Golven voorstellen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 79

Golven voorstellen

Zijn golven in het 3D uitdeinende bollen ?
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: Golven voorstellen

Kun je dan wat specifieker zijn in je "golven" ?

Berichten: 79

Re: Golven voorstellen

lichtgolf ofzo?

of elektron. of geluid

zijn er zoveel verschillen? kd8 dat het allemaal hetzelfde was
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."

Re: Golven voorstellen

Ja zou ik ook wel eens willen weten:

'Hoe moet ik me een lichtgolf/elektronengolf voorstellen ?'

( als dat al voor te stellen is, want het is begrip uit de kwantummechanica)

Berichten: 717

Re: Golven voorstellen

Geluidsgolven zijn echt golven, zoals ook golven in water. Dit kun je zichtbaar maken door in een (glazen/perspex) buis licht poeder te strooien en ene speakertje aan het einde van de buis te monteren. Als je een eentonige geluidsgolf hier doorheen stuurt zal het poeder de vorm van de geluidsgolven aannemen. Het staat dan letterlijk in 3D in de buis te 'dansen'.

Licht kan worden gezien als straling en als golf. Het is een combinatie van magnetische en elektrische trilling in de ruimte. Het feit dat lichtgolven te splitsen zijn en kunnen interferen geeft aan dat licht zich als golf moet gedragen. Daarnaast kan licht ook gezien worden als deeltjes straling. Bijvoorbeeld alfastraling. Het heeft dan geen magnetische component.

Re: Golven voorstellen

Ik zie straling als een foton die op en neer beweegt, en terzelfder tijd vooruit gaat met de lichtsnelheid, met als gevolg dat de beweging een sinuskromme vormt:

~~~~~~~~~~~~

Maar dit is toch geen momentopname, wel de baan die het foton gedurende een tijd volgde, als je een momentopname zou nemen zou je gewoon een 'punt' hebben, nl. het foton. M.a.w. m'n beschrijving hierboven stelt een DEELTJE voor.

Maar hoe moet ik me een lichtGOLF voorstellen ? Want door het interferentie karakter dat het vertoont bij 2 fijne spleten, moet het een soort 'watergolf' zijn, en niet zo'n sinuskromme.

Wetenschapper-dudes antwoord eens aub, coz ur the man ...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Golven voorstellen

Tja, hoe je je een lichtgolf moet voorstellen blijft heel erg lastig. Ik kan er zelf ook niet al te veel bij voorstellen (intuitief denk ik over licht altijd als zijnde een deeltje, maar ik realizeer me wel welke beperkingen dat met zich meebrengt).

Als je 'netjes' wil denken over licht als golf, dan moet je denken aan twee velden: het electrische- en het magnetische veld. Deze twee velden oscilleren (loodrecht op elkaar) zodanig dat er een golf in een goed gekozen richting beweegt. Die golf (het kan een lopende of een staande golf zijn, afhankelijk van je toepassing) is de lichtgolf die je zoekt:

Afbeelding

Hier zie je als sinus weergegeven de sterkte en polarizatie van het licht. Bedenk wel dat (indien er geen externe invloeden op het licht werken) het licht zelf de rechte blauwe pijl volgt. De energie beweegt niet op-en-neer in de ruimte, maar volgt een rechte lijn!

Heel duidelijke links (engels):

Light as a Wave

Light as a Particle

Characteristics of a Photon
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 1.404

Re: Golven voorstellen

Volgens mij onstaat er veel verwarring door de lichtgolven als een sinusvorm op papier te tekenen (ook al klopt dit fysisch). Hierdoor realiseren de meeste mensen niet dat die sinusvorm de grote van het elektrisch veld doorheen de tijd voorsteld. Het is dus niet zo dat het foton deze baan volgt.

Een foton stel ik mij steeds voor als een pakketje (deeltjeseigenschappen) energie, waar die energie voordurend overgaat van elektrische naar magnetische overgaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Golven voorstellen

Als je het als een pakketje voorstelt, dan is het in een punt geconcentreerd en is het dus een deeltje. Licht als een golf is een elektrisch en magnetisch veld loodrecht opelkaar, maar deze gaan niet in elkaar over, maar zijn tegelijk maximaal en minimaal

Afbeelding

De fout die snel gemaakt wordt is dat je de golf als een deeltje ziet die een sinus functie volgt, en dat is het zeker niet. Bij licht golft er dus geen materie op en neer zoals bij watergolven of geluid.

Overigens kan je geluid ook als deeltje beschrijven, zgn fononen.

Re: Golven voorstellen

AHA, bedankt, nu snap ik het :shock:

Re: Golven voorstellen

Als het licht van de zon hierheen komt draven, dan moeten er toch deeltjes hierheen gaan. Immers het reist door vacuum, dus een mediumoverdracht is er niet. Op dat moment kan het foton geen golf beweging beschrijven omdat het met niets anders kan interacteren. Echter wanneer er andere moleculen in de buurt rondom het fotonaanwezig zijn, komt plotseling de golfbeweging tot uiting.

Het foton, moet bij aanraking van moleculen ergens in overgaan oa. brengt het elevatie van een elektron teweeg "aangeslagen toestand".

Rest nu nog de absolute vraag: "Waar is het foton gebleven"

Is een deeltje overgegaan in energie (elevatie van het elektron)

Hmmm, een foton weegt niets dus het onthoudt zich aan de wetten van de zwaartekracht.

Is er een extra dimensie die wij niet kunnen waarnemen? De zwaartkrachtsloze dimensie????

Groet,

Machiel

Berichten: 1.404

Re: Golven voorstellen

Als het licht van de zon hierheen komt draven, dan moeten er toch deeltjes hierheen gaan. Immers het reist door vacuum, dus een mediumoverdracht is er niet


Deze discussie werd reeds eind negentiende eeuw gevoerd. Er waren wetenschappers (oa Lorentz) die inderdaad vonden dat een golfbeweging enkel kon plaatsvinden in een medium. Voor de elektomagnetische straling vonden zij daarom het begrip ether uit. Echter uit metingen bleek dat de lichtsnelheid constant was ongeacht de snelheid van de waarnemer. Dit is niet verklaarbaar als licht zich door een medium voortplant. Vandaar dat nu algemeen wordt aangenomen dat licht door het vacuum reisst als een golf.

Re: Golven voorstellen

Als het licht met een golfbeweging deze kant op komt van de zon af, wat is dan die golf?

Het moeten deeltjes zijn, want anders is het niets. Tenzij het iets is wat we nog niet kennen.

Daarbij denk ik zelf aan een quantumdeeltje die ongevoelig is voor de zwaartkracht.

Als je twee een magneet en een stukje ijzer hebt, wat is dan het krachtsdeeltje wat de aantrekkingskracht veroorzaakt. Bij quarks zijn dit bijvoorbeeld de gluonen, maar bij magnetische kracht ?

Zijn dat niet de fotonen, want die zijn het krachtvoerende deeltje tussen protonen en elektronen.

Re: Golven voorstellen

hoe is er aaangetoont dat licht een golfbeweging is

Berichten: 717

Re: Golven voorstellen

hoe is er aaangetoont dat licht een golfbeweging is
Als ik me niet vergis volgt dat uit interferentie patronen die je kunt krijgen bij het splitsen van een lichtgolf. Zo werkt de nieuwste data-opslag ook (Holografische VD). Een golf wordt gesplitst op een halfdoorlatende refelectie laag. De doorgelaten lichtgolf komt 'iets verder' een 2de reflectielaag tegen en wordt teruggekaatst. Deze tweede golf komt dan met een fase verschil terug t.o.v. de golf die eerder werd weerkaatst. Dit faseverschil geeft de data weer. Tenminste, dit is wat ik er van begrepen heb.

Reageer