elektron deeltje of golf?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

elektron deeltje of golf?

Wie kan mij helpen? Is een elektron nu eigenlijk een deeltje of een golf

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: elektron deeltje of golf?

beide en/of geen van beide. Afhankelijk van je toepassing kan je meestal doen alsof het een van de twee is. Welke hangt af van de toepassing. Duidelijk? :shock:

Quantummechanica is niet makkelijk, niet inzichtelijk, maar wel leuk!
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: elektron deeltje of golf?

Dit is inderdaad een van de merkwaardige verschijnselen in de quantummechanica. De manier van meten bepaalt of een elektron (of foton, of proton etc) een deeltje is dan wel een golf.

Bijvoorbeeld als je een bundel elektronen op een smalle spleet "schijnt" dan zal aan de andere kant de elektronen niet alleen rechtuit gaan, maar buigen ook de hoek om. Net als in een waterbak de golven niet alleen rechtuit gaan, als ze door een spleet gaan. Zie:

http://www.gcsescience.com/pwav37.htm

Dit is een typisch voorbeeld van een golf karakter.

Echter als je een elektron-teller tussen de bundel plaats dan kan je de afzondelijke elektronen tellen, dat kan alleen als het deeltjes zijn. Dus ga je elektronen tellen dan gedragen ze zich als deeltjes.

Dit is het lastige van quantummechanica. Je probeert het je vaak voor te stellen in dingen die je om je heen ziet. Maar je begrijpt als je elektronen ziet als een soort kleine tennisballen, dan begrijp je de golven niet. Zie je elektronen als golven in water, hoe tel je ze dan? Maar dit is ook meteen het mooie van quantummechanica.

Re: elektron deeltje of golf?

Zie je elektronen als golven in water, hoe tel je ze dan?
En hoe moet ik me dit voorstellen ? Meer algemeen, het moet je een lichtgolf voorstellen, als dat al voor te stellen is... ? Want ik dacht dat een golf een beweging van materie was (bv. beweging lucht/watermoleculen veroorzaken geluids/watergolven).

Bovendien heeft licht de eigenschap door vacuüm te kunnen gaan. Dus beweging van 'iets, materie' is onmogelijk.

Ik kan me licht enkel voorstellen als fotonen die met de lichtsnelheid gaan, en bovendien op en neer gaan, enzo een sinuskromme vormen.

M.a.w. hoe moet ik me een lichtgolf voorstellen ?

Dankt u

-alberto²

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: elektron deeltje of golf?

Een lichtgolf kan niet anders zijn dan een foton met een bepaalde trillingsfrequentie die een rechte lijn beschrijft:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Het vreemde vind ik dat fotonen wanneer zij in aanraking komen met materie, bijvoorbeeld een elektron in aangeslagen toestand kunnen brengen (elevatie). Echter waar blijft het foton dan? Verdwijnt deze volledig, maar dat zou niet kunnen, tenzij de foton (materie) overgaat in energie --> E = m x c2

Maar waar blijft de energie?

Berichten: 718

Re: elektron deeltje of golf?

M. Mulder schreef:Het vreemde vind ik dat fotonen wanneer zij in aanraking komen met materie, bijvoorbeeld een elektron in aangeslagen toestand kunnen brengen (elevatie). Echter waar blijft het foton dan? Verdwijnt deze volledig, maar dat zou niet kunnen, tenzij de foton (materie) overgaat in energie --> E = m x c2

Maar waar blijft de energie?
Het foton wordt inderdaad omgezet in energie. Wat denk je dat een aangeslagen toestand is?

Berichten: 88

Re: elektron deeltje of golf?

M. Mulder schreef:Een lichtgolf kan niet anders zijn dan een foton met een bepaalde trillingsfrequentie die een rechte lijn beschrijft:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Het vreemde vind ik dat fotonen wanneer zij in aanraking komen met materie, bijvoorbeeld een elektron in aangeslagen toestand kunnen brengen (elevatie). Echter waar blijft het foton dan? Verdwijnt deze volledig, maar dat zou niet kunnen, tenzij de foton (materie) overgaat in energie --> E = m x c2

Maar waar blijft de energie?
Die energie wordt dan toch gewoon gebruikt om dat elektron in aangeslagen toestand (dus een hoger energieniveau) te brengen?

Ik dacht trouwens dat elektronen deeltjes waren die zich voortbewogen in golven, of is dit heel raar of verkeerd?

Re: elektron deeltje of golf?

Een lichtgolf kan niet anders zijn dan een foton met een bepaalde trillingsfrequentie die een rechte lijn beschrijft:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dit is enkel de baan die het foton gedurende een bepaalde tijd volgde, en het is dus helemaal geen momentopname. Als je een momentopname zou nemen, zou je een punt, het foton ... een deeltje vinden en dus helemaal geen golf. (in de laatste zin wellicht een misvatting omtrent deeltje/golf ... zie komende vraag onderaan)

Je zou wel zo'n vorm kunnen vinden voor een momentopname als je een aaneenschakeling van fotonen zou hebben.

Nu m'n vraag: kan één enkel foton een golf voorstellen??

Dankt u

-albertinov²[/quote]

Berichten: 88

Re: elektron deeltje of golf?

Nu m'n vraag: kan één enkel foton een golf voorstellen??
Een foton niet, de beweging van het foton wel...

Re: elektron deeltje of golf?

albertinov² schreef:

Nu m'n vraag: kan één enkel foton een golf voorstellen??



Een foton niet, de beweging van het foton wel...
Klopt niet volgens mij, want hoe verklaar je dan het interferentie karakter van fotonen, bij het beroemde experiment van Young, het 2 spleten experiment dacht ik (zoek maar op ...)?

Maar 'JV' legt het goed uit enkele antwoorden hoger ...

Re: elektron deeltje of golf?

ik wou is aan mensen ,die er meer van weten, vragen of het niet mogelijk is dat een deeltje een golf word doordat het in een andere dimensie was?

:shock: Bv een deeltje bestaat in de 3de dimensie?maar door een of ander speciaal orbitaal dat we niet kunnen waarnemen beland het in de vierde(dat eigenlijk de derde + tijd erbij is),dus kan het niet dat het deeltje doordat het in de vierde (of mss hogere???)dimensie komt oneindig uitgerokken raakt (tot een golf) en in de derde (waarneembare)dimensie terugvalt en toch een golf blijft????

Kenneth Verheggen,een leerling uit 5de Latijn-Wetenschappen aan het Koninklijk Atheneum Kortrijk(shibbyv@hotmail.com)laat aub weten wat je er van vind...Bij voorbaat dank ;)

Re: elektron deeltje of golf?

oja,mss verandert de golf terug in een deeltje(ik bedoel vooral elektron) door via een soort van s-orbitaal heel dicht bij de kern van een atoom te komen, meedraait in dat orbitaal en door de aantrekking een soort tegenkracht (wet van actie en reactie) aangaat en zo een massa bekomt???(dit laatste heb ik pas bedacht na ik mijn eerste bericht plaatste,dat eerste heb ik echt over nagedacht en het leek me iets logischer...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: elektron deeltje of golf?

Volgens de quantum mechanica voert elk deeltje een golfbeweging uit: een electron, een proton, een atoom, een molecuul en ook een olifant.

Echter, deze golfbeweging hangt af van de massa van het deeltje en alleen bij zeer kleine massas stelt de golf iets voor.

Licht is iets gecompliceerder. Maxwell beschreef licht als electromagnetische golven. Maar omdat er experiment waren waarin bleek dat licht ook deeltjeseigenschappen had (impuls) is de theorie van de foton in beeld gekomen.

Een foton maakt dus geen golfbeweging. Licht gedraagt zich zowel als energie deeltje en electromagnetische golf.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: elektron deeltje of golf?

Volgens de quantum mechanica voert elk deeltje een golfbeweging uit: een electron, een proton, een atoom, een molecuul en ook een olifant.


fout: elk deeltje IS ook een golf

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: elektron deeltje of golf?

fout: elk deeltje IS ook een golf
Mijn fout. :shock:

De exacte definitie van de wave-particle duality:

Afbeelding
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer