Doel van oorlog?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Doel van oorlog?

Kunnen jullie mij helpen ik wil graag weten wat het doel van oorlog is.

1. Economische reden.

2. Politieke reden.

3. Terroristische reden.

4. Elektronische reden.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Doel van oorlog?

Het doel van de oorlog is om te winnen van de ander(en) :roll: . De redenen kunnen uiteenlopend zijn, dat kan in grote mate afhangen van degene die de oorlog ontketent. Maar met economische en politieke redenen ben je al een heel eind. Voeg daar religie aan toe en je hebt het gros van de redenen wel te pakken.

Een terroristische aanslag (of serie aanslagen tot zelfs oorlog) zou ik niet als apart punt noemen. Terroristen plegen geen aanslag uit hobby, maar vanwege een politieke of religueze doelstelling.

Wat je met een elektronische reden bedoelt snap ik niet helemaal. Misschien doel je op energie, bijv. olie? Het controleren van olievoorraden heeft economische en politieke redenen, dus ook dat zou ik niet als apart punt noemen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 89

Re: Doel van oorlog?

Oorlog is natuurlijk een breed begrip, heb een bepaalde oorlog, of een bepaald tijdvak op het oog? Bovendien is het "doel" van een oorlog niet altijd hetzelfde als de "reden" om er te voeren..

Als ik moet kiezen uit jou rijtje zou ik de politieke motieven bovenaan zetten, vaak wordt door de politiek beslist of er al dan niet een oorlog gevoerd gaat worden, ondanks het feit dat er natuurlijk talloze ontwikkelingen een rol spelen bij zo'n beslissing..
All we can learn from history is that we can't learn from history...

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Doel van oorlog?

Kunnen jullie mij helpen ik wil graag weten wat het doel van oorlog is.
Doel van een oorlog: verschil van mening oplossen.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Berichten: 206

Re: Doel van oorlog?

Oorlogen vormden een noodzakelijke levenswijze voor onze voorvaderen gedurende miljoenen jaren - lang genoeg om instincten te ontwikkelen om oorlogen als een op zich zelf staand doel te waarderen.
Wat niet kan bestaat niet.

Berichten: 2

Re: Doel van oorlog?

nog meer reacties aub dankjewel!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Doel van oorlog?

nog meer reacties aub dankjewel!
V

V

V
Het is overigens ook niet netjes om een antwoord per mail te vragen, je dient zelf de moeite te nemen om te komen kijken naar een antwoord (als je je inschrijft krijg je overigens een mailtje wanneer iemand heeft gereageerd). Ook een opmerking als "snel een reactie aub" is uit den boze. Iemand reageert wel als hij een antwoord heeft. Iedereen heeft evenveel recht op aandacht!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Doel van oorlog?

nog meer reacties aub dankjewel!
Is dit een huiswerkopgave of zo?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 11

Re: Doel van oorlog?

oorlog is er om de wereld draaiende te houden. oorlog is gewoon nodig in de werled. dit klinkt misschien raar, maar wordt misschien duidelijker als je verder leest. daar komen alle 4 de aspecten die je noemde naar voren.

economische reden±

vaak gaat oorlog op zich zelf om de economie. olierijke gebieden veroveren om dit vervolgens te winnen en te exporteren. maar het gaat nog verder. na alle bomberdamenten van een oorlog moet een land weer opgebouwd worden, dit zorgt voor veel werkgelegenheid en dus inkomen voor de burgers.

terroristische reden.

door de aanslagen van de terroristen vallen er veel doden. dit is om de wereldbevolking in stand te houden. dit klinkt hard, hoeveel onschuldig slachtoffers er ook vallen

religieuze reden±

oorlogen komen vaak tot stand door het verschil in geloof. dit staat ook weer ivm de terroristische aanslagen die vaak worden gepleegt uit relifieuze beweegredenen.

(ook al staat deze niet in je lijst, lijkt me deze toch zeer belangrijk)

electrische reden±

deze zou ik je niet kunnen vertellen, omdat het maar net ligt hoe je deze term opvat.

politieke reden±

dit staat in nou verband met de economische reden. als je meer mogelijheden hebt, bijvoorbeeld je hebt olierijke gebieden veroverd die je eerst niet had, sta je politiek sterker. je kunt je land meer zekerheid geven door de inkomsten van het inwinnen van olie.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Doel van oorlog?

mightymikey schreef:terroristische reden.  

door de aanslagen van de terroristen vallen er veel doden. dit is om de wereldbevolking in stand te houden. dit klinkt hard, hoeveel onschuldig slachtoffers er ook vallen
:roll: :P Dit is wel de bizarste reden ooit die ik gehoord heb ter verklaring van terrorisme...

Eelco

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Doel van oorlog?

nog meer reacties aub dankjewel!
a) zie Ger z'n opmerking. Dit is echt heel erg onbeleefd.

b) Wat zeg je er van om eerst eens gewoon een fatsoenlijke reactie op onze antwoorden te geven? Zo weten we nog steeds niet wat je met "elektrische reden" bedoelt.
door de aanslagen van de terroristen vallen er veel doden. dit is om de wereldbevolking in stand te houden. dit klinkt hard, hoeveel onschuldig slachtoffers er ook vallen
Lijkt me niet waar. Terroristen hebben voor zover ik weet nog nooit mensen gedood omdat ze daarmee de wereldbevolking op peil willen houden.
ter·reur (de ~): georganiseerde geweldpleging om politieke of andere doelen te bereiken
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek...ekwoord=terreur

Waarbij de politieke reden soms ook een religeuze grondslag heeft. Terroristen willen altijd een statement maken, men investeert niet zoveel energie en geld om ervoor te zorgen dat er minder mensen op aarde zijn.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 2

Re: Doel van oorlog?

Edit mod (Lala): het is niet toegestaan domweg teksten uit eigen materiaal hier te kopieren en/of reclame te maken voor eigen materiaal. Je redevoering heeft steekhoudende argumenten, maar graag had ik gezien dat je ze wat beknopter zou weergeven. Bij voorbaat dank. Blijf wel ontopic: Wat is het doel van oorlog?

Berichten: 2

Re: Doel van oorlog?

edit mod: wat heeft dit te maken met het uiteindelijke topic? Ik bespeur een boel zelf PR, en dat strookt niet met onze doelstellingen. Hetzelfde verzoek: goede, maar te uitgebreide tekst, graag wat beknopter, zonder reclame voor deze of gene (wel een bronvermelding natuurlijk)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Doel van oorlog?

En dat was wel genoeg zelf pr van robin de ruiter, naar wij dachten.....
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 34

Re: Doel van oorlog?

Oellie schreef:Kunnen jullie mij helpen ik wil graag weten wat het doel van oorlog is.
Doel van een oorlog: verschil van mening oplossen.
Idd en dit op een wel heel laffe manier. We noemen ons 'intelligente wezens' maar we zijn wel zo intelligent dat we meningsverschillen niet op een volwassen en vredevolle manier kunnen oplossen en hierdoor oorlog zitten te voeren. HEEL INTELLIGENT! :roll:

Voor sommige draait de wereld spijtig genoeg om rijkdom en macht, maar geef mij maar eenvoud want dat is pracht!

Reageer