Boek Kwantummechanica

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 294

Boek Kwantummechanica

Gedag,

ik ben van plan om een boek over kwantummechanica aan te kopen, als extra boven een cursus kwantummechanica I en II (redelijk uitgebreid denk ik).

de prof zelf stelt enkele boeken voor:

E.Merzbacher : Quantum Mechanics

R.Liboff : Introductory Quantum Mechanics

B.H.Bransden and G.J.Joachain : Introduction to Quantum Mechanics

J.J.Sakurai : Modern Quantum Mechanics

W.Greiner : Quantum Mechanics– An Introduction

W.Greiner and B.Müller : Quantum Mechanics – Symmetries

F.S.Levin : An Introduction to Quantum Theory

heeft iemand ervaring met deze boeken en welke zijn goed, minder goed, ...? Zijn er sommige met oefeningen in of zijn die eerder beperkt? In Greiner staan bvb oefeningen uitgewerkt, maar das niet zo'n aangenaam boek om in te lezen.

heb al es eventjes gegoogled en Sakurai kwam behoorlijk veel voor dacht ik, en ik dacht dat de prof zelf Bransden and Joachain gebruikt (dat zal een goed boek zijn, maar misschien minder interessant als hij er veel uit overgenomen heeft?)

t eerste duidt hij ook aan als een met een behoorlijk hoog niveau...

Tprobleem zit hem vooral int feit dat ik die boeken in geen boekenwinkel vindt, en dus hem moet bestellen en dat ik op voorhand niet eens kan doorbladeren. Misschien weet iemand een boekenwinkel rond het gentse waar dit wel mogelijk is (en met een uitgebreid gamma)

dank!

Andy

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Boek Kwantummechanica

wat dacht je van de bibliotheek, daar heb ik het boek van quantum tot quark vandaan, best moeilijk boek maar wel duidelijk :roll:
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Berichten: 294

Re: Boek Kwantummechanica

wat dacht je van de bibliotheek, daar heb ik het boek van quantum tot quark vandaan, best moeilijk boek maar wel duidelijk :roll:


bibliotheek ook al geprobeerd hoor :P vandaar dat ik weet hoe Greiner opgesteld is... tis het enige boek van het lijstje dat de bibliotheek van gent heeft.

Berichten: 624

Re: Boek Kwantummechanica

Andy schreef:Gedag,

ik ben van plan om een boek over kwantummechanica aan te kopen, als extra boven een cursus kwantummechanica I en II (redelijk uitgebreid denk ik).  

de prof zelf stelt enkele boeken voor:

E.Merzbacher : Quantum Mechanics

R.Liboff : Introductory Quantum Mechanics

B.H.Bransden and G.J.Joachain : Introduction to Quantum Mechanics

J.J.Sakurai : Modern Quantum Mechanics

W.Greiner : Quantum Mechanics– An Introduction

W.Greiner and B.Müller : Quantum Mechanics – Symmetries

F.S.Levin : An Introduction to Quantum Theory
Wat ik ken:

Merzbacher: goed boek, vrij uitgebreid.

Liboff: Naar mijn idee iets meer didactisch, gaat ook iets minder diep.

Sakurai: vrij geavanceerd.

Ik heb laatst "quantum mechanics: fundamentals" wat doorgenomen, van Gottfried, was ook een erg leuk boek voor mensen die al wat quantum kennen.

Ik raad je aan om eerst es op internet naar leuke PDF's te zoeken, er staan heel veel complete cursussen quantumfysica op het net, van vrij basic naar geadvanceerd ( inclusief bijvoorbeeld de Dirac vergelijking, spinoren, etc )

Berichten: 4

Re: Boek Kwantummechanica

Ik ben zelf bezig in het boek Toeval van Anton Zeilinger, met als ondertitel Hoe de kwantumfysica ons wereldbeeld veranderd. Is pas uitgekomen, en is heel interessant. Hij neemt je mee in het verhaal en legt alles heel goed uit. Maar ik begin wel weer vooraan te lezen als ik hem uitheb;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Boek Kwantummechanica

Bransden & Joachain is een mooi inleidend boek: zeer gedetailleerd en de meeste stappen worden echt uitgeschreven. Als je dat gelezen hebt, dan kan je een hoop van het basis-rekenwerk uit de QM. Als je verder wil, zou je daarna naar Sakurai kunnen, didactisch zit dat ook zeer goed in elkaar maar het is wel duidelijk van een hoger (dieper?) niveau. Je moet sowieso niet bang zijn voor formules en wel bekend zijn met elementaire wiskunde als complexe getallen, matrices, operatoren, ....
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 294

Re: Boek Kwantummechanica

Bransden & Joachain is een mooi inleidend boek: zeer gedetailleerd en de meeste stappen worden echt uitgeschreven. Als je dat gelezen hebt, dan kan je een hoop van het basis-rekenwerk uit de QM. Als je verder wil, zou je daarna naar Sakurai kunnen, didactisch zit dat ook zeer goed in elkaar maar het is wel duidelijk van een hoger (dieper?) niveau. Je moet sowieso niet bang zijn voor formules en wel bekend zijn met elementaire wiskunde als complexe getallen, matrices, operatoren, ....
dus Sakurai is een goed boek als extra bij een behoorlijke basis kwantummechanica.. tis zoals ik dacht, dus waarschijnlijk wordt het Sakurai....

dank!

Berichten: 3

Re: Boek Kwantummechanica

mischien vind je het boekje: nlp sjamanisme en kwantumfysica van paul liekens wat.

Ik heb het gelezen en vond het een goed boekje. :D

Berichten: 45

Re: Boek Kwantummechanica

Persoonlijk vind ik Sakura fantastisch. Jouw voorkennis is daar ideaal voor. De meeste dingen die in Bransden staan zal je waarschijnlijk al weten, dat boek is eerder een naslagwerk denk ik. Sakurai benadert alles op een manier dat het je veel inzicht bijbrengt. De proffen die aan de Ugent met kwantummechanica te maken hebben zijn daar vrij eensgezind over! Mocht je toevallig in Gent wonen kan je altijd eens komen snuisteren in mijn exemplaar..

Reageer