Springen naar inhoud

Ongelijke maandlengten in de westerse kalender

• Log in om te kunnen reageren

Norbert

Norbert

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2006 - 19:43

Hallo iedereen.
Ik ben nieuw hier. Ik studeer op Hogeschool windesheim docent biologie. Ik moet een opdracht maken. Eenonderdeel va de opdracht is een forumdiscussie starten. Nou ben ik hier best wel bekend mee op zich. Echter hoop ik hier het publiek te vinden dat interesse heeft in het onderwerp waar mijn discussie over moet gaan.

Zoals jullie in de titel al lazen: Ongelijke maandlengten in de westerse kalender
Ik vraag me af waarom de maanden niet gewoon regelmatig verdeeld zijn. Volgens mijn bronnen:
http://www.fys.ruu.n...nders.html#v378
(is maar een voorbeeld van 1 van mijn bronnen)
Volgens mijn bronnen is er niet echt bekend waarom sommige maanden standaard 31 dagen hebben en anderen 1 minder, en sommige nog minder.

Misschien dat jullie inzichten hebben waarom dit zo is gedaan?
Hopelijk wordt dit een succesvol topic, dat zou mij in ieder geval helpen bij de opdracht.
Indien dit topic bij een ander forumgedeelte hoort, mijn excuus, ik ben hier compleet voor het eerst.

Met vriendelijke groet,
Norbert de Langen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 mei 2006 - 20:23

Dit lijkt me historisch zo bepaald. Waarom specifiek hiervoor is gekozen is mij onbekend. Ik verplaats 'm naar geschiedenis, misschien dat dit topic daar beter tot zijn recht komt.
"Meep meep meep." Beaker

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 09 mei 2006 - 07:58

Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd. Het zou makkelijker zijn als we gewoon 13 maanden zouden hebben van 28 dagen. Dan kom je uit op 364 dagen. Een jaar duurt 365,25 dagen, dus dan houd je 1,25 dag over per jaar. Als je dan ieder jaar 1 maand een extra dag zou geven (bijvoorbeeld de 13e maand die dan 29 dagen zou krijgen) en eens in de 4 jaar nog een schrikkeljaar zoals we dat nu hebben, dan komt alles precies uit.

Echter denk ik dat het vroeger niet zo eenvoudig was. Ik kan me voorstellen dat men in de tijd van Julius Ceasar (de grondlegger van de Juliaanse kalender, die weer de basis vormt voor de Gregoriaanse kalender die tegenwoordig gebruikt wordt) bang was om jaarlijks een maand lang met het getal 13 geconfronteerd te worden. Een kwestie van bijgeloof. Zelfs al zou Juultje er niet bang voor zijn, dan zou hij toch veel problemen krijgen om het bij het volk ingeburgerd te krijgen lijkt mij.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

EelcoStorm

EelcoStorm

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2006 - 08:41

Ik kan me voorstellen dat men in de tijd van Julius Ceasar (de grondlegger van de Juliaanse kalender, die weer de basis vormt voor de Gregoriaanse kalender die tegenwoordig gebruikt wordt) bang was om jaarlijks een maand lang met het getal 13 geconfronteerd te worden. Een kwestie van bijgeloof. Zelfs al zou Juultje er niet bang voor zijn, dan zou hij toch veel problemen krijgen om het bij het volk ingeburgerd te krijgen lijkt mij.

Volgens mij is het bijgeloof rond het getal 13 van ruim na Julius Caesar...

Eelco

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 mei 2006 - 08:45

Wat ik me nog herinner van wat er vroeger op school over is verteld:

Het streven was om het jaar te verdelen in 12 ongeveer gelijke maanden. Daarom komen ze op een afwisseling van 30 en 31 dagen. Echter, juli en augustus zijn twee opvolgende maanden die beide 31 dagen hebben. Dat komt omdat die maanden zijn genoemd naar Romeinse keizers, en ze wilden geen van tweeŽn te kort doen.
Aan het eind bleek het niet te passen, dus heeft de laatste maand (februari) 28 of 29 dagen.
Oorspronkelijk was maart nl. de eerste maand. Je kunt dat nog terugzien aan september=zevende, oktober=achtste, november=negende, december=tiende.

Pas met de invoering van de Gregoriaanse (=christelijke) kalender is de start in januari gelegd, als eerste maand na de geboorte van Jezus.
Hetgeen overigens niet correct is, want Jezus is in het voorjaar geboren en niet in december.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 09 mei 2006 - 09:00

Ik kan me voorstellen dat men in de tijd van Julius Ceasar (de grondlegger van de Juliaanse kalender, die weer de basis vormt voor de Gregoriaanse kalender die tegenwoordig gebruikt wordt) bang was om jaarlijks een maand lang met het getal 13 geconfronteerd te worden. Een kwestie van bijgeloof. Zelfs al zou Juultje er niet bang voor zijn, dan zou hij toch veel problemen krijgen om het bij het volk ingeburgerd te krijgen lijkt mij.

Volgens mij is het bijgeloof rond het getal 13 van ruim na Julius Caesar...

Eelco

Ik heb het proberen op te zoeken, maar de tijd van het ontstaan is niet helemaal duidelijk. Wel is duidelijk dat ten tijde van het ontstaan van het christendom al gebruikt was.

Interessant gegeven dat ik ben tegengekomen is dat 12 als het getal van perfectie gezien wordt. Hierdoor is ervoor gekozen om Jezus 12 apostelen toe te kennen, zijn er 12 uren, en heeft het jaar dus uiteindelijk ook 12 maanden gekregen. 13 is 1 meer dan 12, wat dus een teken zou zijn dat je "meer dan perfect" wil zijn. En dat moet ongeluk brengen, is de redenatie.

Of het ongeluk van 13 of de perfectie van 12 de reden is geweest om voor 12 maanden te kiezen weet ik niet. Misschien wel beide. Daarnaast was 12 vroeger ook het grondtal, zoals 10 dat tegenwoordig is. Misschien dat de combinatie van deze 3 argumenten de reden is geweest om voor de 12 maanden te kiezen.
- Jimi Hendrix -

Hans Erren

Hans Erren

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2006 - 09:28

de romeinse kalender ziet er dus zo uit beginnend in maart
M A M J J:  31 30 31 30 31

A S O N D:  31 30 31 30 31

J F:        31 28/29

best wel gestructureert dus, alternatieve maandlengtes zijn te vinden in de ethiopische en de perzische kalenders

De ethiopische kalender kent twaalf maanden van dertig dagen plus een schikkelmaand van 5 of zes dagen. Vandaar de reclameslogan "Ethiopia thirteen months of sunshine". De ethiopische kalender is juliaans (elke vier jaar een schrikkeljaar) en wijkt daarom steeds verder af
http://en.wikipedia....iopian_calendar

De perzische kalender kent twaalf maanden vanaf begin van de lente, de eerste zes maanden tellen 31 dagen dan vijf maanden van 30 dagen en de laatste maand is weer een schrikkelmaand van 29 of 30 dagen. De perzische kalender is zuiver astronomisch, gebaseerd op het begin van de lente in Kabul en Teheran.
http://en.wikipedia....ranian_calendar

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 mei 2006 - 10:03

Daarnaast was 12 vroeger ook het grondtal, zoals 10 dat tegenwoordig is.

Deze mag je even toelichten met uitleg en het liefst een link.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 09 mei 2006 - 10:30

Mag dat? Fijn... :roll:

Een grondtal is in deze context het getal waarop een talstelsel is gebaseerd. Het decimale stelsel ken je waarschijnlijk (hopelijk) wel. Dit is waar wij normaal mee rekenen. Hiervoor gebruiken we 10 tekens, namelijk: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 & 9.
Het binaire stelsel, wat computers gebruiken, gebruikt slechts 2 tekens, namelijk 0 & 1. Het decimale stelsel heeft vanwege de 10 gebruikte tekens het grondtal 10, terwijl het binaire stelsel vanwege de 2 gebruikte tekens het grondtal 2 heeft.

Dit grondtal is handig om te weten wat er met een getallenreeks wordt bedoeld. 101 betekent in het binaire stelsel wat 5 in het decimale stelsel betekent. Daarom kan, om verwarring te voorkomen de notatie "101 2" gebruikt worden. Die 2 is het grondtal, dat aangeeft welk getallenstelsel gebruikt wordt.

Idemdito voor het twaalftallig stelsel. Dit heeft de 10 tekens die wij ook voor het tientallig stelsel gebruiken plus nog 2, die ik zo even niet durf te zeggen. Het hele systeem zit voor een leek even ingewikkeld in elkaar, ik weet het zelf ook even niet, aangezien ik er nooit echt mee gewerkt heb.

Wat meer info kun je hier vinden. Wil je hierover verder discussieren raad ik je aan een aparte draad in het wiskunde-forum te openen (of misschien is er al een draad over, ff zoeken).
- Jimi Hendrix -

Hans Erren

Hans Erren

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2006 - 10:38

er gaan 12 volle manen in een jaar, vandaar 12 maanden.
365.25/29.5306 = 12.36

Na de franse revolutie werd even het ethiopische systeem van 30 dagen per maand aangehouden, en heeft men ook nog gepoogd de decimale klok in te voeren.

Twaalf is natuurlijk wel een mooi getal, het is deelbaar door 1,2,3,4 en 6.
daarom is het uur onderverdeeld in 60 minuten, dat zelfs deelbaar is door 1,2,3,4,5 en 6, (maar dat is een ander topic).

Norbert

Norbert

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2006 - 19:19

Ik had zelf niet de kans gehad om vanmiddag dit topic te bekijken, en te posten. Blijkbaar was het niet zo'n saai onderwerp dat er geen disussie op gang zou komen, het is toch wel gelukt :roll:

Er is al een hoop gezegd..

Ik had zelf de gedachte dat het veel handiger zou zijn als alle maanden evenveel dagen zouden hebben. Ook mooier natuurlijk.

Helaas is het getal 365 niet zo makkelijk te delen. Eigenlijk alleen gemakkelijk door 5. Maar 73 maanden is wel wat veel van het goede..
Door 15 delen levert 24,3333 op
Dus 10 maanden van 24 dagen en 5 maanden van 25 dagen.
Lijkt me mooier.

12 was inderdaad een belangrijk getal vroeger. Ik denk dat ze inderdaad daarom voor 12 maanden hebben gekozen.

Hans Erren

Hans Erren

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2006 - 23:25

Dus 10 maanden van 24 dagen en 5 maanden van 25 dagen.
Lijkt me mooier.

12 was inderdaad een belangrijk getal vroeger. Ik denk dat ze inderdaad daarom voor 12 maanden hebben gekozen.

niet dus:
er gaan 12 volle manen in een jaar, vandaar 12 maanden. Waarom denk je dat het maand heet?

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 10 mei 2006 - 07:08

Ik gok dat de maancyclus het belangrijkste argument is geweest, en dat er volgens de destijds geldende normen ook geen andere reden was om van 12 af te wijken. Dit vanwege de perfectie van 12, het ongeluk van 13 en het gebruikte rekenstelsel.
- Jimi Hendrix -

Renger

Renger

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2006 - 19:01

Wat ik me nog herinner van wat er vroeger op school over is verteld:
...  
Oorspronkelijk was maart nl. de eerste maand. Je kunt dat nog terugzien aan september=zevende, oktober=achtste, november=negende, december=tiende.

Pas met de invoering van de Gregoriaanse (=christelijke) kalender is de start in januari gelegd, als eerste maand na de geboorte van Jezus.
Hetgeen overigens niet correct is, want Jezus is in het voorjaar geboren en niet in december.

Even een een vraagje: waarop is jouw stelling gebaseerd dat maart de eerste maand van het Romeinse jaar was? :roll:
Maart, een verbastering van Mars, de god van de oorlog, was weliswaar de maand waarin (vroeger) min of meer het campagne seizoen van start ging, maar was zeker niet de eerste maand van het jaar. Januari (ofwel Ianuarium) is een woord afgeleid van Janus, de god van doorgangen, poorten en deuropeningen. Vanuit deze achtergrond verwerd Janus in de loop der tijd de god van al het begin (dus ook die van het nieuwe jaar). Deze stelling word versterkt door het feit dat op de eerste dag van de eerste maand (januari dus) officieel de hoogste magistraten binnen de Republikeinse staatsvorm (de consuls) aangesteld werden voor hun jaarlijkse termijn. Jaartallen zoals wij die kennen werden slechts sporadisch gebruikt, jaren werden genoemd naar de consuls van dat jaar. (voorbeeld: het jaar 70 v.Chr stond bekend als het eerste consulaat van M. Licinius Crassus en Gn. Pompeius Magnus; het jaar 59 v.Chr. als het consulaat van C. Julius Caesar en M. Calpurnius Bibulus) Ook in de tijd van Caesar was januari het officiele begin van het jaar. :P

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 mei 2006 - 20:43

Even een een vraagje: waarop is jouw stelling gebaseerd dat maart de eerste maand van het Romeinse jaar was?  :roll:

Dat heb ik er toch bij verteld?
september=zevende, oktober=achtste, november=negende, december=tiende.
Dus gewoon een kwestie van terugtellen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures