Leeftijd van planeten bepalen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 53

Leeftijd van planeten bepalen

Ik heb me helemaal te pletter gezocht maar ik kan maar niet vinden hoe ze nu de leeftijd van planeten bepalen. Zijn er hier mensen die weten hoe ze dat doen of een site weten waar het op staat? Als er al een topic over is hoor ik het graag!
People don't understand me, but I understand that.

Berichten: 4.546

Re: Leeftijd van planeten bepalen

volgens mij wordt het nu nog bepaald door het oudste gesteente wat tot nu toe gevonden is, en van andere planeten weet ik het niet, maar over de aarde betwijfel ik of we dat oudste steen al gevonden hebben, wel oud steen maar het oudste zit waarschijnlijk nog te diep voor ons.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: Leeftijd van planeten bepalen

Op de aarde kan het me wel voorstellen hoe ze dat doen. Dan kun je dingen onderzoeken. Maar van verre planeten waar we niet bij kunnen hebben ze toch wel een idee van de leeftijd zonder dat ze er bij kunnen komen. Maar hoe komen ze dan op een leeftijd voor die planeten. Net zoals ze ongeveer wel een idee hebben van de leeftijd van het heelal ... Hoe komen ze daar nu bij?
People don't understand me, but I understand that.

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Leeftijd van planeten bepalen

Dit is ook maar een gedachtenspinsel, maar mischien met sprectroscopie, of radioastronomie ofzo? Want bij gasplaneten zijn er geen gesteentes.

Reageer