Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 416

Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

Ik vraag me af wat er kan gebeuren als een neutronenster uitelkaar spat.

Stel er vind op een neutronenster een zo'n gigantische explosie plaats (bijv. als 2 neutronensterren met hoge snelheid op elkaar botsen, zonder dat er een zwartgat ontstaat) dat de hele neutronenster uit elkaar spat. Wat gebeurt er dan? Krijg je dan brokstukken neutronenster, of verdampt de gehele ster tot energie, of valt de gehele ster uiteen in losse neutronen?

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

Het zal aardig wat vuurwerk opleveren. Een neutronenster bestaat niet 100% uit neutronen, metname de buitenste schil bevat veel waterstof, helium en zelfs koolstof e.d. Als er twee van die sterren op elkaar klappen, dan gaat dat met zo'n enorm geweld dat er waarschijnlijk van alles gebeurt.

- Er zal enorm veel straling vrij komen, metname gamma en rontgen

- Veel materie zal inderdaad naar buiten geslingerd worden. Dat zullen veel neutronen zijn, maar ook materiaal van de buitenste schil.

- Doordat er een enorme hoeveelheid energie beschikbaar is, zullen er diverse exotische en minder exotische reacties plaats hebben. Neutronen zullen splitsen in protonen en elektronen, anti-materie zal wel gevormd worden (welke snel weer zal annihileren), maar waarschijnlijk ook wel een keur aan minder bekende deeltjes (? neutrino's, positonen, losse quarcks, mesonen, muonen etc).

- Veel van de materie zal weer naar het centrum toevallen en een nieuwe neutronen ster, of misschien zelfs een zwarte gat, vormen.

Berichten: 416

Re: Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

Hallo, nog bedankt voor het antwoord.

Een neutronenster kan uitelkaar spatten( theoreties dan), maar kan dat ook met een zwartgat?

Ik bedoel stel je hebt een zwartgat van een miljoen zonmassa's, en stel dat er binnen in een zwartgat een zo'n zware naar buitengerichte explosie plaatsvind, die vergelijkbaar is met de oerknal. Kan dan door de kracht van de explosie (tijdelijk) voorkomen worden dat alle materie in een punt samenkomt? M.a.w. kan door zo'n explosie de materie de andere kant opvliegen, zodat het gat massa verliest en vervolgens onder de kritische massa komt en dan geen zwartgat meer kan zijn? Wat gebeurt er dan bij zoiets? Wordt dan alle materie dan in energie omgezet, of onstaan er dan nieuwe sterren of vind er dan een nieuwe oerknal plaats en krijg je dan een heelal in een heelal?

Berichten: 1.404

Re: Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

Wat kan in godsnaam die explosie veroorzaken!!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

Stel het kan. Dan zal het zwarte gat toch niet uit elkaar vallen. De ontsnappings snelheid bij een zwart gat is groter dan de lichtsnelheid. Daarom kan er niets uit een zwart gat ontsnappen, ook geen brokstukken (met wat voor geweld ze ook naar buiten worden geslingerd). Het massamiddelpunt van het zwarte gat zal na de explosie op dezelfde plaats liggen, en dus zal alles weer naar elkaar toevallen.

Maar het is een erg hypothetische discussie want zwarte gaten kunnen niet ontploffen, en eenmaal een zwart gat altijd een zwart gat.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

Volgens mij kan, ook theoretisch gezien, een zwart gat niet uit elkaar spatten. Eenvoudige redenering: de maximale snelheid waarmee de schokgolf van die explosie kan voortplanten is de lichtsnelheid, en dat is minder dan de ontsnappingssnelheid. Dus kan het niet.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 30

Re: Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

uuhhm suyver

ik dacht dat een zwart gat verdampt,

en dan na een paar miljard jaartjes explodeert een zwart gat wel

maar ja als je er steeds massa blijft in proppen dan denk ik niet
licht is flauw hoe harder jij gaat hoe harder licht gaat

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

Een zwart gat kan wel stralen (Hawking), maar dat komt van deeltjes op de rand van de horizon. Een foton kan daar splitsen in een deeltje en zijn anti-deeltje. Waarbij één van de twee in het zwarte gat verdwijnt, en de ander zorgt voor de straling. Deze straling/verdamping zorgt er in ieder geval voor dat het zwarte gat niet kleiner wordt.

Berichten: 416

Re: Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

Goed materie kan niet uit een zwartgat ontsnappen, dat weet ik. Maar niemand weet wat er binnen in een zwartgat gebeurd. Als de materie zo compact wordt dan zou het theoreties toch ook mogelijk zijn dat in de kern de temperatuur heel hoog oploopt, Dat zijn theoriën die ik ergens gelezen heb. Aan de buitenkant is een zwartgat heel koud, maar in de kern kan die wel extreem heet zijn. En ook straling van hitte kan niet ontsnappen uit een zwartgat. Maar als de temperatuur zo hoog zou worden dat er steeds meer materie in energie wordt omgezet, dan verliest een zwartgat steeds meer massa. Totdat de massa onder de kritische grens van een zwartgat komt, en dan ontploft ie wel, tot niets. Alleen dat duurt gigantisch lang, dat duurt langer dan een paar miljard jaar. Ik heb in een boek van sterrenkunde, geschreven door Govert Schilling, gelezen dat de zwaarste zwarte gaten pas na een googol jaar ( een 1 met 100 nullen) verdampt zijn.

Maar dat duurt heel lang. Mijn vraag was ook of door een explosie in een zwartgat dat proces versneld kan worden.

En op de vraag wat zo'n explosie zou moeten veroorzaken. Nou als twee zwarte gaten met hun kernen opelkaar botsen. Dat moet extreem gewelddadig zijn!

Re: Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

Op de vraag wat zo'n explosie zou moeten veroorzaken. Nou als twee zwarte gaten met hun kernen opelkaar botsen. Dat moet extreem gewelddadig zijn![/quote]

Ik deel met jou theorie dat het wel kan zie ook mijn theorie op deze link.

edhoeven

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...ighlight=#17648

Berichten: 1.404

Re: Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

Maar als de temperatuur zo hoog zou worden dat er steeds meer materie in energie wordt omgezet, dan verliest een zwartgat steeds meer massa. Totdat de massa onder de kritische grens van een zwartgat komt, en dan ontploft ie wel, tot niets


Massa en energie zijn equivalent. Het doet niet terzake onder welke vorm het zich in het zwarte gat manifesteert.

Ik ben er ook niet zeker van of het begrip temperatuur nog geldig is binnen het zwarte gat.

Re: Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

Er wordt hier gesproken over een ontsnappingssnelheid die > c is. Betekent dit dan dat de zwaartekracht die het zwarte gat creëert zo krachtig is dat het boven c uitstijgt? Dit is toch per definitie onmogelijk? Gravitatie = c toch? Ben eventjes het spoor bijster geloof ik,... :shock:

Berichten: 1.404

Re: Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

Er wordt hier gesproken over een ontsnappingssnelheid die > c is. Betekent dit dan dat de zwaartekracht die het zwarte gat creëert zo krachtig is dat het boven c uitstijgt?


In de algemene relativiteitstheorie (het is daar dat zwarte gaten beschreven worden) stelt men dat gravitatie geen kracht is maar een vervorming van ruimtetijd. Energie (dus ook massa) kromt de ruimtetijd. De beweging van alle objecten wordt op zijn beurt beinvloed door die kromming. Licht zal in de gekromde ruimte steeds een geodeet volgen (is het equivalent van een rechte lijn op een gekromd oppervlak). Wanneer een bepaalde kritische massadichtheid zich voordoet zal de ruimte zo sterk krommen dat de geodeten in de omgeving allen naar één punt lopen. Maw het licht zal naar dat punt afgebogen worden. Dit noemen we een zwart gat.

Re: Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

peterdevis schreef:Massa en energie zijn equivalent. Het doet niet terzake onder welke vorm het zich in het zwarte gat manifesteert.

Ik ben er ook niet zeker van of het begrip temperatuur nog geldig is binnen het zwarte gat.
De temperatuur van een medium komt overeen met de frequentie waarmee de deeltjes in dat medium trillen. In een zwart gat bestaan geen deeltjes, er is alleen een singulariteit; een puntje dus, waarin alle energie (in een andere vorm dan massa, net als na de big bang) zit gepropt. Van temperatuur is dus geen sprake in een zwart gat.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Wat gebeurt er als een neutronenster uit elkaar spat?

Een zwart gat kent warmte noch verlichting...net als een gevangenis whehehe

Maar als de druk te groot wordt in het gevang dan gaan de gevangenen in opstand en ontsnappen ze.....

Massa bestaat uit energie en energie heeft op zeker moment geen massa meer. Een zwart gat dat bezwijkt onder zn eigen druk zou in theorie in zn kern kunnen vervliegen tot massaloze energie De holle kern wordt direct weer opgevuld en nieuwe massa wordt van buitenaf aangetrokken. Zo blijft de druk en dus de grootte van het zwarte gat stabiel.

Zijn zwarte gaten zo de hakselaars van de materie? Misschien verklaart dat het gemis aan materie in het heelal...

je weet maar nooit

Reageer