Springen naar inhoud

Sapstromen in distelstengel

• Log in om te kunnen reageren

joostvermue

joostvermue

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2006 - 12:42

Hallo,

Ik ben bezig met een klein projectje voor mezelf en een kennis en ik heb daarbij eigenlijk wat gegevens nodig die ik nog nergens heb kunnen vinden.
Het zal duidelijk zijn dat in de stengel van de distel (herstel: ik heb het over de akkerdistel: Cirsium arvense) een sapstroom naar de bladeren en bloemen is en ook één van de bladeren naar de wortel. Als ik hier al verkeerd zit, verbeter mij dan alsjeblieft :-)
Als ik tot nu toe goed zit, dan heb ik eigenlijk de vraag hoe ik, als ik de plant in het midden van de stengel voorzichtig heb doorgesneden, kan zien welke stroom van de wortel af komt en welke er juist naar toe gaat.
Ik heb helaas geen afbeelding van een doorsnede van een distel, toch hoop ik dat iemand mij hierbij kan helpen.

Ik hoop niet dat iemand gaat zeggen dat ik nog beter op internet moet zoeken, want dat heb ik al uitgebreid gedaan. Natuurlijk, ik kan iets over het hoofd hebben gezien, maar ik heb er al heel wat tijd in zitten.

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groeten,

Joost Vermue

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 12 mei 2006 - 12:57

Ik weet er zelf niet (meer) zoveel vanaf (lang geleden zeg biologie :$), maar ik heb eens wat rond zitten neuzen.

Een distel is volgens mij een kruidachtige, en kruidachtigen zijn ook bekend als vaatplanten ( http://west.ms.en.in...l/kruid (plant) )

zoekend naar "transport vaatplant" kom ik op deze pagina: http://www.kennislin...b/show?id=91915

Heb het niet helemaal doorgenomen, maar misschien heb je er wat aan (en anders zijn er nog meer resultaten als je zoekt op "transport vaatplant". Misschien dat iemand anders hier het wel gewoon weet...

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2006 - 13:56

volgens mij gaan er geen stromen naar de wortels, wat ik geleerd heb over osmose is dat of het water wordt wat wordt opgezogen wordt gebruikt of het verdampt. volgens mij is het dus 1-richtingsverkeer naar de bladeren waar de huidmondjes zitten :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 mei 2006 - 14:14

Vascular tissues: xylem and phloem. The vascular tissue is composed of two major conducting systems: the xylem and the phloem. The xylem transports water and mineral ions from the root to the rest of the plant. The phloem distributes the products of photosynthesis and a variety of other solutes throughout the plant.

Van: http://www.plantphys....php?ch=t&id=19

Dat moet je toch op z'n minst wat nieuwe zoektermen opleveren :roll:
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

joostvermue

joostvermue

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2006 - 14:33

Iedereen die al heeft gereageerd, bedankt! Van wat ik tot nu toe heb gevonden (vooral met de zoekterm phloem) zal me waarschijnlijk erg goed op weg helpen. Als er toch nog nuttige tips zijn, dan kun je die natuurlijk altijd melden! :-)

Met vriendelijke groeten,

Joost Vermue

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 mei 2006 - 21:47

Als er toch nog nuttige tips zijn, dan kun je die natuurlijk altijd melden!

nuttige tip: Assassinator schrijft dat er geen sapstroom naar beneden gaat. Dat is pertinent onwaar. Die sapstroom is nodig voor het transport van glucose van de bladeren naar de wortels, die zonder de chemische energie die hierin zit opgeslagen niet zouden kunnen functioneren, laat staan groeien.

De distel is een dicotyl, en dus zul je rondom in de stengel een cambiumlaag (scheidingslaagje tussen rood en blauw in de tekening, één tot enkele cellagen dik) aantreffen in een cirkelvorm door de dwarsdoorsnede van de (volgroeide)stengel. Daarbinnenin kun je de houtvaten (xyleem, rood) vinden waardoor water en mineralen van de wortels naar de bladeren wordt getransporteerd. Buiten die cirkel vind je de bastvaten (floëem, blauw) die suikers en hormonen naar de wortels transporteren.

http://atlasveg.ib.u...esq_ca_dico.gif

Geplaatste afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2006 - 22:09

ow sorry, ja je hebt gelijk, weer wat geleerd vandaag :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures