtergrond in psychologie of biologie? Heb je professioneel en succesvol de intellegentie van mensen kunnen verhogen met jou behandeling? Heb je je verdiept in de vele boeken, onderzoeken, literatuur die over dit onderwerp zijn geschreven?

Of zat je gewoon in jezelf te denken, en dacht je opeens een orgineel idee bedacht te hebben. Als alleen het laatste het geval is, zou ik nog wachten met schrijven.
Ik denk hier al een tijdje over na. Ik ben alleen vrijwillig overgestapt van Gymnasium naar VWO en ben vrijwillig gestopt met VWO. Ik heb geen hoge dunk van biologen en psychologen. Ook sommige wiskundigen vindt ik wat simpel van verstand. Veel boeken die over dit onderwerp zijn geschreven zijn *slecht*. Niet to the point, niet rationeel en ze zijn emotioneel.

Ik weet dat dit niet een orgineel idee is, maar dat het nooit *goed* uitgewerkt is.

En hoe zit het met mijn *vraag*?

Berichten: 18

Re: Psychologie belangrijk voor hoog IQ?

ik denk persoonlijk niet dat je je iq kunt verhogen. Misschien wel een paar puntjes als je heel vaak iq testjes gaat oefenen. Je wordt er mee geboren (jaja ik ben heel heel nature :roll: )

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Psychologie belangrijk voor hoog IQ?

"Ik heb geen hoge dunk van psychologen.."

Zucht, ik voel me wéér persoonlijk aangevalllen, maar de vele regels op dit forum gebieden mij om beleefd te blijven.

Maar, een mooie vraag, beste is natuurlijk: "Wat is intelligentie".

Gekristalliseerd?

Wat zei Binet?

Wat zei Goddard?

En oh ja, als je aan je onderzoek klaar is, gelieve het eens te posten.

Kwestie van niet al te snelle conclusies te trekken over ...
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 28

Re: Psychologie belangrijk voor hoog IQ?

Napoleon Dynamite schreef:"  

Zucht, ik voel me wéér persoonlijk aangevalllen, maar de vele regels op dit forum gebieden mij om beleefd te blijven.
heel verstandig...

> Wat is intelligentie?

Men kan met een dure definitie komen, maar laten we vooral to-the-point blijven en ons gezonde verstand blijven gebruiken. Vooral *praktisch* zijn.

Oke, wat is intelligentie?

Ik denk dat ieder mens *weet* waar ie moet beginnen om slimmer te worden, of om dingen slimmer aan te pakken of op een slimmere manier dingen te leren.

Dus dan komen we aan bij -discipline-, of is dat wel het juiste woord?

Het is bekend dat genieen over een zeer sterke wilskracht beschikken. Wellicht dat een dergelijk boek de -wil- in een mens moet doen ontwaken, de -wil- om slimmer te worden dan de schrijver die hem/haar uitlegt hoe je slimmer moet zijn.

Iemand met een IQ van 190 zei in een email tegen mij dat hij de eerste zal zijn die mijn boek zal kopen.

Maak jullie borst maar nat. Zo'n boek komt er en de hele samenleving gaat intelligenter en aardiger worden. Ja, ik geloof dat in principe vriendelijkheid en intelligentie hand in hand gaat. Als je intelligenter bent ben je zekerder van jezelf en niet onuitstaanbaar. Je weet waar je het over hebt en daar kun je op bouwen.

Berichten: 672

Re: Psychologie belangrijk voor hoog IQ?

Vincent1976 schreef:
Napoleon Dynamite schreef:"  

Zucht, ik voel me wéér persoonlijk aangevalllen, maar de vele regels op dit forum gebieden mij om beleefd te blijven.
heel verstandig...

> Wat is intelligentie?

Men kan met een dure definitie komen, maar laten we vooral to-the-point blijven en ons gezonde verstand blijven gebruiken. Vooral *praktisch* zijn.

Oke, wat is intelligentie?

Ik denk dat ieder mens *weet* waar ie moet beginnen om slimmer te worden, of om dingen slimmer aan te pakken of op een slimmere manier dingen te leren.

Dus dan komen we aan bij -discipline-, of is dat wel het juiste woord?

Het is bekend dat genieen over een zeer sterke wilskracht beschikken. Wellicht dat een dergelijk boek de -wil- in een mens moet doen ontwaken, de -wil- om slimmer te worden dan de schrijver die hem/haar uitlegt hoe je slimmer moet zijn.

Iemand met een IQ van 190 zei in een email tegen mij dat hij de eerste zal zijn die mijn boek zal kopen.

Maak jullie borst maar nat. Zo'n boek komt er en de hele samenleving gaat intelligenter en aardiger worden. Ja, ik geloof dat in principe vriendelijkheid en intelligentie hand in hand gaat. Als je intelligenter bent ben je zekerder van jezelf en niet onuitstaanbaar. Je weet waar je het over hebt en daar kun je op bouwen.
Hoe zit het dan met de verstandelijke ontwikkeling van een driejarige bvb...hoe kan die weten,slimmer willen worden?

Die grote wilskracht,motivatie van genieen is vaak aanwezig bij mensen die zich op 1 facet richten (muzikale genieen bvb)..was mozart een genie? muzikaal wel,in de omgang was't een ramp.

Ik hoop dat je nieuwe definitie van intelligentie zijn door jou verwachtte doorbraak kent...succes
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Psychologie belangrijk voor hoog IQ?

Men kan met een dure definitie komen, maar laten we vooral to-the-point blijven en ons gezonde verstand blijven gebruiken. Vooral *praktisch* zijn.
Ik vind het allesbehalve to the point.

Laten we vooral praktisch blijven en weten wat je wil verhogen in plaats van te hopen op een Einstein moment.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Psychologie belangrijk voor hoog IQ?

Oke, wat is intelligentie?

Ik denk dat ieder mens *weet* waar ie moet beginnen om slimmer te worden, of om dingen slimmer aan te pakken of op een slimmere manier dingen te leren.

Dus dan komen we aan bij -discipline-, of is dat wel het juiste woord?

Het is bekend dat genieen over een zeer sterke wilskracht beschikken. Wellicht dat een dergelijk boek de -wil- in een mens moet doen ontwaken, de -wil- om slimmer te worden dan de schrijver die hem/haar uitlegt hoe je slimmer moet zijn.

Iemand met een IQ van 190 zei in een email tegen mij dat hij de eerste zal zijn die mijn boek zal kopen.

Maak jullie borst maar nat. Zo'n boek komt er en de hele samenleving gaat intelligenter en aardiger worden. Ja, ik geloof dat in principe vriendelijkheid en intelligentie hand in hand gaat. Als je intelligenter bent ben je zekerder van jezelf en niet onuitstaanbaar. Je weet waar je het over hebt en daar kun je op bouwen.
Kun je jezelf wat verduidelijken. Men *weet* is te vaag, dat moet preciezer. De stap naar discipline is ook uit het niets. De wilskracht van genieen, heb je daar een onderzoek bij, of een boek, een link, of een andere bron?

Dat iemand met een IQ van 190 (hoe komt ie daaraan??) die je boek wil kopen is leuk voor je, maar bewijst niet dat je boek boeiend zal zijn of niet.

Ik maak verder mijn borst al nat, doe ik ook wat.

En vriendelijkheid en intelligentie, heb je daar bronnen voor, wat aan geloven dat iets zo is, hebben we weinig, zeker als het niet geconstrueerd is met reeds bestaande kennis. En intelligentie en zelfverzekerdheid, hetzelfde verhaal.

groeten, een nieuwsgierige windsurfer

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Psychologie belangrijk voor hoog IQ?

Ik ben alleen vrijwillig overgestapt van Gymnasium naar VWO en ben vrijwillig gestopt met VWO. Ik heb geen hoge dunk van biologen en psychologen. Ook sommige wiskundigen vindt ik wat simpel van verstand.  
Ik wil niet lullig doen, maar wat doe je dan nu? en waarom denk je dat mensen een boek gaan kopen om hun intelligentie te verhogen (wat volgens mij maar in zeer beperkte mate mogelijk is) van iemand die zelf nou niet zo hoog staat op de ladder qua wat hij al bereikt heeft met die intelligentie? Je hebt niks om aan te tonen, geen mensen die door jou "behandeling/denkwijze/ hoe je t ook noemt" aantoonbaar intelligenter (en daardoor succesvoller?) zijn geworden. Dus wat moeten we dan met zo`n boek, dat wederom volledig op speculaties en aannames berust?

Iedereen kan toch zelf wel bedenken dat je met veel wil en dicipline sneller ergens komt/meer leert?

ps: waarom ben jij dan gestopt met je opleidingen, als je zo overtuigd bent van die dicipline waardoor je die hogere inteligentie (?) bereikt?

Berichten: 20

Re: Psychologie belangrijk voor hoog IQ?

Iemand met een IQ van 190 zei in een email tegen mij dat hij de eerste zal zijn die mijn boek zal kopen.  
Goh, 190 IQ op welke test? :roll:

Je gehele opzet getuigd mss wel van goede bedoelingen maar doe me eens een plezier en lees minstens 1 wetenschappelijk boek of artikel over het onderwerp.

Effie een paar vragen:

Hoe ga je controleren of het IQ gestegen is m.a.w welke test ga je gebruiken ?

Hoe ga je controleren of die betrouwbaar is ?

Hoe ga je de validiteit van de test controleren ?

Hoe ga je test-control-bias uitschakelen ?

(je kan mensen leren IQ testen maken en ze zullen significant beter scoren maar dat wil niet zeggen dat hun IQ omhoog is gegaan)

Wat is je antwoord op het nature/nurture debat?

Ik ga ervan uit dat je al a priori een bevooroordeelde emperist tot in de kist bent.

In welke mate ga je intelligentie kunnen verhogen?

Lukt het ook met outliners?

Wat is je mening over genetische inslag?

Hoe ga je je boek wetenschappelijk testen?

Welke statistische toets en welke parameters ga je gebruiken?

Welk betrouwbaarheidsinterval streef je na?

Niemand kan op dit moment alles van psychologie afweten

Niemand kan op dit moment een facet van de psychologie volledig vatten

Niemand kan op deze moment het begrip intelligentie volledig vatten

En niemand heeft zelfs alle info van een facet van intelligentie

Maar met wilskracht kom je er wel !!!

Hoe slimmer worden in 10 delen,

koop het eerste deel voor slechts 1 euro.

Bestel nu en krijg gratis de verzamelmap !!

Berichten: 28

Re: Psychologie belangrijk voor hoog IQ?

De wilskracht van genieen, heb je daar een onderzoek bij, of een boek, een link, of een andere bron?
Heel simpel: voor geniale ideeen moet je je inzetten, wilskracht hebben. Dat is toch wel bekend? Moet een boek dat aantonen?
En vriendelijkheid en intelligentie, heb je daar bronnen voor, wat aan geloven dat iets zo is, hebben we weinig, zeker als het niet geconstrueerd is met reeds bestaande kennis.
In mijn ervaring zijn intelligentie mensen vaak vriendelijker. Ook mensen met een zogenaamd 'laag' IQ kunnen nog al intelligent zijn en vriendelijk. Ik zal eens kijken of ik bronnen kan vinden.

Berichten: 28

Re: Psychologie belangrijk voor hoog IQ?

Je hebt niks om aan te tonen, geen mensen die door jou "behandeling/denkwijze/ hoe je t ook noemt" aantoonbaar intelligenter (en daardoor succesvoller?) zijn geworden.
Ik merk dat nu ik op een meer rationele manier met mijn vrienden en familie praat, ze rationeler zijn. Of alleen tegen mij? Dat weet ik nog niet.
ps: waarom ben jij dan gestopt met je opleidingen, als je zo overtuigd bent van die dicipline waardoor je die hogere inteligentie (?) bereikt?
Ik geloof in zelfstudie. Leraren voelen zich maar al te vaak gepasseerd als je slimmer bent.

Berichten: 28

Re: Psychologie belangrijk voor hoog IQ?

Goh, 190 IQ op welke test? :roll:
Geen idee! Een moeilijke...
Je gehele opzet getuigd mss wel van goede bedoelingen maar doe me eens een plezier en lees minstens 1 wetenschappelijk boek of artikel over het onderwerp.
Ik lees heus wel wat, maar denk liever. Veel 'wetenschappelijke' werken zijn hopeloos emotioneel. Moet ik niets van hebben.
Hoe ga je controleren of het IQ gestegen is m.a.w welke test ga je gebruiken ?
Wat dacht je van de test: als de hele omgeving van de persoon zegt: wat is hij/zij *slim* geworden!
In welke mate ga je intelligentie kunnen verhogen?
In *hoge* mate. Dat zou mijn plan zijn.
Wat is je mening over genetische inslag?
Dat het ver, ver overrated is..
>Hoe slimmer worden in 10 delen,

> koop het eerste deel voor slechts 1 euro.

> Bestel nu en krijg gratis de verzamelmap !!
Ha ha! leuk..

Berichten: 20

Re: Psychologie belangrijk voor hoog IQ?

Ik kan je alleen maar toejuichen in je non-conventionele methodes maar als je de air hebt om de hele wetenschappelijke methodologie te kunnen platleggen mag je best met sterkere argumenten afkomen.
Wat dacht je van de test: als de hele omgeving van de persoon zegt: wat is hij/zij *slim* geworden!
Als al uberhaupt een groot deel (want gehele is zowiezo onhaalbaar) dat zegt ruikt het naar bias en onbetrouwbaarheid.

Sociale psychologie: fundamentele attributiefout, oordeelsbias,etc...etc..

Bv: een quizmaster wordt als slimmer beoordeeld dan de kandidaten omdat hij het antwoord op alle vragen weet...

Bv: De autist Ken ''weet'' alles dat hij gelezen en kan dit reproduceren maar heeft een IQ onder de 100.

Slim verwijst in de volksmond trouwens naar kennis en niet naar probleemoplossend gedrag.

Ik heb een tip voor je:

-Als je doel is veel geld te verdienen op de kap van de onwetende dan blijf je best in de volkspsychologie.

-Wil je daarentegen respect afdwingen van wetenschappers , dit kan zelfs door NIET wetenschappelijk te zijn dan moet je ofwel een zeer goed theoretisch opgebouwd speculatief model opbouwen en dit toetsen.

Ofwel moet je een rationeel doordacht alternatief verzinnen op het huidig methodologisch paradigma.

Vooral in het laatste geval zul je hier dan eerst KENNIS van moeten verwerven voor je het zal kunnen platleggen.

Hoe dan ook haal je verschillende begrippen door elkaar , heb je niet genoeg kennis van zaken en mag je me het emotioneel getint artikel eens doorsturen !!

(liefst dan ook 1 van na 1945)

PS: Statistisch gezien is een IQ-score van 190 waarnemen gemiddeld genomen ZEER onbetrouwbaar, ik stel voor dat je toch ook basiskennis van statistiek verwerft. (Tenzij er meerdere test gebeurt zijn, wat ik betwijfel).

Gesloten