Eigen frequentie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 510

Eigen frequentie

Hey, sorry maar ik weet niet precies waar ik dit bericht neer moet zetten, maar ik denk dat het hier het beste in thuis past, ik las laastst ( lees 2 maanden geleden) de Quest, daarin stond dat een gebouw een eigen frequentie heeft, en als dit gebouw in zijn eigen frequentie komt d.m.v. van windvlagen kan het instorten, mijn vraag:

Wat is een eigen frequentie ( van een gebouw of dergelijk iets)

groetjes Kasper

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: Eigen frequentie

De eigenfrequentie of de resonantiefrequentie van een materiaal is een eigenschap van dat materiaal. Elk materiaal heeft een eigenfrequentie. Wanneer er een bepaalde frequentie inwerkt op dat materiaal die overeenkomt met de eigenfrequentie, komt dat lichaam in resonantie.

Dit wil zeggen dat het lichaam nu veel harder gaat trillen dan dat daar een andere frequentie op zou inwerken.

Hierover kan je vast nog meer informatie vinden als je wat zoekt op google...

Re: Eigen frequentie

Vergelijk het met een gitaarsnaar, die trilt ook beter bij een bepaalde frequentie.

Leuk detail: de naam eigenfrequentie komt niet van eigen in de betekenis van zichzelf, maar van meneer Eigen, een Duitse wetenschapper. Daarom is bijvoorbeeld de engelse term ook eigen frequency en niet own frequency of zoiets.

Re: Eigen frequentie

De eigenfrequentie of de resonantiefrequentie van een materiaal is een eigenschap van dat materiaal
De eigenfrequentie en resonantiefrequentie is niet hetzelfde. Een eigenfrequentie is de natuurlijke frequentie van een ongedempt object. Resonantie heeft ook betrekking op gedempte objecten/systemen.

De eigenfrequentie hoeft niet alleen op te treden als deze met dezelfde frequentie wordt "aangestoten", maar ook een enkele stoot brengt een object in zijn eigenfrequentie, denk hierbij aan de gitaarsnaar. De eigenfrequentie is afhankelijk van de stijfheid en de massa van een object: hoe groter de massa of hoe kleiner de stijfheid des te lager de eigen frequentie komt te liggen (strakkere snaar >> hogere stijfheid >> hogere frequentie).

Vrijwel alle objecten, zoals machines, auto's etc hebben meerdere eigenfrequenties. Daarbij zijn de laagste frequenties het belangrijkste omdat deze de grootste amplitude hebben en dus de meeste onnauwkeurigheid of schade kunnen veroorzaken. Vaak wordt daarom ook gestreefd iets relatief stijf en licht te maken zodat de eigenfrequenties hoog liggen.

Berichten: 718

Re: Eigen frequentie

kaneelstok schreef:Vergelijk het met een gitaarsnaar, die trilt ook beter bij een bepaalde frequentie.

Leuk detail: de naam eigenfrequentie komt niet van eigen in de betekenis van zichzelf, maar van meneer Eigen, een Duitse wetenschapper. Daarom is bijvoorbeeld de engelse term ook eigen frequency en niet own frequency of zoiets.
Weet je dat wel zeker? Want dat heb ik nog nooit ergens gelezen. Niet alleen het woord eigenfrequentie maar ook de woorden eigenwaarde en eigenvector worden in het Engels gebruikt en mij is altijd verteld dat die van het duitse woord "eigen" komen (wat hetzelfde betekent als in het Nederlands). Ik heb nog nooit van een wetenschapper Eigen gehoord, maar dat kan aan mij liggen. Heb je daar sites over?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Eigen frequentie

Misschien dat hij in de war is met Manfred Eigen (Nobelprijs, 1967)? Maar die werkte niet aan dit soort problemen, en volgens mij is de terminologie 'eigenfrequentie', 'eigenwaarde' en 'eigenvector' ook al veel ouder...
In linear algebra, the eigenvectors (from the German eigen meaning "inherent, characteristic") of a linear operator are non-zero vectors which, when operated on by the operator, result in a scalar multiple of themselves. The scalar is then called the eigenvalue associated with the eigenvector.
Bron
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Eigen frequentie

Best een oude topic maar ik start er geen nieuwe voor ...

Ik zit met enkele vragen omtrent eigenfrequentie nl:

1)wanneer aangeslgen gaat een voorwerp dan altijd trillen bij zijn eigenfrequentie (eender welke aanslag met eender welke uitwijking).

2)We kunnen de uitwijking van onze aanslag varieren, heeft dit dan enkel effect op de amplitude van de golf waarmee ons voorwerp gaat trillen ?

3) als we een voorwerp periodisch gaan exiteren maar niet op zijn eigenfrequentie, hoe zal het voorwerp dan reageren ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Eigen frequentie

1) Op sommige plaatsen op de resonator kun je de grondtoon niet aanslaan. Sommige boventonen zullen op die plaatsen wel aangeslagen worden. Denk aan een kerkklok of een wijnglas.

2) Een erg harde slag kan de resonator doen breken of scheuren.

3) De resonator vertoont bij exciteren met een boventoonfrequentie een Chladni patroon, zoals in deze youtube video

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Eigen frequentie

3) als we een voorwerp periodisch gaan exiteren maar niet op zijn eigenfrequentie, hoe zal het voorwerp dan reageren ?
3) De resonator vertoont bij exciteren met een boventoonfrequentie een Chladni patroon, zoals in deze youtube video
jkien,

Jij verwart eigenfrequentie met grondtoon. Al die Chladnipatronen zijn eigenfrequenties alleen van een andere orde.

Op die plaat wordt de vraag van Griertjes zichtbaar op de frequenties tussen die patronen in (en vormen dus geen duidelijke patronen).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonische
Een eigenfrequentie van een systeem is een frequentie die dat systeem van nature kan vertonen. Als een systeem slechts in één frequentie kan bewegen, slechts één eigenfrequentie heeft, zoals een slinger, doet dat systeem dat in de grondfrequentie. Als een systeem meerdere eigenfrequenties heeft, zoals een opgespannen snaar, dan zijn de hogere frequenties de harmonischen van de laagste eigenfrequentie. De laagste frequentie wordt afhankelijk van het vakgebied onder andere "fundamentele frequentie", "basisfrequentie" of "grondtoon" genoemd. De overige harmonischen noemt men reine boventonen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Resonantie
Resonantie treedt op bij bepaalde frequenties, namelijk bij de eigenfrequenties of natuurlijke frequenties. Dit zijn frequenties waarbij in het object een staande golf kan optreden.
Eric

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Eigen frequentie

jkien, jij verwart eigenfrequentie met grondtoon.
Dat heb ik niet gezegd. Omdat Griertens de term "zijn eigenfrequentie" in enkelvoud gebruikte vermoedde ik dat hij de laagste eigenfrequentie, de grondtoon, bedoelde. Maar misschien heb je gelijk en bedoelde hij dat niet. Hopelijk wil hij het ons in een volgend bericht vertellen.

Reageer