[scheikunde] Fosfaat in cola

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Fosfaat in cola

Als praktische opdracht voor scheikunde in 5vwo hebben we het fosfaatgehalte in cola onderzocht. Met volgend werkplan

http://www.larenstein.nl/files/fosfaat.pdf

Nu hebben we na experimenten gevonden dat het fosfaatgehalte bij ons 330 ppm is.

Maar we komen er echt niet uit ( :roll: ), hoeveel mg per liter dit is.

Kan iemand hierbij helpen?

Alvast erg bedankt,

Erik

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [scheikunde] Fosfaat in cola

330ppm = 330mg/kg

Er zit dus 330miligram fosfaten in 1 kilo cola.

Kijk welk volume een kilogram cola inneemt en dan hebt je de oplossing. Wat je dus nodig hebt is de massadichtheid van cola :roll: .
\(\rho = \frac{m}{V} \)
Je hebt het over 1 kilogram cola, dus vul je een kilogram cola in, daaruit volgt:
\( V = \frac{1kg}{\rho}\)

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Fosfaat in cola

Ik heb gevonden dat de dicht heid van cola 1,05 gmL-1 is

Dus dan wordt het 1/ 1,05 ?

pff..wat gaat dit slecht op de vrijdagavond..sorry

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [scheikunde] Fosfaat in cola

\( \rho = 1.05\frac{g}{ml} = 1.05 \frac{kg}{l}\)


1l weegt dus 1.05kg

1kg neemt dus een volume in van
\(\frac{1}{1.05}l \approx 0.95l\)


330ppm = 330mg/kg

In 1kg zitten 330mg fosfaten.

In \(\pm\)0.95l zitten dus ook 330mg fosfaten.

Berichten: 131

Re: [scheikunde] Fosfaat in cola

Rov schreef:330ppm = 330mg/kg

Er zit dus 330miligram fosfaten in 1 kilo cola.


"Ppm" staat toch voor "parts per million"? Dat betekent dat van elke miljoen deeltjes in cola, er 330 fosfaatdeeltjes zijn. Maar aangezien fosfaatdeeltjes een andere massa hebben dat de overige deeltjes, mag je niet zonder meer stellen dat 330 ppm overeenkomt met 330 mg/kg.

Berichten: 131

Re: [scheikunde] Fosfaat in cola

Erik26 schreef:Als praktische opdracht voor scheikunde in 5vwo hebben we het fosfaatgehalte in cola onderzocht. Met volgend werkplan

http://www.larenstein.nl/files/fosfaat.pdf

Nu hebben we na experimenten gevonden dat het fosfaatgehalte bij ons 330 ppm is.

Maar we komen er echt niet uit ( :roll: ), hoeveel mg per liter dit is.

Kan iemand hierbij helpen?

Alvast erg bedankt,

Erik
Eerst moet je uitzoeken wat de massa is van 1 fosforzuurmolecuul, dat is 98 u. Het fosforzuur zal in de cola wel gedeeltelijk in ionen gesplitst zijn, maar het lijkt me dat dat voor de gemiddelde waarde van de massa weinig uitmaakt (eventueel afgesplitste waterstof-ionen hebben immers maar een massa van 1 u).

Dan moet je uitzoeken wat de massa van de overige deeltjes in de cola is, en ik denk dat de fout verwaarloosbaar klein is als we er gemakshalve vanuit gaan dat alleen de watermoleculen er toe doen; en die hebben een molecuulmassa van 18 u.

Dus:

330 deeltjes fosforzuur op 999.670 watermoleculen.

330 * 98 g fosforzuur op 999.670 * 18 g water

32340 g fosforzuur op 17.994.060 g water

32340 g fosforzuur op 17.994,06 liter water

1,8 g fosforzuur op 1 liter water

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] Fosfaat in cola

majstro schreef:
Rov schreef:330ppm = 330mg/kg

Er zit dus 330miligram fosfaten in 1 kilo cola.


"Ppm" staat toch voor "parts per million"? Dat betekent dat van elke miljoen deeltjes in cola, er 330 fosfaatdeeltjes zijn. Maar aangezien fosfaatdeeltjes een andere massa hebben dat de overige deeltjes, mag je niet zonder meer stellen dat 330 ppm overeenkomt met 330 mg/kg.


'ppm' staat inderdaad voor 'parts per million'. 1 ppm is daardoor 1mg/kg. Er wordt niet echt in deeltjes als zodanig gerekend, maar puur in massa. Vergelijk het een beetje met procent. 1 procent is 1 deeltje op 100 deeltjes. Je kan dit zien als een volume% en als massa%. Voor ppm gebruik je altijd m/m '%'
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 131

Re: [scheikunde] Fosfaat in cola

Wouter_Masselink schreef:
majstro schreef:
Rov schreef:330ppm = 330mg/kg

Er zit dus 330miligram fosfaten in 1 kilo cola.
"Ppm" staat toch voor "parts per million"? Dat betekent dat van elke miljoen deeltjes in cola, er 330 fosfaatdeeltjes zijn. Maar aangezien fosfaatdeeltjes een andere massa hebben dat de overige deeltjes, mag je niet zonder meer stellen dat 330 ppm overeenkomt met 330 mg/kg.
'ppm' staat inderdaad voor 'parts per million'. 1 ppm is daardoor 1mg/kg. Er wordt niet echt in deeltjes als zodanig gerekend, maar puur in massa. Vergelijk het een beetje met procent. 1 procent is 1 deeltje op 100 deeltjes. Je kan dit zien als een volume% en als massa%.
Daarin zit de denkfout. Je mag ppm in dit geval noch als volumeverhouding noch als massaverhouding beschouwen. Het eerste zou alleen in (ideale) gassen mogen, waarin alle deeltjes even veel volume innemen, het tweede alleen in homogene mengsels waarin alle deeltjes dezelfde massa hebben (bijvoorbeeld een mengsel van isomere koolwaterstoffen).

Bij fosfaat in cola kan ppm alleen maar op de molverhouding betrekking hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] Fosfaat in cola

Als ppm betrekking heeft op de molverhouding, dan is het onmogelijk om de massaconcentratie uit te rekenen. Dit komt doordat je de bestanddelen en hun concentraties van cola niet exact weet.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 288

Re: [scheikunde] Fosfaat in cola

'ppm' staat inderdaad voor 'parts per million'. 1 ppm is daardoor 1mg/kg oplossing . Alleen wanneer het oplosmiddel water is kan je het ook het ook uitrukken als mg / l oplossing omdat de dichtheid van water 1 is.

1 milligram per liter = 1 ppm

1 microliter ( µL ) per liter = 1 ppm

0.001 gram per liter= 1 ppm

330 deeltjes fosforzuur op 999.670 watermoleculen is volgen mij fout het wordt altijd uitgedrukt per oplossing

Er zit dus 330 miligram fosfaat in 1 kilo cola en via de dichtheid kan je dit omreken,en naar mg /l

Berichten: 131

Re: [scheikunde] Fosfaat in cola

leen schreef:'ppm' staat inderdaad voor 'parts per million'. 1 ppm is daardoor 1mg/kg oplossing . Alleen wanneer het oplosmiddel water is kan je het ook het ook uitrukken als mg / l oplossing omdat de dichtheid van water 1 is.

1 milligram per liter = 1 ppm

1 microliter ( µL ) per liter = 1 ppm  

0.001 gram per liter= 1 ppm

330 deeltjes fosforzuur op 999.670 watermoleculen is volgen mij fout het wordt altijd uitgedrukt per oplossing

Er zit dus 330 miligram fosfaat in 1 kilo cola en via de dichtheid kan je dit omreken,en naar mg /l
Ik heb de pagina over "ppm" in de Engelstalige Wikipedia eens wat nauwkeuriger bekeken, en ergens onderin staat het volgende:

"The definition given above is that parts per notation refers to numbers of particles (equivalent to moles), but the parts per notation can also be used by mass or volume. Those using the notation need to state their usage to avoid confusion."

Daar zit kennelijk de bron van het misverstand. Ik ben uitgegaan van molaire ppm's, maar misschien zijn de ppm's in dit vraagstuk inderdaad massa-ppm's.

Dat is nou een van de redenen dat ik er een hekel aan heb wanneer er eenheden van buiten het SI worden gebruikt! Ik sluit me daarom van harte aan bij de volgende opmerking die op de Wikipedia-pagina wordt geciteerd:

According to the U.S. National Institute of Standards and Technology (NIST) Guide for the Use of the International System of Units (SI), "the language-dependent terms part per million, part per billion, and part per trillion ... are not acceptable for use with the SI to express the values of quantities." NIST's Guide for the Use of the International System of Units (SI) has examples of alternative expressions. Acceptable SI units are:

1 millimole/mole = 1 part per thousand

1 micromole/mole = 1 part per million

1 nanomole/mole = 1 part per billion

1 picomole/mole = 1 part per trillion

Dat "ppm" een taalafhankelijke afkorting is, deert me niet zo, maar dat het kennelijk 3 of 4 verschillende dingen kan betekenen (mmol/mol, mg/kg, ml/l of zelfs mg/l), vind ik veel ernstiger.

Reageer